printlogo


«سرآمد» گزارش می‌دهد؛
شمارش معکوس برای اتصال چهارمحال‌وبختیاری به شبکه ریلی 

سوت قطار در بام ایران تا پایان سال آینده به صدا در  می آید
​​​​​​​گروه حمل‌ونقل- «راه‌آهن شهرکرد-مبارکه با تامین اعتبار در سال۱۴۰۵ تکمیل می‌شود. تمام تلاش ما این است تا با تامین اعتبار و در پایان ۱۴۰۵ سوت قطار این خط ریلی را در بام ایران بشنویم». این‌ها بخشی از صحبت‌های فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی دولت در مراسم ریل‌گذاری راه‌آهن شهرکرد-مبارکه است. این برنامه روز سه‌شنبه همزمان با سفر این عضو کابینه هیات دولت چهاردهم به استان چهارمحال‌و‌بختیاری انجام شد. آنطور که مشخص است اراده خوبی برای توسعه شبکه ریلی در کشور شکل گرفته و قرار است پس از سال‌ها استانی مانند چهارمحال‌وبختیاری که سال‌ها اتصالی به شبکه ریلی کشور نداشت، تا پایان سال آینده شاهد ریل‌کشی و تردد قطار باشد.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، روز سه‌شنبه هفته جاری (17تیرماه) بود که عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد به طول ۹۰کیلومتر با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. این خط‌آهن از ایستگاه حسن‌آباد شروع می‌شود و بعد از ۴۵کیلومتر به ایستگاه سفیددشت در کیلومتر۷۰ به فرخ‌شهر و در کیلومتر۹۰ به ایستگاه شهرکرد می‌رسد. در طول این خط، 3ایستگاه وجود دارد که 2ایستگاه آن مسافری است. راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد از چهارقطعه به طول ۴۱کیلومتری با پیشرفت ۷۴درصد، ۲۲کیلومتری با پیشرفت ۹۷درصد، قطعه ۱۷کیلومتری با پیشرفت ۶۵درصدی و قطعه ۱۰کیلومتری با پیشرفت ۸۷درصدی تشکیل شده است.
آنطور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند، مجموع پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی این خط‌آهن ۸۰درصد است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در نظر دارد تا قبل از پایان سال آن را به اتمام برساند. در راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد ۹پل بزرگ با پیشرفت فیزیکی ۴۲درصد، ۱۲تقاطع با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد و ۱۵دستگاه تونل به‌طول ۵.۳کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۵درصد در دست ساخت است. همچنین در عملیات روسازی، قرارداد تامین ریل با کارخانه ذوب‌آهن منعقد شده است. از طرف دیگر، طبق گفته مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برای این پروژه که از محل استجازه تامین مالی می‌شود، تا امروز ۲۳۰۰میلیارد هزینه شده است و در صورت تامین ۶همت دیگر، ظرف دوسال تکمیل می‌شود و در پایان سال۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

