معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور درمازندران:
مهارتآموزی کلید توسعه نیروی انسانی و اقتدار ملی است
گروه استان ها- مازندران _ سهیلا مرآتی - سید جمیل احمدی معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور در حاشیه بازدید از هنرستانهای مازندران با اشاره به چالشها و فرصتهای پیشروی آموزش فنی و حرفهای، بر اهمیت تغییر مسیر سازمان با بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی، تسهیلات قانونی و برنامههای توسعهای کشور تأکید کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سید جمیل احمدی، در حاشیه بازدید از هنرستانهای مازندران با بیان اینکه تغییر برخی مسیرها در ابتدای راه دشوار است اما غیرممکن نیست، گفت: ما توان پیشبرد این مسیر را داریم اما به همکاری و همراهی شما عزیزان نیازمندیم.
وی افزود : سازمان فنی و حرفهای به عنوان خدمتگزار جامعه، در حوزه آموزش و تربیت مربی در کنار هنرجویان و آموزشگاهها است و بر توسعه مجوزهای تربیت مربی به آموزشگاههای دارای اعتبار تأکید کرد.
احمدی با اشاره به قانون ماده ۲۷ و ظرفیتهای مشارکت عمومی-خصوصی، اظهار کرد: در شهرستانهایی که مرکز آموزش فنی و حرفهای داریم، تا ۱۱ هکتار زمین برای آموزشگاهها اختصاص داده شده که میتوانند با تسهیلات استانداری و بهرهبرداری از ماده ۲۷ قانون الحاق، بیست سال از آن بهرهمند شوند.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور تأکید کرد: ما باید از ظرفیت بخش خصوصی بیش از پیش بهرهبرداری کنیم و زمینه توسعه آموزشگاههای آزاد را فراهم سازیم تا بتوانند در قالب ماده ۲۰، ساختمان و فضای آموزشی ایجاد کنند.
وی به فرصتهای برنامه هفتم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد دیجیتال باید ۵۰۰ هزار نفر آموزش ببینند و ظرفیت آموزش هنرستانی کشور باید به ۵۰ درصد برسد. هر دانشآموز متوسطه باید سالانه ۱۸۰ ساعت مهارت آموزش ببیند.
احمدی خاطرنشان کرد: قانونگذار فرصتهای بسیاری ایجاد کرده و این وظیفه ماست که از این فرصتها بهرهبرداری کنیم و در این مسیر همکاری و همدلی لازم است.
وی یادآور شد: خروج نیروی کار خارجی غیرمجاز از کشور، فرصتی جدید برای اشتغال نیروهای داخلی ایجاد کرده و باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور، در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مهارتآموزی و جایگاه نیروی کار ماهر عنوان کرد: در گذشته وقتی به همراه جناب آقای دکتر منصوری به بازدید میرفتیم، شاهد بودیم که نیروی کار ماهر چه جایگاه اجتماعی و درآمدی بالایی داشت و نسبت به کارگران ساده تفاوت معناداری وجود داشت. یک جوشکار حرفهای در سطح یک استاد دانشگاه پذیرفته میشد و مورد استقبال قرار میگرفت.
وی افزود: امروز میتوانیم نیروهای کار ماهر را به عنوان خدمات فنی به کشورهای مختلف اعزام کنیم؛ زیرا بسیاری از کشورها به این نیروی کار نیاز دارند.احمدی بیان کرد: مهارت یک هنر است و هر جا که صاحب مهارت باشد، قدرش دانسته میشود. زبان بینالمللی امروز، زبان مهارت است؛ از نجار و مکانیک تا کارشناس فناوری اطلاعات، همه به این زبان مشترک نیاز دارند.
وی ادامه داد: گواهینامه فنیحرفهای در خارج کشور از اعتبار بالایی برخوردار است و حتی در بسیاری موارد بیش از مدرک کارشناسی ارزش دارد.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: ما باید از ظرفیتهای موجود بهره ببریم و فرصتهای جدیدی خلق کنیم. این اعتقاد قلبی من است که بر اساس سالها تجربه اجرایی و آکادمیک بیان میکنم.سید بهنام مهردل، سرپرست ادارهکل آموزش فنیوحرفهای مازندران، عنوان کرد:
استان مازندران با نگاه توسعهمحور، اجرای طرح همنوا را در اولویت قرار داده است. تاکنون چهار آموزشگاه غیرانتفاعی موفق به دریافت مجوز تأسیس هنرستان شدهاند و مراکز وابسته در شهرهای گلوگاه، قائمشهر، بابل و نوشهر با جذب دانشآموزان در رشتههای تخصصی، گامهای مؤثری در مسیر تربیت نیروی کار ماهر برداشتهاند. ما بر این باوریم که آموزش مهارتی، کلید توسعه پایدار استان است.
استان مازندران با نگاهی آیندهنگرانه، گامهای مؤثری در مسیر اجرای این طرح برداشته است. تاکنون ۴ آموزشگاه خصوصی موفق به دریافت مجوز تأسیس هنرستان غیرانتفاعی شدهاند که نویدبخش تحولی در آموزش مهارتی استان است.