محمد توماری: بنادر ایران با کمبود زیرساخت و تجهیزات مواجهاند
هنوز در قبال حادثه بندر شهید رجایی بلاتکلیف هستیم
مدیرعامل شرکت ستاره دریایی آرتا با اشاره به مشکلات حوزه حملونقل دریایی گفت: کمبود زیرساختها و تجهیزات در بنادر، سختگیریهای صادرات و واردات، رقابت ناسالم و بلاتکلیفی تجار در ماجرای انفجار بندر شهید رجایی مهمترین چالشهای فعالان این صنعت است؛ مسائلی که به گفته او مانع شکوفایی ظرفیتهای عظیم ایران در حوزه کشتیرانی شده است.
محمد توماری، مدیرعامل شرکت ستاره دریایی آرتا در گفتگو با ایلنا ضمن معرفی این شرکت اظهار کرد: شرکت "ستاره دریایی آرتا" حدود یک سال و نیم پیش تأسیس شد، البته بنده بیش از ۱۵ سال است که در حوزه کشتیرانی فعالیت دارم و پیش از تحریمها در خطوط اصلی فعال بودم و با توجه به تجربه طولانی در این حوزه تصمیم گرفتیم با همراهی دوستان این شرکت را راهاندازی کنیم.
وی افزود: دفتر مرکزی در تهران قرار دارد و شعبه دیگری هم در بندرعباس فعال است. همچنین یک شرکت دیگر به نام "کراسینگ کولیر" در دبی داریم. در دفتر تهران حدود ۱۸ نفر مشغول هستند و در بندرعباس ۴ تا ۵ نفر و در دبی نیز چهار نفر فعالیت میکنند. علاوه بر این، در بخش پورت و انبار دبی نیز نزدیک به ۱۷ الی ۱۸ نفر همکاری دارند.
مدیرعامل شرکت "ستاره دریایی آرتا" با اشاره به وضعیت فعالیتهای بازرگانی گفت: شرکت ما هم در حوزه صادرات و هم واردات فعال است. البته بنده شخصاً در بخش صادرات متمرکز هستم و تیم فروش هم واردات را پیش میبرد. ایران به دلیل برخورداری از معادن و منابع غنی همواره در صادرات وضعیت خوبی داشته است.
او ادامه داد: با این حال، مشکلاتی نظیر ایرادات کارت بازرگانی، الزام بازگشت ارز صادراتی و سختگیریهای متعدد، صادرکنندگان را با چالش جدی روبهرو کرده است و همین موضوع باعث شده حجم صادرات نسبت به سالهای گذشته کاهش یابد یا با سختی زیاد انجام شود.
توماری در خصوص مشکلات حوزه کاری خود اظهار کرد: در حوزه واردات نیز بازرگانان با مشکلات متعددی از جمله ثبت سفارش و ممنوعیتهای ناگهانی روبهرو هستند. این مسائل سبب شده برخی شرکتهای بزرگ بازرگانی از ادامه فعالیت منصرف شوند و حتی کل کسبوکار خود را متوقف کنند.
مدیرعامل "ستاره دریایی آرتا" با انتقاد از وضعیت بنادر کشور گفت: در حال حاضر در بنادر مختلف کشور از جمله بندرعباس، شهید رجایی، باهنر، چابهار، امام خمینی، بوشهر و خرمشهر فعالیت داریم. بندر چابهار پتانسیل بالایی دارد که میتواند به هاب صادراتی تبدیل شود، اما زیرساختهای کافی در آن وجود ندارد. تجهیزات، محوطههای استافینگ و امکانات لازم برای بارگیری کانتینرها محدود است.
وی افزود: بهعنوان مثال، در شرایط نرمال روزانه ۲۰۰ کانتینر باید استافینگ یا بارگیری شود اما به دلیل نبود تجهیزات، این رقم به ۱۵ تا ۲۵ کانتینر کاهش یافته است؛ یعنی یکدهم ظرفیت واقعی.