printlogo


سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران:
هم‌آوایی پرورش نیروی انسانی  الگوی نوینی در آموزش مهارت‌های دریامحور 

گروه استان ها _ سهیلا مرآتی  ، مازندران- تأسیس نخستین هنرستان علوم دریایی در نوشهر، پیوندی استراتژیک میان آموزش رسمی، مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایجاد کرده و می‌تواند به نقطه عطفی در تحولات حوزه دانش و اقتصاد استان مازندران بدل گردد.
به گزارش اقتصادسرآمد،  این مرکز آموزشی که با همکاری سه جانبه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش استان پایه‌گذاری شده، نمونه‌ای کم‌نظیر از هم‌افزایی نهادی در مسیر توسعه اقتصاد دریامحور به شمار می‌رود. این الگو با الهام از نمونه‌های موفق بین‌المللی در کشورهایی همچون نروژ با سهم ۲۰ درصدی اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی، کره جنوبی با قطب‌های کشتی‌سازی جهانی و هلند با سیستم لجستیک پیشرفته دریایی طراحی گردیده است.
بر پایه مطالعات سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد دریایی جهان تا سال ۲۰۳۰ به حجم سه تریلیون دلار دست یابد. استان‌های ساحلی مانند مازندران می‌توانند با توسعه آموزش‌های تخصصی دریامحور، سهمی قابل توجه از این بازار را به خود اختصاص دهند. هنرستان مذکور با بهره‌گیری از الگوی سه‌گانه (Triple Helix) و با استفاده از آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه، کارگاه‌های پیشرفته فنی و حرفه‌ای و اساتید و مربیان مجرب، به پرورش نیروی انسانی در چهار حوزه اصلی می‌پردازد: فناوری‌های کشتی‌سازی و تعمیرات دریایی، اکوسیستم‌های آبزی‌پروری پیشرفته، انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی و سیستم‌های هوشمند ناوبری.
نکته ممیزه این مرکز، بهره‌گیری از مدل آموزشی «یادگیری تلفیقی با کار»(Work-Integrated Leaning) است که در آن دانش‌آموزان دست کم ۵۰ درصد از زمان آموزش را در محیط‌های واقعی کاری و پروژه‌های کاربردی سپری می‌کنند. این الگو که پیش‌تر در کشورهای اسکاندیناوی با توفیق به اجرا درآمده، موجب افزایش ۷۰ درصدی اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان می‌گردد. همچنین سامانه آموزش دیجیتال «کشتی دوقلو» (Twin Ship) که شبیه‌ساز عملیات دریایی است، امکان آموزش مهارت‌های پیچیده را بدون ریسک و هزینه‌های عملیاتی فراهم می‌آورد.
این اکوسیستم آموزشی نه تنها زمینه‌ساز تحول در اقتصاد استان خواهد بود، بلکه می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق ساحلی کشور باشد. بر پایه برآوردهای کارشناسی، توسعه آموزش‌های دریامحور می‌تواند تا ۱۵ درصد به اشتغال استان افزوده و سالانه حدود دو میلیارد دلار به اقتصاد منطقه ارزش افزوده ایجاد نماید. در این مسیر، از سرمایه‌گذاران و خیرین آموزشی دعوت می‌شود تا تأسیس هنرستان‌های غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای دریامحور را در دستور کار خویش قرار دهند. این سرمایه‌گذاری هوشمندانه که از پشتیبانی کامل استانداری مازندران برخوردار خواهد بود، می‌تواند با ایجاد شبکه‌ای از مراکز آموزشی تخصصی، نه تنها بازدهی اقتصادی مطلوبی به همراه داشته باشد، بلکه همانند موتور محرک تحول اقتصاد دریایی مازندران، ما را به نقطه مطلوب توسعه پایدار ساحلی رهنمون سازد. بی‌تردید، حمایت از این سرمایه‌گذاری‌های راهبردی می‌تواند اقتصاد مازندران را دگرگون ساخته و الگویی ملی در حوزه اقتصاد دریامحور پدید آورد.