«روزنامه سرآمد» منتشر کرد؛
اتحاد برای حفظ زنجیره تامین در بحران
بنادر، کامیونداران و مردم پای کار تامین کالاهای اساسی در زمان جنگ
گروه حملونقل- در جنگ تحمیلی ۱۲روزه، رژیم منحوس صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در تلاش بود تا آرامش و زنجیره تأمین کالاهای اساسی را مختل کند اما در روند تخلیه، بارگیری و توزیع کالا روی موردی رخ نداد. طی 12روز جنگ تحمیلی، رانندگان کامیون و کامیونداران کشور با فداکاری مثالزدنی و ایثار بیوقفه، پشت جبهه معیشت را حفظ کردند. در این مدت ناوگان جادهای با تمام توان و در شرایط سخت اقتصادی و تورم، فقط در چهارروز بیش از 370هزار تن کالای اساسی را از بنادر به سراسر ایران منتقل کرده و بار دیگر ثابت کردند که ستون اصلی پایداری اقتصادی کشورند، مانند همان اتفاقی که سال62 با فرمان تاریخی امامخمینی(ره) در تاریخ ثبت شد.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، آنطور که تسنیم گزارش داده است،آمارهای رسمی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و همچنین اظهارات نمایندگان مجلس حاکی از آن است که فعالیت شبکه حملونقل کشور نهتنها تحت تاثیر تهدیدهای خارجی قرار نگرفته، بلکه با افزایش سرعت، حجم بالایی از کالاهای اساسی را در روزهای گذشته از بنادر کشور به مراکز مصرف داخلی منتقل کرده است. روند فعالیت بدون وقفه ناوگان در روز 28خرداد نیز ادامه یافت. براساس اعلام مجدد معاون سازمان راهداری، در این روز 93هزار و 749بارنامه صادر شد و طی 3572سفر، مجموعاً 85هزار و 939تن کالای اساسی از بنادر کشور به مقاصد داخلی منتقل شد.
27خردادماه سالجاری بود که مهدی خضری، معاون حملونقل سازمان راهداری، در تشریح عملکرد ناوگان حمل کالای کشور گفته بود: در این روز، 3473سفر باری صرف انتقال کالاهای اساسی از بنادر به نقاط مختلف کشور شده که در مجموع 83هزار و 739تن کالای ضروری جابهجا شده است. وی افزود: همچنین 103هزار و 300بارنامه در کل کشور صادر شده که بیانگر فعالیت گسترده و روان شبکه حملونقل جادهای است. وی تاکید کرد: شبکه حملونقل جادهای کشور بدون کوچکترین خللی در حال فعالیت است و این پایداری، نتیجه هماهنگی مستمر با استانها، برنامهریزی دقیق و حضور مسئولانه رانندگان زحمتکش و شرکتهای حملونقل در چرخه تامین است.مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز روز 31خردادماه با اشاره به روند طبیعی و روان تأمین کالاهای اساسی، گفته بود: در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه تأمین مایحتاج ضروری مردم وجود ندارد و بنادر کشور به صورت 24ساعته مشغول تخلیه و بارگیری هستند. وی با اعلام خبر پهلوگیری 9فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امامخمینی(ره)، گفت: این کشتیها در مجموع حامل 540هزار تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت، سویا، جو و دانههای روغنی هستند که تأمین بخشی از نیاز داخلی را برعهده دارند. از این میزان، حدود 237هزار تن گندم به سرعت در حال تخلیه و آمادهسازی برای توزیع در شبکههای مصرف داخلی است. وی این را هم گفت که هماهنگی بین دولت، مجلس و دستگاههای مسئول، ضامن تداوم این روند است و مردم نیز با درک شرایط، همراهی کاملی با برنامههای اجرایی کشور دارند.
رکوردشکنی بارگیری کالای اساسی در یک روز
مهرداد حمداللهی، مدیرکل دفتر حملونقل کالای سازمان راهداری از ثبت یک رکورد جدید در روز اول تیرماه خبر داد و گفت: در اولین روز تیر1404 بالغ بر 107هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور از طریق 4254سفر ناوگان بینشهری بارگیری و به نقاط مختلف حمل شده است. وی به صدور 101هزار بارنامه اشاره کرد و گفت: این حجم از بارگیری در یک شبانهروز، نشاندهنده قدرت پاسخگویی لجستیکی کشور در شرایط فوقالعاده است. این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: این عملیات در سایه مجاهدت شبانهروزی رانندگان، کارکنان بندری و هماهنگی کامل ساختارهای حملونقل بدون کوچکترین وقفهای در حال انجام است.
با وجود فشارهای اقتصادی و تورم شدیدی که زندگی رانندگان کامیون و کامیونتداران را تحت تأثیر قرار داده، این قشر زحمتکش و پر تلاش در جریان حمله 12روزه رژیم صهیونیستی، همچون دوران 8ساله دفاع مقدس، سنگتمام گذاشتند و با ایثار و همت مثالزدنی، هیچ باری را روی زمین نگذاشتند. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، نیز سوم تیرماه در بازدید از پایانه بزرگ کالای تهران در شهرستان بهارستان، ضمن قدردانی ویژه از همراهی و تلاش بیوقفه رانندگان، گفت: از نزدیک با مشکلات شما آشنا هستم و میدانم ارزش کار شما فراتر از هرگونه افزایش قیمت است؛ شما با جانفشانی خود تضمین کردید که در این نبرد سخت، مردم کشور با کمبود کالاهای اساسی مواجه نشوند.
