«سرآمد» گزارش میدهد؛
خیز بنادر هند برای جذب سرمایهگذاران جهانی
سرمایهگذاری مرسک در 3بندر هند برای ایجاددروازه شرقی تجارت دریایی
گروه اقتصاد دریا- امید اسماعیلی - دولت هند برای افزایش ظرفیت بنادر، سرمایه بزرگی در چارچوب چشمانداز2030 دریایی هند برنامهریزی کرده است. مطابق چشمانداز2030 دریایی هند، مجموعا باید 33.3 تا 38.8میلیارد یورو سرمایهگذاری در بخش دریایی، حملونقل و آبراههای داخلی انجام گیرد و سالانه 900میلیون یورو بدین منظور تخصیص و تامین شود و از این طریق به ایجاد شغل 2میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم دست یابد.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، دولت هند برای افزایش بنادر، سرمایه بزرگی در چارچوب «چشمانداز2030 دریایی هند» برنامهریزی کرده است. از سوی دیگر، وزارت راه و ترابری و راهداری این کشور در دهه گذشته بودجه مناسبی برای این بخش تخصیص داده، بهطوری که در طول این مدت افزایش 8برابری داشته و به مبلغ 30میلیارد یورو در سال مالی2025 میرسد که نشاندهنده نرخ رشد مرکب سالانه 22درصدی است. مطابق چشمانداز 2030 دریایی هند، مجموعا 33.3 تا 38.8میلیارد یورو سرمایهگذاری میبایست در بخش دریایی، حملونقل و آبراههای داخلی انجام گیرد و سالانه 900میلیون یورو بدین منظور تخصیص و تامین شود و از این طریق به ایجاد شغل 2میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم دست یابد. هند بنادر اصلی با ظرفیت جابهجایی محموله بیش از 300میلیون تن در سال نداشته و طبق این برنامه چشمانداز 3بندر برنامهریزی شده است. مسافران کروز هند به صورت سالانه در زمان تهیه چشمانداز 468هزار مسافر بوده که در قالب این برنامه باید به ظرفیت بیش از 1.5میلیون نفر مسافر با کشتی کروز دست یابد و سهم دریانوردان هندی 12درصد است که باید به بیش از 20درصد ارتقاء پیدا کند.
درصد حملونقل محمولههای هند توسط بنادر هندی 25درصد بوده است که طبق برنامه باید به بیش از 75درصد برسد. چشمانداز2030 دریایی هند را میتوان بخش کوچکی از چشمانداز ویکسیت بهارات مودی دانست که در انتخابات نیز مکرر به آن اشاره میکرد. مطابق این چشمانداز، هند باید تا سال2047 به یک کشور پیشرفته تبدیل شده باشد.
چشمانداز برنامه ساگارامالا برای هند
برنامه ساگارمالا، طرح بلندپروازانه دولت هند برای توسعه زیرساختهای بندری و لجستیک دریایی، با سرمایهگذاری ۸.۵تریلیون روپیه تا سال۲۰۳۵، به دنبال افزایش ظرفیت بنادر، کاهش هزینههای حملونقل، ایجاد ۱۰میلیون شغل و تبدیل هند به یک هاب لجستیکی جهانی است. برنامه ساگارمالا یکی از بلندپروازانهترین طرحهای توسعهای دولت هند در حوزه لجستیک و زیرساختهای بندری است که هدف آن بهرهبرداری از ظرفیتهای طبیعی کشور در حوزه دریا و آبراههای داخلی برای تسهیل تجارت، کاهش هزینههای حملونقل، توسعه صنایع ساحلی و ایجاد اشتغال گسترده است. این برنامه که از سال۲۰۱۵ طراحی و اجرا شده، تا افق۲۰۳۵ با سرمایهای بالغ بر ۸.۵تریلیون روپیه (معادل تقریبی ۱۴۰میلیارد دلار آمریکا) به دنبال پیادهسازی بیش از ۵۷۰پروژه زیربنایی است.
به گزارش اندیشکده پیشرفت دریایی، هند با برخورداری از بیش از ۷۵۰۰کیلومتر خط ساحلی و حدود ۱۴۵۰۰کیلومتر آبراه قابل کشتیرانی، ظرفیت بسیار گستردهای برای توسعه حملونقل دریایی و استفاده از دریا برای ارتقای زنجیره تأمین خود دارد. با وجود این ظرفیتها، سهم فعلی حملونقل دریایی از جابهجایی داخلی کالاها کمتر از ۶درصد است؛ در حالیکه هزینه حملونقل از طریق آبراهها بین یکسوم تا یکپنجم سایر روشهاست. ساگارمالا در این راستا میکوشد سهم حملونقل ساحلی را تا سال۲۰۲۵ به بیش از ۳۳درصد افزایش دهد.
