روزنامه سرآمد گزارش میدهد؛
خواب هند برای صنعت کشتیسازی جهان
چشمانداز ساخت کشتیهای کوچک و متوسط در حاشیه اقیانوس هند
گروه صنایع دریایی- بیش از یکدهه است که هند به دنبال تبدیلشدن به یکی از غولهای مطرح و بزرگ صنعت کشتیسازی در جهان است. سال2012 بود که وزیر کشتیرانی هند اعلام کرد، این کشور سیاست جدیدی را در قالب برنامهای 12مرحلهای با هدف توسعه فعالیتهای صنعت کشتیسازی خود در پیش گرفته است. طی سالهای گذشته مسئولان مختلف هند بارها و بارها اعلام کردهاند، برنامهریزیهایی صورت گرفته که هدف از اجرای آن، توانمندکردن هندوستان برای رقابت شانه به شانه با کشورهای پیشرو صنعت کشتیسازی -چه در بازارهای داخلی و چه در سطح بینالمللی- است. براساس گفته مقامهای هندی، تمرکز سیاست جدید در جهت تقویت ظرفیتهای تعمیراتی، تحقیق و توسعه همراه با ساخت کشتیهای تجاری خواهد بود. در این میان بارها خبرهایی مبنی بر تلاش هند برای جذب سرمایه از کشورهای دیگر جهان نیز در رسانهها منعکس شده است.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، در راستای کسب سهم بیشتر از بازار کشتیسازی جهانی شرکت کشتیسازی دولتی مازاگون هند در حال مذاکره برای خرید ۵۰درصد از سهام کارخانه کشتیسازی زیانده کلمبو در سریلانکا به ارزش ۵۳میلیون دلار است. ارزش این معامله ۵۲.۹۶میلیون دلار است که نشاندهنده حداقل ۵۱درصد از سهام کارخانه کشتیسازی کلمبو است. این سهام قبل از این در اختیار شرکت کشتیسازی اونومیچی ژاپن بود که در دسامبر سال۲۰۲۴ میلادی اعلام کرد، تصمیم گرفته مالکیت آن را واگذار کند. مازاگون اعلام کرد که برای خرید سهام کارخانه با شرکت اونومیچی قرارداد امضا کرده است. شرکت ژاپنی نیز برای فروش ۵۱درصدی سهام کشتیسازی کلمبو چراغ سبز نشان میدهد. مدیرعامل مازاگون اعلام کرد، این معامله در انتظار تأییدیههای قانونی و نظارتی است.
آنطور که مانا به نقل از maritime-executive گزارش داده، کارخانه کشتیسازی کلمبو بزرگترین مرکز ساخت و تعمیر کشتی در سریلانکاست. در حال حاضر این کارخانه با مشکلات مالی روبهرو است که با ضررهای ناشی از برخی قراردادهای کشتیسازی که قبل از همهگیری کووید با قیمتهای پایینتر منعقد شده، تشدید شده است. در سال۲۰۲۳ میلادی این کارخانه بدترین عملکرد مالی خود را با رکورد حدود ۳۸میلیون دلار ضرر پشتسر گذاشت، اما کارخانه مازاگون هند بدون هرگونه بدهی است و درآمد ۱.۱۳میلیارد دلاری را برای سال منتهی به مارس۲۰۲۵ میلادی گزارش کرده است. به گفته کاپیتان جاگموهان، مدیرعامل مازاگون، خرید کارخانه کشتیسازی کلمبو حضور این شرکت هندی را در منطقه اقیانوس هند گسترش میدهد و توانایی آن را برای خدمت به مشتریان دریایی جهانی تقویت میکند.کارخانه کشتیسازی کلمبو با بیش از ۵۰سال تجربه در ساخت و تعمیر کشتی، توانسته است یک پایگاه مشتری جهانی، از جمله مالکان بزرگ کشتی اروپایی ایجاد کند. ارزش فعلی سفارشات آن ۳۰۰میلیون دلار است. در پایان این گزارش آمده است: قرارداد خرید سهام کارخانه کلمبو بخشی از یک برنامه توسعه بزرگ توسط مازاگون است که عنوان سازنده برتر کشتی جنگی و زیردریایی هند را در اختیار دارد. مازاگون اعلام کرده است که طرح توسعه آن با افزایش سفارشها هدایت میشود. این شرکت در گزارش اخیر درآمد خود اعلام کرد که به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی فعلی شاهد افزایش قابلتوجه تقاضا برای کشتیسازی دفاعی و تجاری است. مازاگون پیشبینی میکند، میزان سفارشها تا سال۲۰۲۶ میلادی از ۳.۷میلیارد دلار به ۱۰میلیارد دلار برسد.
