printlogo


«سرآمد» گزارش می‌دهد؛
خیز دولت برای افتتاح ۱۵۰کیلومتر آزادراه تا پایان سال

کریدورهای جدید در حال اضافه‌شدن به نقشه راه ایران 
​​​​​​​گروه حمل‌ونقل- امید اسماعیلی - براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی برای ایجاد 26کریدور جدید نقشه راه‌های ایران صورت گرفته است. همین چند روز قبل و در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث قطعه یک آزادراه اراک-خرم‌آباد که معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد، تاکنون ساخت و توسعه ۱۱کریدور بزرگراهی، ۹کریدور ریلی و ۶کریدور آزادراهی تعریف شده که مورد تاکید دولت چهاردهم قرار دارند. در همین راستا، بخشی از حریم این کریدورها برای تسریع در اجرای پروژه‌‌‌ها به استان‌‌‌ها واگذار شده است. از طرف دیگر، روز گذشته در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه پردیس-هراز، مسئولان وزاره راه و شهرسازی از رنامه‌ریزی برای افتتاح ۱۵۰کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور تا پایان سال خبر دادند.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، بررسی گزارش‌های رسمی و اظهارنظرهای صورت‌گرفته از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نشان می‌دهد که مجموع طول کریدورهای تعریف‌‌‌شده کشور به بیش از ۱۱‌هزار کیلومتر می‌رسد که شامل ۶۵۰۰کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، ۳۳۰۰کیلومتر مسیر ریلی و ۷۶۰کیلومتر آزادراه است. 
براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، این کریدورها نیز با هدف اتصال بنادر، مناطق مرزی، مراکز صنعتی و قطب‌‌‌های جمعیتی کشور طراحی شده‌‌‌اند. در این میان از جمله پروژه‌‌‌های مهم دیگر در حال اجرا پروژه «دریا به دریا» است که در مجموع ۴۱۸کیلومتر طول دارد و از این میزان ۱۳۴کیلومتر در حال اجرا و ۲۸۴کیلومتر آن باقی‌‌‌ مانده است. همچنین در بخش آزادراهی ۵۳۳کیلومتر از پروژه‌‌‌های تعریف‌‌‌شده به بهره‌‌‌برداری رسیده و عملیات اجرایی در دیگر مسیرها ادامه دارد.

افتتاح 150کیلومتر آزادراه تا پایان سال
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه پردیس-هراز اظهار داشت: امسال عملیات اجرایی هفت‌پروژه آزادراهی با بخش خصوصی به طول ۳۵۹کیلومتر آغاز می‌شود. وی گفت: این پروژه‌ها با ۱۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرایی می‌شود که ۵۷هزار میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و این به معنای تحقق شعار سال است.
بازوند خاطرنشان کرد: پروژه آزادراه پردیس-هراز، سومین پروژه آزادراهی کشور است که در سال‌جاری اجرایی می‌شود که در کنار دو پروژه آزادراهی دیگر شامل یک‌ قطعه از آزادراه ارومیه-تبریز و آزادراه اراک-شازند-خرم‌آباد تاکنون ۲۱همت برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آزادراه پردیس-هراز در ادامه آزادراه تهران-پردیس است که گره بزرگی از ترافیک شرق استان تهران را باز خواهد کرد.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: قرارداد این پروژه ۴ساله است، اما در تلاشیم در مدت ۳سال به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پایان خاطرنشان کرد: با پیگیری وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۲۳۵۰میلیارد تومان پول نقد و ۲۰همت اوراق گرفته شده و حتی نسبت به سال‌های قبل وضعیت تخصیص اعتبارات بهتر است.

