مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد؛
راهبرد کلان «هما» برای تبدیل شدن به الگوی ملی هوانوردی دیجیتال در یک دهه آینده
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، ایجاد هم افزایی میان اقتصاد سنتی و اقتصاد دیجیتال را راهبرد کلان هما در یک دهه آینده عنوان کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسین خانلری با اشاره به ضرورت همافزایی میان فناوریهای نوین و زیرساختهای سنتی در صنعت هوانوردی گفت: اقتصاد هوانوردی دیگر صرفاً مبتنی بر ناوگان و فرودگاه نیست. امروزه رشد پایدار این صنعت، بدون سرمایهگذاری همزمان در فناوریهای دیجیتال، غیرممکن است.
وی افزود: ما در هما باور داریم که اقتصاد سنتی شامل عملیات، تعمیر و نگهداری، آموزش و توسعه فرودگاهی و اقتصاد دیجیتال نظیر هوش مصنوعی، دادهمحوری، چتباتهای تعاملی و فناوریهای بیومتریک، باید در تعامل خلاقانه باشند. این همافزایی، راهبرد کلان ما در دهه آینده است.
خانلری با استناد به آمارهای بینالمللی اظهار داشت: ۷۸ درصد از ایرلاینهای بزرگ جهانی تا سال ۲۰۲۵ فرآیند دیجیتالی شدن را آغاز کردهاند و پیشبینی میشود بیش از ۱۰ میلیارد دلار در فناوریهای دیجیتال سرمایهگذاری شود. استفاده از هوش مصنوعی بهتنهایی توانسته تا ۱۵ درصد هزینههای تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: تجربههای بینالمللی نشان میدهد، با بهرهگیری از فناوریهای سبز و هوش مصنوعی میتوان تا ۸۶ درصد پروازها را تحت کنترل گرفته و به موقع و با کمترین تاخیر انجام داد. همچنین خطوط هوایی با سیستم هوشمند مدیریت سوخت، صرفهجویی میلیون دلاری را تجربه کنند.
مدیرعامل هما با اشاره به چشم اندازهای ملی، گفت: در ایران، حدود ۴.۹ درصد از اقتصاد کشور به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد و طبق اهداف برنامه هفتم توسعه، این سهم باید به بیش از ۱۰ درصد برسد. این یعنی اقتصاد دیجیتال در حال تبدیل شدن به یکی از موتورهای پیشران اقتصاد ملی است، و صنعت هوانوردی نمیتواند از این قافله عقب بماند.
وی همچنین به وضعیت جهانی اشاره کرد و افزود: سهم صنعت هوانوردی از تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) حدود ۴.۱ درصد است که معادل درآمد ۳.۵ تریلیون دلار است. در برخی کشورها این سهم تا ۹ درصد نیز افزایش یافته، اما در ایران این رقم هنوز حدود ۲ درصد است. بنابراین، ظرفیت عظیمی برای رشد وجود دارد.