معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خبر داد:
کاهش تعرفههای حمل و نقل ریلی کانتینرهای ترانزیتی بین بنادر عباس و کاسپین
معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از کاهش تعرفههای حمل و نقل ریلی کانتینرهای ترانزیتی بین بنادر عباس و کاسپین با هدف جذب بیشتر کالا در مسیر کریدور شمال - جنوب خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، میثم محمدینژاد به ایرنا اظهار کرد: کاهش تعرفهها در راستای هم افزایی میان دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزههای ترانزیت کشور اجرا شده است؛ این مهم تاثیر بسزایی در افزایش نقش و جایگاه کشورمان در معادلات ترانزیتی، حمل و نقل ریلی، و ترکیبی بینالمللی خواهد داشت.
وی در خصوص جزئیات تعرفههای جدید حمل و نقلی اعمال شده گفت: با همکاری و مساعدت هیأت مدیره شرکت راه آهن به مدت سه ماه تعرفه حمل کانتینر ۲۰ فوت از بندر کاسپین به بندرعباس و برعکس با واگنهای ملکی شرکتهای ایرانی به ۳۰۰ فرانک و برای کانتینرهای ۴۰ و ۴۵ فوت به ۴۲۰ فرانک کاهش یافته است.
محمدی نژاد تصریح کرد: کاهش تعرفه اعمالی در رقابت با دیگر مسیرهای ترانزیتی و ارائه این پیام به شبکه حمل و نقل جهانی انجام شده تا نشان دهد عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت جایگاه کریدوری خود جدی است؛ هم اینک این مهم از طریق کاهش هزینهها و زمان حمل و نقل از مسیر کشورمان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: اتصال مجتمع بندری کاسپین به ریل سراسری نه تنها دریای کاسپین در شمال ایران را به دریاها و بنادر جنوبی در دریاهای عمان و خلیج فارس متصل کرده بلکه زمینه افزایش ظرفیتهای حمل و نقلی در مسیر کریدور شمال-جنوب و ظرفیتسازی برای انتقال کالا میان کشورهای حوزه اوراسیا، آسیای میانه و قفقاز با کشورهای حوزه خلیج فارس را فراهم کرده است.
به گفته وی زیرساختهای ایجاد شده، کاهش موانع حمل و نقلی، ارائه بستههای تشویقی-تخفیفی سازمان منطقه آزاد انزلی و شرکت راه آهن این راهگذر را به یکی از مسیرهای کلیدی ترانزیتی تبدیل خواهد کرد.
محمدی نژاد اظهار کرد: ترکیب حمل ریلی، دریایی و جادهای در این مسیر علاوه بر افزایش درآمدهای ترانزیتی، کاهش وابستگی به مسیرهای جایگزین و ارتقای جایگاه ایران در زنجیره تامین جهانی را بدنبال خواهد داشت.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راهاندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانههای تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکلهرو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.