printlogo


جزئیات تعمیر ۳۵ سکوی پارس‌جنوبی  در شرجی و گرمای جنوب

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: برخی نیروهای اقماری شاغل در سکوهای پارس جنوبی باتوجه به محدودیت‌های پروازی و عبور و مرور؛ برای حضور در محل کارشان ناگزیر شدند برای حضور در منطقه عملیاتی عسلویه و اعزام به سکوهای گازی پارس‌جنوبی در مرز آبی ایران و قطر بیش از دو روز از حمل و نقل جاده‌ای یا شناوری استفاده کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد،  علیرضا سرمدی، درباره برنامه تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی به ایلنا  اظهار داشت: طبق روال هر سال تعمیرات در نیمه اول سال اجرا می‌شود، امسال برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی ۳۵ سکو انجام شده است که از اواخر فرودین‌ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون تعمیرات اساسی ۱۶ سکو انجام شده و تعمیرات اساسی باقی سکوها نیز طبق برنامه‌ریزی ابلاغی از سوی وزارت نفت تا آخر مهرماه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۱۵۰ دستور کار در برنامه تعمیرات اساسی امسال به پایان رسیده و مجموعا ۵۴ هزار و ۷۵۹ نفر ساعت کار انجام شده است.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به چالش‌های انجام عملیات تعمیرات اساسی گفت: تعمیرات اساسی باید در بازه زمانی گرم سال و شرجی بالای فصل تابستان در خلیج فارس  انجام شود و این شرایط، سختی فعالیت‌های عملیاتی بر روی سکوهای گازی را بیشتر می‌کند، از آن مهم‌تر اینکه امسال تعمیرات اساسی سکوها با جنگ تحمیلی ۱۲ روزه علیه کشورمان مصادف شد، علیرغم اینکه تمام کشور تحت تأثیر این حملات قرار گرفت و ناآرامی‌هایی را به‌وجود آورد، اما کارکنان این شرکت در بخش عملیاتی و بر روی سکوهای گازی خلیج‌فارس با تمام جدیت و  پشتکار، بدون وقفه فعالیت‌های مرتبط با تولید و تعمیرات اساسی را به صورت توأمان دنبال کردند، چراکه هرگونه تغییر در برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام‌شده، می‌توانست به صورت دومینووار تمام سکوها را تحت تاثیر قرار داده و برنامه تعمیرات اساسی دیگر سکوها را مختل کند. وی تاکید کرد: بدین ترتیب، فعالیت‌های مرتبط با تولید گاز و تعمیرات اساسی در دل جنگ نیز لحظه‌ای متوقف نشد و علی‌رغم اینکه تهدیدهای مختلفی متوجه منطقه خلیج‌فارس بود، نیروهای انسانی و کارکنان عملیاتی سکوهای گازی پارس جنوبی بدون کوچک‌ترین تردید و دلهره‌ای به فعالیت‌های مستمر خود ادامه دادند.
سرمدی به محدودیت‌های تردد در این ایام نیز اشاره کرد و گفت: در کنار همه این مسائل، محدودیت‌های پروازی و عبور و مرور کارکنان نیز مزید بر علت شد، چراکه تردد هوایی در این روزها ممنوع اعلام شد و برخی نیروهای اقماری شاغل در سکوهای پارس جنوبی ناگزیر شدند برای حضور در منطقه عملیاتی عسلویه و اعزام به سکوهای گازی پارس جنوبی در مرز آبی ایران و قطر بیش از دو روز از حمل و نقل جاده‌ای یا شناوری استفاده کنند، از سوی دیگر بعضا به خاطر شرایط جوی و عدم امکان عبور و مرور با هلی‌کوپتر و یا شناور، مجبور به حضور سه هفته‌ای در سکوی فراساحلی بودند که همه این شرایط فعالیت را برای‌شان دشوار می‌کرد، اما کارکنان بدون کوچک‌ترین چشمداشت، فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات اساسی را در کنار تولید و تأمین گاز برای مصارف مورد نیاز کشور از جمله مصارف خانگی، صنعتی، پتروشیمی، نیروگاهی و... ادامه دادند.