دعوت هند از عربستان
برای سرمایهگذاری دریایی
برخی رسانهها گزارش دادهاند که دولت هند از عربستان سعودی خواسته در طرح سرمایهگذاری دریایی یکتریلیون دلاری این کشور در حوزه بنادر، کشتیرانی و هیدروژن سبز مشارکت کند. آنطور که پورتنیوز گزارش داده؛ سارباناندا سونوال، وزیر کشتیرانی، بنادر و آبراههای هند در نشست مجازی با صالح الجاسر، وزیر حملونقل و خدمات لجستیک عربستان، از ایجاد یک سازوکار نهادی جدید برای همکاریهای دریایی خبر داده است. هدف از این سازوکار تقویت روابط دوجانبه در حوزه کشتیرانی، بنادر و لجستیک عنوان شده است. سونوال در این نشست تأکید کرد: «چشمانداز دریایی هند برای سال۲۰۳۰ کاملاً با برنامه چشمانداز Amrit Kaal 2047 و نیز چشمانداز۲۰۳۰ عربستان سعودی همسو است. از این رو، فرصتهای گستردهای برای همکاری در زمینه بنادر، کشتیرانی و انرژی هیدروژن سبز وجود دارد.» وی از شرکای سعودی دعوت کرد تا فرصتهای متنوع موجود در طرح سرمایهگذاری دریایی یکتریلیون دلاری هند را مورد بررسی قرار دهند. سونوال همچنین از وزیر سعودی برای حضور در هفته دریایی هند که در اکتبر۲۰۲۵ برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورد و گفت: «مشتاقانه منتظر استقبال از هیاتی قدرتمند از عربستان سعودی در این رویداد مهم هستیم.»
آمادگی مرسک برای سرمایهگذاری در بنادر هند
اپراتور بندری و لجستیکی APM Terminals به عنوان بازوی عملیاتی مرسک، توافقنامهای با مسئولان دریایی ایالت آندرا پرادش هند برای سرمایهگذاری ۹۰۰۰کرور روپیه (معادل حدود ۱.۱میلیارد دلار) به منظور توسعه سه بندر کلیدی و تبدیل این ایالت به «دروازه شرقی تجارت دریایی هند» امضا کرد. هدف از این توافقنامه که با حضور ان. چاندرابابو نایدو، وزیر ارشد ایالت، به امضا رسید، ارتقاء و توسعه بنادر رامایاپاتانم، ماچیلیپاتنام و مولاپتا به همراه زیرساختهای پشتیبانی است. براساس این قرارداد، APM Terminals موظف است سیستمهای مدرن جابهجایی کالا را بهکار گیرد، ترمینالهای جدید را توسعه دهد و مسئولیت هرگونه عملیات توسعهای در بنادر را برعهده داشته باشد.
در این گزارش پیشبینی شده که اجرای پروژه حدود ۱۰هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند. مسئولان ایالتی این همکاری را گامی بزرگ در جهت تبدیل آندرا پرادش به دروازه شرقی تجارت دریایی هند و به یک مرکز لجستیکی منطقهای توصیف کردند. وزیر ارشد ایالت آندرا پرادش در این مراسم به اپراتور APM Terminals دستور داد تا یک طرح جامع لجستیکی برای اتصال بنادر به شبکههای جادهای، ریلی، آبراههای داخلی و هوایی تدوین کند؛ طرحی با هدف کاهش هزینههای حملونقل و بهبود ارتباطات. او همچنین بر برنامه دولت ایالتی برای ایجاد یک بندر یا لنگرگاه در هر ۵۰کیلومتر از خط ساحلی ۱۰۵۳کیلومتری آندرا پرادش بهمنظور تقویت جریانهای تجاری تأکید کرد. این توافقنامه جاهطلبی آندرا پرادش برای بهرهبرداری از خط ساحلی طولانی خود و همچنین علاقه روزافزون مرسک به بازار هند را برجسته میکند.
کیت اسوندسن، رئیس اپراتورهای بندری APM پیشتر اعلام کرده بود که این گروه در نظر دارد حدود ۵میلیارد دلار در بنادر، ترمینالها و زیرساختهای مرتبط هند به عنوان بخشی از همکاری بلندمدت با این کشور سرمایهگذاری کند. در همین راستا، مرسک در ابتدای سال۲۰۲۵ تفاهمنامهای جداگانه با کارخانه کشتیسازی کوچین برای بررسی فرصتهای ساخت و تعمیر کشتی امضا کرد. انتظار میرود اولین کشتی مرسک در همان سال در این کارخانه تعمیر شود. این اقدام همسو با تلاش هند برای پیوستن به جمع ۱۰کشور برتر دریایی جهان تا سال۲۰۳۰ و ۵کشور برتر تا سال۲۰۴۷ است. هند همچنین سایر شرکتهای بزرگ حملونقل دریایی را برای مشارکت جذب کرده است؛ بهطوریکه شرکت MSC، بزرگترین اپراتور کشتیهای کانتینری جهان، در حال بررسی فرصتهای متعددی در این کشور است تا در حوزههایی همچون احداث ترمینالهای کانتینری، کشتیسازی، تعمیر و نگهداری و حتی تولید کانتینر مشارکت کند.
هند به دنبال گسترش راهبردی زیرساختهای بندری و ظرفیتهای مدیریتی خود در سطح جهانی است. در این راستا و پس از مشارکت مثبت در بندر چابهار ایران و سایر بنادر همسایه خود، به دنبال فرصتهایی در کشورهای آفریقایی برای عملیات بندری یا پهلوگیری است. براساس اعلام مقامات وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراهها، این تلاشهای توسعهای از طریق شرکت Indian Ports Global Ltd (IPGL)، شرکت سرمایهگذاری مشترک که توسط Jawaharlal Nehru Port Trust و Kandla Port Trust برای توسعه پروژههای بندری در خارج از کشور تشکیل شده، انجام خواهد شد.