زنجیرههای تامین مردمی؛ تجلی وحدت
انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در مطلبی آورده است که در جهانی که تهدیدات ترکیبی، امنیت و معیشت ملتها را به چالش کشیدهاند، زنجیرههای تامین کالا و خدمات به نماد وحدت ملی و اقتدار راهبردی ایران بدل شدهاند؛ ساختارهایی زنده و مردممحور که با تکیه بر همافزایی نهادی، تابآوری اجتماعی را تضمین کرده و پیام روشنی از توانمندی ملی در برابر بحرانها به جهان مخابره میکنند. در چنین فضای وحدت و پیوستگی، زنجیره تامین حملونقل دریایی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی و امنیت صادرات انرژی کشور ایفا کردند. در جهان امروز که با بحرانهای پیچیده و همزمان مواجه است - از تهدیدات نظامی و فشارهای اقتصادی گرفته تا تغییرات اقلیمی و اختلال در زنجیرههای جهانی تأمین - هیچ سازوکاری بهاندازه زنجیرههای تامین کارآمد، مردممحور و پایدار نمیتواند نقش تعیینکنندهای در حفظ امنیت، معیشت و اقتدار یک ملت ایفا کند. در این میان، زنجیرههای تامین دریایی بهعنوان یکی از راهبردیترین ابزارهای توسعه و تابآوری، جایگاهی ویژه در آیندهنگری ملی کشورها یافتهاند.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ملت ایران با قرار گرفتن در سمت راست تاریخ و با وحدت و همدلی بیسابقه چهره جامعهای مقاوم و پیروز در مقابل تهدیدات بزرگترین نیروی نظامی جهان را از خود نشان داده است. تجربه اخیر ملت ایران در واکنش به حمله گستاخانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، بار دیگر حقیقتی بنیادین را آشکار ساخت: زنجیرههای تامین کالا و خدمات، هنگامی که با وحدت، همدلی و تعهد نهادهای مختلف جامعه پیوند بخورند، از کارکردهای استاندارد خود فراتر میروند و به ساختارهایی زنده، منعطف و راهبردی در تأمین امنیت ملی و تابآوری اجتماعی بدل میشوند. در شرایطی که دشمن تلاش میکرد با هدف قرار دادن زیرساختهای کلیدی و تهدیدات ترکیبی، جامعه را دچار بحران کند، ملت ایران تصویری متفاوت به نمایش گذاشت: از یک سو، توان موشکی و بازدارندگی نظامی کشور نشان داد که تهدید، پاسخ دارد و از سوی دیگر، زنجیرههای تأمین مبتنی بر مشارکت مردمی در حوزههایی راهبردی چون امنیت غذایی، انرژی، آب، سوخت و اطلاعات، با کارکردی فراتر از انتظار، حیات اجتماعی را پایدار نگاه داشتند.
در مطلب انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین ذکر شده است: این عملکرد برجسته حاصل صرفاً طراحی فنی زنجیرهها نبود، بلکه نتیجه درهمتنیدگی واقعی میان نهادهای حکومتی، سازمانهای مردمی، بخش خصوصی، نیروهای نظامی و گروههای داوطلب بود؛ شبکهای که با تعهد مشترک به سرنوشت ملی، زنجیرهای از همکاری و همافزایی را شکل داد. در این چارچوب، زنجیره تامین حملونقل دریایی به دلیل نقش بیبدیل در امنیت تجارت دریایی و بازار انرژی و زنجیره تامین مواد زنده دریایی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. در این میان، زنجیره حملونقل و لجستیک دریایی کشور نهفقط بهعنوان مسیرهای انتقال کالا، بلکه بهعنوان ستونهای تابآوری و حیات اجتماعی عمل کردند؛ زنجیرههایی که با تکیه بر زیرساختهای بنادر، ناوگان تجاری، مراکز لجستیک و حملونقل ترکیبی شکل گرفتهاند، زمانی به نقطه حداکثری اثربخشی در خدمترسانی میرسند که در بستر اعتماد اجتماعی، شفافیت و روح همکاری جمعی عمل کنند.
در بخش پایانی این مطلب نیز آمده است: نکته کلیدی اینجاست که تابآوری واقعی، نه صرفاً در تکنولوژی یا تجهیزات، بلکه در همافزایی انسانی و فرهنگی نهفته است. هنگامی که زنجیره تأمین با روحیهای جمعی و مأموریتی ملی فعال میشود، به نهادی فراسازمانی تبدیل میشود که میتواند همزمان در برابر تهدیدات مقاومت کند، خدمات حیاتی را حفظ نماید و پیام اقتدار ملی را به جهان مخابره کند. اکنون روشن است که آینده کشور در گرو تقویت همین زنجیرههاست، زنجیرههایی که فراتر از استانداردهای صرفاً اقتصادی، باید بر پایه ارزشهای ملی، تعامل نهادی و حکمرانی هوشمند و متعهد به حفظ داراییهای دریایی شکل گیرند. این الگو، نهفقط برای تابآوری در برابر جنگ، بلکه برای شکوفایی در دوران صلح نیز حیاتی است.