در نشست شورایعالی هواپیمایی کشوری مطرح شد؛
تاکید وزیر بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امورخارجه
وزیرراه و شهرسازی در شورایعالی هواپیمایی کشوری بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امور خارجه به دلیل آسیب زدن به زیرساخت ها و صنعت حمل و نقل هوایی کشور و ایجاد ضرر مالی برای شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، نشست شورایعالی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی اعضا و نمایندگان برگزار شد و در این نشست ابتدا گزارشی از آخرین وضعیت صنعت هوانوردی و سپس گزارشی از تدوین بسته حمایتی از صنعت هوانوردی کشور ارائه شد.
در این نشست فرزانه صادق خواستار انجام مطالعات تطبیقی درباره صنعت هوانوردی ایران با سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای دارای شرایط مشابه ایران به منظور شناسایی قوانین، استانداردها، روشهای درآمدزایی، اهداف و مدلهای سودآوری شد. همچنین به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داد تا ساز و کار کاهش سن ناوگان هوایی را با در نظر گرفتن امتیازات و تسهیلات برای شرکتهای هواپیمایی تنظیم کند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید نسبت به دریافت غرامت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، در مجامع بین المللی از طریق وزارت خارجه بابت آسیب زدن به زیرساختها و صنعت حمل و نقل هوایی کشور و ایجاد ضرر مالی برای شرکتهای هواپیمایی، جهت جبران خسارت پیگیری شود.
وی در ادامه نسبت به برگزاری جلسه با سازمانهای مربوطه در حوزه بیمه، امور مالیاتی و شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی برای رسیدگی به وضعیت شرکتهای هواپیمایی با توجه به لغو فعالیت این شرکتها در طول جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، دستور داد تا اقدامات لازم انجام شود.
در جریان ارائه گزارش آخرین وضعیت صنعت هوانوردی، به تشریح نقش راهبردی صنعت هواپیمایی، ارکان توسعه صنعت هوانوردی کشور، اهم چالشهای صنعت هوانوردی و عملکرد پروازی در۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۴ پرداخته شد.
بر اساس این گزارش مجموع تعداد ناوگان فعال ۱۷۴ فروند و مجموع تعداد ناوگان عملیاتی ۱۳۹ فروند و میانگین سنی ناوگان ۲۸ سال اعلام و مشخص شد در سال گذشته، ۲۵ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۴۳۸ مسافر شامل ۱۸ میلیون و ۴۷ هزار و ۱۳۸ مسافر داخلی و ۷ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۰ مسافر خارجی جابهجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در مجموع رشد ۸ درصدی، در سفرهای داخلی رشد ۲ درصدی و در سفرهای خارجی رشد ۲۲ درصدی داشته است.
سپس به اقدامات انجام شده در حوزه فرودگاهی از ابتدای دولت چهاردهم پرداخته شد که شامل آغاز ممیزی و صدور گواهینامه عملیاتی و زیرساخت فرودگاههای کشور، طرح ریزی بهره برداری از فرودگاههای آبی جهت فعالیت هواپیماهای آب نشین در جزایر و مرزهای آبی جنوب و شمال کشور، تدوین آئین نامههای مورد نیاز واگذاری مدیریت بهره برداری، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در برونسپاری وظایف غیرحاکمیتی در زمینه ارزیابی و نظارت بود.
در این راستا اعلام شد که ایران با داشتن ۷۰ فرودگاه در رتبه ۹ جهان از نظر تعداد فرودگاهها قرار دارد و بر اساس شاخص گردش و تن-کیلومتر بار و مسافر در سطح بین المللی رتبه ۵۷ و در سطح داخلی و جهانی رتبه ۴۷ را در اختیار دارد. از نظر تفکیک استانهای کشور با توجه به حجم تردد سالانه در فرودگاهها؛ استانهای تهران، خراسان رضوی و کیش در گروه بسیار زیاد و استانهای فارس و اصفهان در گروه پرتردد قرار میگیرند.
در ادامه این گزارش به صنعت پشتیبان به عنوان دیگر رکن توسعه صنعت هوایی کشور پرداخته شد که همچون شبکهای پنهان اما حیاتی، پایداری، ایمنی و کارآمدی صنعت هوانوردی را تضمین میکند. توسعه متوازن این زنجیره پشتیبانی، شرط اصلی خودکفایی، افزایش بهرهوری و تابآوری صنعت در برابر تحریمها و شوکهای خارجی است.
راهاندازی مرکز اقتصاد دانشبنیان و مقابله با تحریم صنعت هوانوردی، تکمیل زنجیره دفاتر طراحی، مراکز ساخت و مراکز تعمیرات با هدف تقویت زنجیره ارزش تامین قطعات صنعت، راهاندازی کنسـرسیوم برای شبکهسازی و استفاده بهینه از ظرفیتهای دولتی و خصوصی، حمایت از ایجاد نخستین مرکز بازیافت هواپیما، ساماندهی فرایندهای تخصیص ارز و ترخیص کالاهای تخصصی هوایی، اجرایی سازی توافقات بینالمللی با کشور روسیه در زمینه صلاحیت پروازی، همچنین کشورهای قطر و بلاروس در زمینه توسعه همکاریهای هوانوردی غیر نظامی به عنوان اقدامات شاخص دولت چهاردهم در حوزه صنایع پشتیبان نیز تشریح شد.در حال حاضر ۲۳۸ مرکز تعمیرات و نگهداری (MRO)، ۳۳ دفتر طراحی و ۳۱ مرکز ساخت وضعیت فعلی صنایع پشتیبان صنعت هوانوردی را شامل میشود.