printlogo


معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خبر داد :
آمادگی سازمان فنی و حرفه‌ای برای همکاری با نیروی دریایی و صنایع دریایی

گروه استان ها -سهیلا مرآتی، مازندران - معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، از افزایش چشمگیر ظرفیت جذب دانش‌آموزان هنرستانی به دوره‌های مهارتی خبر داد و اعلام کرد: امسال ظرفیت لازم برای استفاده ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور از این آموزش‌ها فراهم شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی  ضمن تأکید بر بین‌المللی بودن استانداردهای آموزشی فنی و حرفه‌ای، از آمادگی کامل این سازمان برای امضای تفاهم‌نامه و استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در حوزه نیروی دریایی و صنایع دریایی با هدف توسعه "اقتصاد دریا محور" خبر داد.
سیدجمیل احمدی معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، ضمن ابراز خرسندی به مناسبت توسعه مهارت‌آموزی در کشور، بر نقش این آموزش‌ها در تربیت نیروی کار بهره‌ور تأکید کرد و گفت: سال گذشته دانش‌آموز هنرستانی را جذب کردیم، اما امسال ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد شده که دانش‌آموزان عزیز هنرستانی و فرزندان این مملکت بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و این اتفاق بسیار مبارکی است که به توسعه مهارت‌آموزی و نیروی کار بهره‌ور در کشور کمک  کند. معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به اهمیت و اعتبار آموزش‌های این سازمان تصریح کرد: استانداردهایی که آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ارائه می‌دهد، سرفصل‌ها بر مبنای طبقه‌بندی مشاغل ایسکو (ISCO) است، یعنی اعتبار بین‌المللی دارد. اگر یک دانش‌آموز یا فرزند ما گواهینامه‌ای از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کند، چون کد ایسکو در آن گواهینامه درج شده، در کشورهایی که عضو ILO هستند، اعتبار بین‌المللی خواهد داشت و این اعتبار بسیار ارزشمند است.
احمدی ضمن قدردانی از ورود نیروی دریایی به بحث آموزش و اقتصاد دریا محور، اظهار کرد: ما حاضریم یک تفاهم‌نامه‌ای را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران امضا کند که بتوانیم ظرفیت مراکز را در جهت توسعه آموزش‌های مهارتی کشور در اختیار این مجموعه قرار دهیم و یک نوع هم‌افزایی اتفاق بیفتد.وی در ادامه با مخاطب قرار دادن فرماندهان نیروی دریایی تأکید کرد: ما آمادگی این را داریم که در راستای اجرای نظام صلاحیت شغلی و نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور و استقرار این نظام در حوزه نیروی دریایی و صنایع دریایی، استانداردهای آموزشی لازم و سند حرفه و مسیر توسعه حرفه‌ای را بر اساس طبقه‌بندی حرف و مشاغل ایسکو ۲۰۰۸، که در قانون نظام جامع آموزش مهارت و فناوری مصوب سال ۱۳۹۶ آمده است، تدوین کنیم.
در این مراسم، سیدبهنام مهردل با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مراکز تخصصی مهارت‌آموزی در مناطق ساحلی و دریایی کشور گفت: مازندران با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری جدی در حوزه آموزش‌های مهارتی مرتبط با دریا است. افتتاح هنرستان ملوان یکی از مصادیق تحقق این هدف است که با همت و همراهی سه مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم دریایی نوشهر، در قالب طرح همنوا به سرانجام رسید.
وی افزود: این هنرستان با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‌های مرتبط با دریانوردی، موتورهای دریایی، الکترونیک دریایی، خدمات بندری و سایر رشته‌های فنی متناسب با نیازهای نیروی دریایی و صنایع دریاپایه راه‌اندازی شده و ظرفیت مهمی برای منطقه ایجاد کرده است.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران، خاطرنشان کرد: برای احداث و تجهیز این مجموعه، بالغ بر ۵ میلیارد تومان در بخش عمرانی و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال در بخش تجهیزات آموزشی سرمایه‌گذاری شده است.
مهردل با تأکید بر اهمیت تعامل بین‌بخشی در توسعه آموزش مهارتی، خاطرنشان کرد: هنرستان ملوان، فقط یک مرکز آموزشی نیست؛ بلکه نمونه‌ای موفق از هم‌افزایی نهادهای مسئول در تربیت نیروی کار متخصص است. در این پروژه، ظرفیت علمی دانشگاه علوم دریایی، زیرساخت‌ها و تجربه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، و توان اجرایی آموزش و پرورش استان در کنار هم قرار گرفتند و نتیجه آن، امروز به بهره‌برداری رسید.
او در ادامه گفت: ایجاد چنین مراکزی، پاسخ عملی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان است. ما در آموزش فنی و حرفه‌ای، معتقدیم تا زمانی که مهارت به یکی از ارکان اصلی آموزش رسمی کشور تبدیل نشود، مسیر اشتغال پایدار و توسعه واقعی هموار نخواهد شد.
سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، از حمایت‌های بی‌دریغ و نگاه راهبردی فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، و همچنین سرتیپ مطلبی، فرماندار نوشهر و سایر مسئولان تقدیر کرد.
او گفت: امروز، همه کسانی که در این مسیر همراه ما بودند—از طراحی اولیه، رایزنی‌ها، پیگیری‌های فنی، و تأمین تجهیزات تا مرحله بهره‌برداری—سهمی در این موفقیت دارند. از فرماندهان نیروی دریایی که با نگاه ملی به مسئله ورود کردند، تا همکاران پرتلاشم در آموزش فنی و حرفه‌ای که شبانه‌روز برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها تلاش کردند.
مهردل در پایان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این مرکز اعلام کرد: هنرستان ملوان، نقطه آغاز است. در آینده نزدیک، توسعه رشته‌ها، تجهیز کارگاه‌ها، و ایجاد پیوندهای آموزشی بیشتر با صنایع بزرگ دریایی در دستور کار قرار دارد. همچنین در نظر داریم، این مدل مشارکت سه‌جانبه را به دیگر شهرهای ساحلی استان تعمیم دهیم.