هند به دنبال جذب سرمایه از ژاپن و کره
تابستان گذشته بود که روزنامه بیزینس استاندارد از قول یک مقام ارشد دولتی کشور هند اعلام کرد، هند بهدنبال جذب سرمایهگذاری و انتقال فناوری از کرهجنوبی و ژاپن برای ایجاد خوشههای کشتیسازی و تعمیر کشتی است تا زنجیره تامین حملونقل داخلی را در کشور تقویت کند. تیکی راماچاندران، دبیر وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراههای هند در نشستی اعلام کرد: ما از کرهجنوبی و ژاپن خواستهایم با فناوری و سرمایهگذاری خود به هند بیایند تا زمین لازم را برای ایجاد خوشههای کشتیسازی و تعمیر کشتی برای آنها فراهم کنیم. وی همچنین به طرح پیشنهادی صندوق توسعه دریایی هند به ارزش ۲۵هزار کرور (نزدیک به سهمیلیارد دلار آمریکا) اشاره کرد که بهدنبال ارائه حمایت مالی بلندمدت با هزینه پایین برای تقویت کشتیسازی بومی است. راماچاندران تصریح کرد که ۹۵درصد از تجارت خارجی هند از طریق کشتیهای خارجی انجام میشود و این باعث خروج ۱۱۰میلیارد دلار از کشور میشود، در حالیکه نزدیک به ۶۰درصد از تعمیرات کشتیهای هند نیز در خارج از کشور انجام میشود. چین، کرهجنوبی و ژاپن بخش عمده بازار جهانی کشتیسازی را در اختیار دارند، این در حالی است که سهم هند از این بازار کمتر از یکدرصد است.
هند کشوری بزرگ از نظر مساحت و جمعیت است، اما دستیابی به برتری در صنعت کشتیسازی جهان نیازمند پیشفرضهای زیادی است و همچنین سرمایهگذاری هنگفتی را میطلبد. به همین دلیل، این کشور باید مسیری پرفرازونشیب را برای تحقق چنین اهدافی طی کند. در حال حاضر، هند تنها ۰.۰۷درصد از بازار جهانی کشتیسازی را در اختیار دارد و در بین ۱۵کشوری که در این صنعت فعالیت دارند، جایگاه مطلوبی ندارد. به گفته ناندرا مودی، نخستوزیر هند برای تغییر این وضعیت، قرار است دولت هند سرمایهگذاریهای عظیمی را انجام داده و از بخش خصوصی نیز حمایت کند. هماکنون چین با سهمی بالغ بر ۶۴درصد، بزرگترین تولیدکننده کشتی در جهان است. کشورهای کرهجنوبی و ژاپن نیز به ترتیب با سهمهایی معادل ۳۰درصد، در ردههای بعدی قرار دارند. براساس آمار و اطلاعات موجود، هند برای رقابت با این غولهای کشتیسازی، باید مسیر طولانیای را طی کند.
چشمانداز آینده هند در کشتیسازی
در سال۲۰۲۴ میلادی، هند تصمیم گرفت خوشههای کشتیسازی را با کمک کشورهای منطقه تقویت کند. در این راستا، گوتام آدانی، میلیاردر هندی، اعلام کرد که آماده است ۵.۴میلیارد دلار برای طرح توسعه کشتیسازی در بندر نوندرا اختصاص دهد. از سوی دیگر، کارخانه PIPARAV که دچار ورشکستگی شده بود، با حمایت دولت به چرخه تولید کشتی بازگشته است. تمام این اقدامات، بهویژه مشوقهای مالی، یارانهها و معافیتهای مالیاتی که دولت هند وعده داده، میتواند در بهبود زیرساختها و تجهیزات کشتیسازی هند مؤثر باشد. کارشناسان معتقدند که هند با حمایت بیچونوچرا از دولت، نیروی انسانی متخصص و ماهر و ذهنهای خلاق قادر خواهد بود در آینده نهتنها کشتیهای کوچک و متوسط، بلکه کشتیهای فلهبر، LNG و LPG نیز تولید کند. در نهایت باید گفت که هند با توسعه زیرساختها، گسترش زنجیره تأمین، و تقویت موقعیت خود در بازار کشتیسازی آسیا میتواند در سالهای۲۰۳۰ و ۲۰۴۷ میلادی گامهای مؤثری برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود بردارد.
یکی از اهداف هند در راستای رقابت با کشورهای پیشرفته کشتیسازی، ساخت کشتیهای کوچک و متوسط است. در حالیکه چین و کرهجنوبی بیشتر در زمینه تولید کشتیهای بزرگ و غولپیکر فعالیت دارند، هند قصد دارد با تمرکز بر ساخت کشتیهای کوچکتر، مزیت رقابتی خود را در بازار جهانی کشتیسازی تقویت کند. در این راستا، هند نقشهراهی را در سال۲۰۲۱ میلادی ترسیم کرده است که چشمانداز آن برای سال ۲۰۳۰ میلادی بهطور روشن مشخص شده است. در این نقشه، تمرکز ویژهای بر نیروی انسانی آموزشدیده و متخصص، توسعه زیرساختها، آموزش دریانوردان، توسعه مراکز آموزشی ساخت و تعمیر کشتی و استفاده از فنّاوریهای روز شده است.