توسعه زیرساخت‌ها با کمک بخش خصوصی
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم اظهار داشت: در دولت چهاردهم با جدیت بیشتر به دنبال جلب اعتماد بخش خصوصی هستیم. پروژه‌هایی که بخش خصوصی در آن وارد شده و سهم بالاتری داشته، پایدارتر بوده و خدمات بهتری به مردم و هموطنان داده است. این عضو کابینه دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: در پروژه‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مسکن و راه به پیش می‌بریم، تاکید داریم که خدمات زیربنایی و روبنایی به موازات تکمیل واحدهای مسکونی آماده شود تا مسکنی در شأن مردم تحویل دهیم. همچنین اگر قرار است زمین در اختیار مردم بگذاریم این زمین‌ها باید قابلیت ساخت داشته باشند. وی ادامه داد: در حوزه‌های راه، ریلی و بنادر نیز بر لزوم همراه کردن بخش خصوصی با خود و در نظر داشتن ملاحظات زیست محیطی تاکید داریم.
«صادق» در ادامه یادآور شد: یکشنبه هفته‌جاری نیز با حضور در راه‌آهن ۸.۸همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بخش ریلی وارد کردیم و اعلام می‌کنیم که انگیزه‌های زیادی برای ساخت و اقتدار هرچه بیشتر این کشور داریم، چراکه حضور و وقت‌شناسی ملت ایران مسئولیت‌های ما را در نحوه و کیفیت پاسخگویی به مطالبات مردم بیشتر کرده است. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در خصوص جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌های بخش خصوصی، بخشی از اهداف با مولدسازی آن هم نه با تبدیل باغات شهر به باغ برج، بلکه مولدسازی اراضی که مشکلات زیست‌محیطی ندارند، انجام می‌شود تا به توسعه‌های بعدی دست یابیم. وی با اشاره به این پروژه آزادراهی، یادآور شد: امروز تهران به دلیل اجرای پروژه‌های کلان در سال‌های گذشته بدون در نظر گرفتن مسائل جمعیتی و سایر موارد، در حال تبدیل‌شدن به شهری بی‌پناه است و با دستور رئیس‌جمهور یک بازنگری بنیادین درخصوص تمرکز جمعیت، نوع ساخت‌وساز و اشتغال در سطح شهر و استان تهران خواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این زمینه، مسیرهای دسترسی به تهران و شهرهای اطراف آن باید تسهیل شود تا بتوانیم به تدریج از این کلانشهر تمرکززدایی کنیم. «صادق» تاکید کرد: احداث آزادراه پردیس-هراز که با پشتیبانی حداکثری بخش خصوصی آغاز شده، آثار مثبت بسیاری در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها و گرهگشایی از این مسیر خواهد داشت و با جدیتی که نزد شرکت ساخت و همچنین بخش خصوصی وجود دارد، امیدواریم این پروژه را بتوانیم به بهترین نحو ممکن به نتیجه برسانیم. وی در خاتمه تاکید کرد: اگر دولت در اجرای قوانین و مقررات شفاف بوده و از دخالت‌های بیجا در امور بخش خصوصی پرهیز کند، قطعاً به نتیجه خواهیم رسید.

جایگاه آزادراه پردیس-هراز 
برای کریدور ارتباطی تهران
آزادراه پردیس-هراز در ادامه آزادراه تهران-پردیس از کیلومتر۲۲ و پس از مبدل شرق پردیس آغاز می‌شود و در امتداد جنوب‌غرب به شمال‌شرق، از شمال شهر بومهن عبور کرده و در انتها به واریانت امامزاده‌هاشم قبل از پل آبعلی متصل می‌شود. طول تقریبی این آزادراه ۱۲کیلومتر بوده و علت اصلی احداث آن تکمیل آنتن‌های اتصالی آزادراه تهران-رودهن به راه‌های شریانی جاده دماوند و جاده هراز و افزایش ایمنی و سرعت ترافیک عبوری و رفع گره‌های ترافیکی محدوده شهرهای پردیس و بومهن است. همچنین اجرای این پروژه با توجه به موضوع پدافند غیرعامل با عنایت به وجود زمین لغزش مبارک‌آباد و خطر زلزله در منطقه نیز حائزاهمیت است.
این آزادراه که به منظور تکمیل کریدور ارتباطی شرق تهران است، با مشارکت ۷۰درصدی بخش خصوصی و ۳۰درصدی وزارت راه و شهرسازی احداث می‌شود و دوره مشارکت شامل زمان احداث و بهره‌برداری در مجموع ۲۶.۵سال پیش‌بینی شده است. برآورد اولیه هزینه اجرای پروژه ۴۶هزار و ۷۰۰میلیارد ریال در مدت ۵۴ماه است و در آن چهاردستگاه پل به طول یک‌هزار و ۳۲متر و هفت‌دستگاه تونل به طول ۶هزار و ۴۶۲متر پیش‌بینی شده است.