printlogo


مجری طرح اسکله 5هزار تنی قشم مطرح کرد
توسعه زیرساخت‌های سوخت‌رسانی دریایی در قشم

پیشرفت 80درصدی اسکله پنج‌هزار تنی جزیره قشم
​​​​​​​گروه بانکرینگ - سهیل مرتضوی- جزیره استراتژیک قشم، با پیشرفت ۸۰درصدی ساخت اسکله ۵هزار تنی خود، در آستانه جهشی بزرگ در توانمندی‌های بندری و اقتصادی قرار گرفته است. پروژه بزرگ اسکله پنج‌هزار تنی قشم که تا پایان سال1404 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، نه‌تنها زیرساخت‌های حیاتی جزیره را تقویت می‌کند، بلکه به‌عنوان یک کاتالیزور قدرتمند برای رونق صادرات، سوخت‌رسانی و توسعه پایدار در منطقه آزاد قشم عمل خواهد کرد.
به گزارش «اقتصاد سرآمد»، جزیره قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود در دهانه خلیج‌فارس، از دیرباز نقش مهمی در تجارت و اقتصاد منطقه ایفا کرده است. این جزیره با داشتن پتانسیل‌های فراوان در حوزه‌های گردشگری، تجارت و صنعت، نیازمند زیرساخت‌های بندری مدرن و کارآمدی است تا بتواند از ظرفیت‌های خود به نحو احسن استفاده کند. با بهره‌برداری کامل از اسکله 5هزار تنی، قشم نه‌تنها شاهد افزایش چشمگیر در ظرفیت پهلوگیری شناورها و حجم مبادلات تجاری خواهد بود، بلکه این پروژه به تضمین پایداری تأمین سوخت جزیره نیز کمک شایانی خواهد کرد.
این توسعه زیرساختی، در کنار پتانسیل‌های طبیعی و ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم، این جزیره را به قطبی مهم در حوزه اقتصاد دریامحور، گردشگری و انرژی در منطقه تبدیل خواهد کرد. انتظار می‌رود با تکمیل این پروژه، شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رونق اقتصادی پایدار در جزیره قشم باشیم که در نهایت به بهبود کیفیت زندگی ساکنان و تقویت جایگاه ایران در اقتصاد منطقه‌ای منجر خواهد شد.
مجری طرح اسکله ۵هزار تنی قشم گفت: این پروژه هم‌اکنون به پیشرفت ۸۰درصدی رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. رضا آقاپور در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه طرح اسکله ۵هزار تنی قشم به‌دلیل نیاز روزافزون مصرف سوخت در جزیره قشم از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در دست اقدام قرار گرفت، بیان کرد: در این جزیره تنها یک اسکله برای تأمین سوخت جزیره وجود داشت که این اسکله به‌دلیل گذشت زمان دچار تخریب و آسیب شده بود و شناورهایی که می‌توانستند در کنار این اسکله پهلو بگیرند، شناورهایی با حداکثر ظرفیت ۲هزار تن بودند، از این رو ساخت این اسکله در دستور کار قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه پروژه اسکله ۵هزار تنی قشم هم‌اکنون به پیشرفت ۸۰درصدی رسیده و تاکنون ۶۰۰میلیارد تومان صرف آن شده است، اظهار کرد: ۶۰درصد از کل بودجه اختصاص‌یافته به این پروژه هزینه و بخشی از این پروژه به‌طور موقت تحویل داده شده است.
مجری طرح اسکله ۵هزار تنی قشم با اعلام اینکه در کنار ساخت این اسکله، ساخت اسکله ۲هزار تنی دیگری نیز انجام شد، افزود: ساخت اسکله فرعی ۲هزار تنی با هدف سهولت در پهلوگیری کشتی‌ها در دستور کار قرار گرفت و در مدت هشت‌ماه مراحل طراحی، خرید و اجرای آن انجام شد و در آبان۱۴۰۳ به بهره‌برداری رسید. همچنین این اسکله جدید دارای ۱۵شمع ۴۲اینچی با طول متوسط ۴۰متر، غلاف‌های ۵۶اینچی، ۲دلفین مهاری و یک‌دلفین میانی، یک‌پلتفرم به‌همراه چهاربولارد و سه‌دستگاه فندر برای پهلوگیری شناورهاست.
