رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
۴۵۰۰ صندلی در سال نخست دولت چهاردهم به ظرفیت ناوگان هوایی تجاری کشور اضافه شد
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در سال اول دولت چهاردهم بیش از ۴۵۰۰ صندلی به ناوگان واید بادی و نروبادی اضافه شده و ۱۵ فروند هواپیمای زیر ۱۹ نفر نیز به ناوگان تاکسی هوایی افزوده شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسین پور فرزانه، با تاکید بر اهمیت رشد متوازن در چهار رکن اصلی صنعت هوایی کشور گفت و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ناوگان، فرودگاهها، صنایع پشتیبان و نیروی انسانی، چهار رکن اساسی این صنعت هستند که باید به طور همزمان و متوازن توسعه یابند تا بتوانیم صنعت هوانوردی غیرنظامی پایدار و کارآمدی داشته باشیم. معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مشکلات کمی و کیفی ناوگان هوایی اظهار داشت: کشور به دلیل تنوع اقلیمی نیازمند انواع هواپیماهای واید بادی، نروبادی، رجینال و هواپیماهای کمظرفیت زیر ۱۹ نفر است. به همین منظور، در سال اول دولت چهاردهم بیش از ۴۵۰۰ صندلی به ناوگان واید بادی و نروبادی اضافه شده و ۱۵ فروند هواپیمای زیر ۱۹ نفر نیز به ناوگان تاکسی هوایی افزوده شده است. پور فرزانه از ورود به توسعه هواپیماهای دوزیست خبر داد و گفت: این نوع هواپیماها که قابلیت نشست و برخاست روی آب را دارند، بدون نیاز به باند فرودگاه میتوانند نقش مهمی در پوشش مناطق محروم به ویژه در سواحل شمال و جنوب کشور ایفا کنند. وی درباره وضعیت فرودگاهها نیز بیان داشت: ممیزی و ارزیابی فرودگاهها با هدف کسب مستندات و سرتیفیکتهای لازم آغاز شده و ادامه دارد تا ایمنی و استانداردهای لازم در تمام فرودگاههای کشور برقرار شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری، صنایع پشتیبان را بخش مهم دیگری از صنعت هوایی دانست و افزود: مراکز تعمیرات و نگهداری بازرسی و حمایت شدهاند تا ناوگان هوایی همواره آماده و بهروز باشد. همچنین دفاتر طراحی و مراکز آموزشی توسعه یافتهاند تا پشتیبانی کامل از ناوگان فراهم شود. وی درباره نیروی انسانی تاکید کرد: دانشکده صنعت هوایی که پیشتر از سازمان جدا شده بود، مجدداً به زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری بازگشته و برنامههای آموزشی آن بازتعریف و توسعه یافته است. جذب دانشجو و هیئت علمی افزایش یافته و مراکز آموزش خصوصی و دولتی ممیزی شدهاند. معاون وزیر راه در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد پایدار صنعت هوایی گفت: افزایش بیرویه تعداد هواپیما بدون توجه به ضریب اشغال و تعداد پروازهای واقعی باعث میشود سرمایهگذاریها بازگشت مناسبی نداشته باشد. بررسیهای جامع انجام شده و نیاز واقعی کشور به ناوگان هوایی استخراج شده است.
وی افزود: در حالت نرمال کشور به بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای واید بادی و نروبادی نیاز دارد و اعداد بسیار بالاتر مانند ۵۵۰ فروند اقتصادی نیست. همچنین به دلیل تحریمها، امکان لیزینگ هواپیما برای پوشش پیکهای تقاضا وجود ندارد و ناچاریم پیکها را نیز با ناوگان داخلی مدیریت کنیم.
پور فرزانه تاکید کرد: صنعت هوانوردی ایران باید به سمت توسعه ناوگان کمظرفیت و جوانسازی ناوگان فعلی حرکت کند تا خدمات بهتر و مطمئنتری به مردم ارائه شود.