افتتاح باند شرقی منطقه2 آزادراه با حضور رئیسجمهور، سرآمد گزارش میدهد؛
تاکید پزشکیان بر اجرای سریعتر آزادراه تهران- شمال
گروه حملونقل- مراسم افتتاح رسمی باند شرقی منطقه2 آزادراه تهران-شمال روز گذشته برگزار شد. در این مراسم مسعود پزشکیان، رئیسجمهور؛ فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی؛ هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان حضور داشتند. آزادراه تهران - شمال به عنوان یکی از مهمترین اقدامات و گامها در جهت بهبود وضعیت حملونقلی کشور بهشمار میرود که این روزها با همکاری دستگاهها و توان مهندسان داخلی کشور در مراحل پایانی ساخت به سر میبرد و به زودی شاهد افتتاح و بهرهبرداری از این پروژه عظیم خواهیم بود.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، قطعه اول آزادراه به طول ۳۲کیلومتر از سال۱۳۹۴ آغاز و سرانجام در اسفند۱۳۹۸ افتتاح شد. قطعه دوم این آزادراه نیز به طول تقریبی ۲۲کیلومتر، از خردادماه سال۱۳۹۶ در مسیر دوآب شهرستانک تا پل زنگوله احداث شد. این بخش از مسیر، یکی از فنیترین و پیچیدهترین قطعات آزادراه محسوب میشود که به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه و عبور از دل ارتفاعات البرز، نیازمند طراحی و اجرای سازههای عظیم مهندسی بوده است. قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به صورت مرحلهای افتتاح شد بهطوری که باند برگشت آن در سال1402 به بهرهبرداری رسید و باند رفت آن باقی مانده بود که در حال حاضر با توجه به آنکه بنیاد مستضعفان با استفاده از توان نیروهای مهندسی اقدام به اتمام این پروژه کردهاند، به زودی شاهد بهرهبرداری از باند برگشت این پروژه عظیم خواهیم بود.
تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران-شمال و افتتاح باند برگشت، نشاندهنده عزم ملی در بهبود زیرساختهای حملونقل کشور است. این پروژه نهتنها به کاهش ترافیک و زمان سفر کمک میکند، بلکه به توسعه اقتصادی و گردشگری در مناطق شمالی کشور نیز کمک خواهد کرد. امیدواریم با ادامه این پروژههای عمرانی، به رفاه و آسایش بیشتری برای هموطنان دست یابیم. با بهرهبرداری از باند شرقی آزادراه تهران-شمال کل منطقه۲ این ابرپروژه آزادراهی کشور زیر بار ترافیکی قرار میگیرد.
باند شرقی منطقه2 آزادراه چه ویژگی دارد؟
باند شرقی منطقه2 آزادراه تهران-شمال به طول ۱۵.۵کیلومتر، از محدوده دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد یافته و مشتمل بر ۱۶رشته تونل و گالری به طول ۱۱.۷کیلومتر و ۱۲دستگاه پل به طول ۱.۳۵کیلومتر است که در مجموع ۷۵درصد از کل مسیر را تشکیل میدهد. باند شرقی منطقه2 آزادراه تهران-شمال با انجام اقداماتی از جمله داکت بانک تأسیسات و پیادهرو به طول ۲۸کیلومتر، نصب ۷۸کیلومتر سینی کابل و ساپورت، ۳۵۰کیلومتر کابلکشی و ۱۲کیلومتر لوله آتشنشانی از لحاظ فنی و اجرایی از پروژههای شاخص عمرانی کشور بهشمار میرود. از دیگر امکانات این مسیر میتوان به نصب ۱۵۵دستگاه دوربین نظارت تصویری و حفاظتی، ۸۰دستگاه جتفن تهویه هوا، ۶۸۰۰دستگاه پروژکتور تونلی و پیادهسازی کامل سامانههای روشنایی، تهویه، اطلاعرسانی و مرکز کنترل و نظارت تصویری اشاره کرد. براساس مطالعات انجامشده با بهرهبرداری از این باند، سرعت سیر وسایل نقلیه به ۷۰کیلومتر در ساعت خواهد رسید و سالانه حدود ۷.۵میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد شد. پروژه ساخت باند شرقی منطقه2 آزادراه تهران-شمال علاوهبر نقش مهم در کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات جادهای و استهلاک خودروها و زمینه اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲۵۰۰نفر را نیز فراهم کرده است.
وزیر راه و شهرسازی چه گفت؟
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در مراسم افتتاح باند شرقی منطقه۲ آزادراه تهران-شمال که با حضو رئیسجمهور برگزار شد، اظهار کرد: غیرت، شرف، مردانگی و ایستادگی جوانان کشور، پشتوانه اصلی پیشرفتهای عظیم در توسعه زیرساختهاست. «صادق» با تأکید بر دانش فنی برجسته مهندسی در حوزه تونلسازی و پلسازی گفت: ایران همیشه خواهد درخشید، نه صرفاً به دلیل اقدامات دولتها، بلکه به خاطر غیرت و دانش مهندسی مردمان این سرزمین. وی درباره پیشرفت پروژه آزادراه تهران-شمال گفت: اگرچه شروع پروژه به سال۱۳۷۵ بازمیگردد، اما طی ۱۰ تا ۱۲سال ابتدای شروع پروژه، کمتر از ۲۵درصد پیشرفت داشتهایم.
ضرورت تکمیل پروژه
تکمیل بزرگراه تهران-شمال بیش از یک نیاز عمرانی، یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی است. این پروژه زمان سفر از تهران به چالوس را از ۴-۵ساعت به حدود ۱.۵ساعت کاهش میدهد که سالانه منجر به صرفهجویی ۷.۵میلیون لیتر سوخت و کاهش آلودگی هوا میشود. از منظر ایمنی، جاده چالوس با پیچهای خطرناک و تصادفات بالا، سالانه صدها کشته میدهد؛ بزرگراه مدرن میتواند این آمار را تا ۵۰درصد کاهش دهد. اتصال مستقیم پایتخت به شمال، گردشگری را رونق میبخشد، تجارت کالا را تسهیل میکند و فرصتهای شغلی در استانهای مازندران و البرز ایجاد مینماید. در شرایط تحریمها، این پروژه میتواند به عنوان اهرمی برای جذب سرمایه داخلی و خارجی عمل کند و توسعه متوازن مناطق شمالی را تسریع بخشد.
در بستر تغییرات اقلیمی و افزایش تقاضای سفر نیز تکمیل بزرگراه میتواند فشار بر جادههای قدیمی را کاهش دهد و به توسعه پایدار کمک کند. تحلیلها نشان میدهد که بدون تکمیل، هزینههای اقتصادی ناشی از ترافیک و تصادفات سالانه هزاران میلیارد تومان است. تکمیل بزرگراه تهران-شمال نهتنها یک پروژه عمرانی، بلکه کلیدی برای توسعه پایدار ایران است. با توجه به مزایای اقتصادی، ایمنی و گردشگری، دولت باید اولویتبندی کرده و چالشهای زیستمحیطی و مالی را با رویکردهای نوین حل کند. به باور کارشناسان، اگر این پروژه تا۱۴۰۹ تکمیل شود، میتواند الگویی برای سایر طرحهای ملی باشد و نماد گذار از تأخیر به پیشرفت شود.