آقاپور با اشاره به اینکه پروژه اسکله ۵هزار تنی قشم با هدف بهبود زیرساخت‌های بندری و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها، با تغییرات اساسی در طراحی و اجرا به مراحل پایانی نزدیک شده است، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اعمال‌شده، بودجه کل پروژه به ۱,۰۹۰میلیارد تومان افزایش یافته است. وی درباره چالش‌های این پروژه گفت: یکی از مشکلات اساسی پروژه، توفان‌های مانسون در بازه اواخر بهار تا پایان تابستان بوده که سبب تأخیرهایی در عملیات اجرایی شده است. همچنین تأمین سوخت هواپیما، بنزین و گازوئیل در ایام تعطیلات نوروز فشار مضاعفی به گروه اجرایی وارد کرد.
مجری طرح اسکله ۵هزار تنی قشم، همزمانی اجرای پروژه با بهره‌برداری از اسکله فرعی ۲هزار تنی را از دیگر چالش‌ها دانست و افزود: به‌دلیل پهلوگیری شناورهای حامل سوخت‌های حساس (بنزین و گازوئیل، سوخت جت)، گروه اجرایی مجبور بود عملیات‌هایی مانند جوشکاری و شمع‌کوبی را متوقف کند تا ایمنی رعایت شود که این مسئله روند اجرای پروژه را کُند می‌کرد، اما باوجود تمام چالش‌ها، گروه اجرایی با کار شبانه‌روزی موفق شد اسکله فرعی را در آبان۱۴۰۳ تحویل دهد. همچنین اگر چالش‌های مالی و اجرایی به‌درستی مدیریت شوند، پیش‌بینی می‌کنیم پروژه اسکله ۵هزار تنی قشم تا پایان۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.
آقاپور با بیان اینکه این طرح نقش قابل‌توجهی در افزایش ظرفیت صادرات، سوخت‌رسانی و رونق اقتصادی جزیره قشم ایفا می‌کند، گفت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، صنعت دریایی ایران موفق شده است بازوهای بارگیری را به‌طور کامل در داخل کشور تولید کند که این تحول مهم در پروژه اسکله ۵هزار تنی قشم نیز اجرا شده و نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در بومی‌سازی تجهیزات دریایی است.
این مقام مسئول در ادامه افزود: پیش از این بازوهای بارگیری در پروژه‌های مشابه مانند ماهشهر از شرکت‌های خارجی مانند کنن هلند و FMC آمریکا خریداری می‌شدند، اما در مراحل پایانی پروژه، به‌دلیل تحریم‌ها امکان تحویل و نصب این تجهیزات فراهم نشد که این موضوع گروه اجرایی را مجبور کرد بازوهای بارگیری را دمونتاژ، بازطراحی و مدل‌سازی کند و خوشبختانه این اقدام از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف انجام و تمام قطعات در داخل کشور تولید شد.
مجری طرح اسکله ۵هزار تنی قشم با بیان اینکه با ادامه مسیر بومی‌سازی، اکنون سه تا چهار شرکت ایرانی بازوهای بارگیری را تولید می‌کنند و پروژه اسکله قشم نیز از همین تجهیزات داخلی بهره می‌برد، تصریح کرد: توسعه اسکله سبب اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۳۰نفر شده است که از این تعداد، ۸۵نفر به‌طور مستقیم و ۴۵نفر در بخش طراحی و عملیات غیرمستقیم مشغول به کار هستند. همچنین ۱۵نیروی بومی به‌طور دائم در سایت فعالیت دارند که در اقتصاد منطقه تأثیر مثبت داشته است.
آقاپور در پایان یادآور شد: با پشت‌سر گذاشتن چالش‌ها، اکنون مشکل بهره‌برداری تا حد زیادی حل شده و گروه اجرایی امیدوار است پروژه اسکله ۵هزار تنی قشم تا پایان سال۱۴۰۴ به‌طور کامل تکمیل شود. با بهره‌برداری از اسکله جدید، نه‌تنها ظرفیت سوخت‌رسانی و پهلوگیری شناورها افزایش می‌یابد، بلکه گامی مهم در بومی‌سازی تجهیزات دریایی ایران برداشته
 می‌شود.