چشم‌انتظاری برای سوت قطار در بام ایران
فرزانه صادق در آیین آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد اظهار کرد: با پشتیبانی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و همکاری دلسوزانه استاندار چهارمحال‌وبختیاری و مطالبه‌گری یکایک نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با افتخار ریل را در بام ایران می‌نشانیم. وی افزود: با پشتیبانی اعتباری، امید است سوت قطار در راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد در پایان سال۱۴۰۵ شنیده شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اثربخشی خطوط ریلی در توسعه زیربنایی کشور، بیان کرد: با ایجاد این خط ریلی، استان چهارمحال‌وبختیاری به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و توسعه ریلی پشتیبان صنعت کشاورزی استان خواهد بود. 
«صادق» با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه راهسازی استان خاطرنشان کرد: یکی از معضلات استان که در جریان سفر متوجه آن شدم؛ پروژه‌های متعدد نیمه‌تمام است. تسریع در تکمیل پروژه‌های ناتمام با تامین منابع مالی لازم در دستور کار ماست و حداکثر تلاش‌مان را برای تحقق آن خواهیم کرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایام سوگواری امام‌حسین(ع) ادامه داد: این ایام یادآور آن است که متوجه باشیم اگر در سمت درست و دفاع از حق و حقیقت ایستاده باشیم، در تاریخ ماندگار خواهیم شد. ان‌شاالله ما هم در همین راستا گام برداریم و به‌زودی برای پایان ریل‌گذاری این خط ریلی دور هم جمع شویم. وی در بخشی از سختان خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در جنگ تحمیلی ۱۲روزه که در سال‌های متمادی با تحریم‌های متعدد مورد ظلم واقع شده است، اظهار کرد: علی‌رغم ادعای رژیم غاصب صهیونیستی، بیش از یک‌هزار نفر از شهروندان عزیز کشورمان شهید شدند. وقت‌شناسی مردم غیورمان در حمایت از کشور دوشادوش نیروهای مسلح، درفش کاویانی این سرزمین را بالا نگه داشت.
«صادق» با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تقدیر از وقت‌شناسی مردم، خاطرنشان کرد: علی‌رغم محدودیت‌ها مردم نشان دادند که دغدغه‌مند و پشتیبان کشور و نظام هستند. همین رویکرد مردم مسئولیت ما را در تلاش و پاسخگویی به مطالبات عمومی سنگین‌تر می‌کند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشرفت ساخت ایستگاه‌ها در این خط ریلی نیز ۳۰درصد است و با حمایت‌ها و پیگیری‌ها تا پایان سال۱۴۰۵ این خط ریلی ۹۰کیلومتری عملیاتی خواهد شد. به این ترتیب این استان بعد از سال‌ها به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود. «صادق» در توضیح اهمیت این ریل‌گذاری گفت: این استان بعد از سال‌ها به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

گام بلند برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل
هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های فنی و اهمیت اقتصادی این طرح گفت: راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد به طول ۹۰کیلومتر با هدف اتصال مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری به شبکه سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است. این پروژه که با اجرای آن، برای نخستین‌بار شهرکرد به خطوط ریلی کشور متصل می‌شود، نقشی تعیین‌کننده در تسهیل حمل‌ونقل بار و مسافر، پشتیبانی لجستیکی از صنایع منطقه و کاهش بار ترافیکی جاده‌ای دارد. وی افزود: با بهره‌برداری از این مسیر، صنایع بزرگی مانند فولاد سفیددشت، صبا فولاد زاگرس و شهرک‌های صنعتی چهارمحال به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد و امکان ترانزیت مواد اولیه و محصولات صنعتی به بنادر جنوبی کشور و بازارهای هدف با هزینه کمتر و ایمنی بالاتر فراهم می‌شود. این پروژه با کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود بهره‌وری انرژی، از منظر زیست‌محیطی نیز حائزاهمیت فراوان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از زیرسازی این پروژه در سال‌های اخیر با تلاش بی‌وقفه مهندسان ایرانی به سرانجام رسیده، بیان کرد: تأمین ریل و آغاز عملیات روسازی، گام‌های نهایی برای رسیدن ریل به مرکز استان است که علاوه‌بر تقویت پیوندهای اقتصادی و اجتماعی منطقه، حمل‌ونقل بار به سمت بنادر جنوبی کشور نیز تسهیل می‌شود. وی اعتبار هزینه‌شده این پروژه را تاکنون ۲۳هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار موردنیاز برای تکمیل این محور ریلی ۶۰هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
«بازوند» حجم ریل موردنیاز برای روسازی مسیر را بالغ بر ۱۳هزار تن اعلام و اظهار داشت: ۶۴هزار مترمکعب زیربالاست، ۲۶۴هزار مترمکعب بالاست، ۱۸۰هزار قطعه تراورس،  ۹۰کیلومتر کابل فیبر نوری، ۵ایستگاه سیستم انتقال نوری و ۵ایستگاه شبکه رادیویی بخش دیگری از عملیات روسازی محور ریلی مبارکه-سفیددشت-شهرکرد است. وی تاکید کرد:‌ با آغاز عملیات ریل‌گذاری، یک گام مهم دیگر در تکمیل این طرح ملی برداشته می‌شود؛ طرحی که نشان‌دهنده عزم دولت در توسعه متوازن زیرساخت‌های کشور و تحقق عدالت در دسترسی به حمل‌ونقل ریلی برای تمام استان‌هاست.