دستاوردهای سفر «صادق» به بوشهر چه بود؟ «سرآمد»گزارش میدهد؛
اراده جدی دولت چهاردهم برای تحقق سیاستهای کلی دریامحور
از آغاز اجرای پروژه برقرسانی مجتمع بندری نگین تا توسعه پروژههای بندری بوشهر
گروه حملونقل- امید اسماعیلی - آغاز لایروبی بندر بوشهر برای پذیرش کشتیهای50هزارتنی، عملیات اجرایی پروژه برقرسانی به مجتمع بندری نگین بوشهر، تکمیل پروژههای نیمهتمام با همافزایی مدیریتی و مشارکت بخش خصوصی و اجرای وعدههای مطرحشده با پشتوانه مالی و... اینها بخشهایی از نتایج و دستاوردهای سفر استانی روز پنجشنبه هفته گذشته فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم به استان بوشهر بود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، گزارشها نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم با اراده جدی به سمت تحقق سند چشمانداز ۱۴۰۴ و تأکید بر اقتصاد دریامحور حرکت میکند و در این میان بسیاری از کارشناسان باور دارند که بنادر استان بوشهر به عنوان یکی از کلیدیترین نقاط استراتژیک خلیج فارس، نقش محوری در این تحول ایفا میکنند. با بیش از صدها کیلومتر نوار ساحلی و بنادر متعدد فعال، استان بوشهر نهتنها دروازه ورود و خروج بیش از ۲۵درصد کالاهای کشور است، بلکه پتانسیل تبدیلشدن به قطب منطقهای تجارت، گردشگری و صنایع دریایی را دارد.
بنادر استان بوشهر، به دلیل نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دسترسی مستقیم به آبهای آزاد، از اهمیت ژئوپلیتیکی بالایی برخوردارند. این بنادر، بیش از ۴۵میلیون تن کالا را در سال گذشته تخلیه و بارگیری کردهاند که شامل ۱۰میلیون و ۶۵۱هزار تن صادرات (با رشد ۲۴.۵درصدی) و بیش از ۶هزار و ۵۰۰فروند شناور خروجی است. بررسی گزارشهای رسمی منتشرشده نشان میدهد که در سهماهه نخست ۱۴۰۴، این استان با تخلیه و بارگیری نزدیک به ۱۴میلیون تن کالا، ۲۵درصد از کل عملکرد بنادر کشور را به خود اختصاص داده که نشاندهنده رشد ۷۵درصدی در بندر بوشهر نسبت به سال قبل است.
بنادر بوشهر محرک اصلی اقتصاد ساحلی هستند. رونق تجارت دریایی نهتنها به صنایع وابسته مانند صیادی، حملونقل محلی و صنایع تبدیلی رونق میبخشد، بلکه به تقویت گردشگری ساحلی و انرژیهای تجدیدپذیر دریایی کمک میکند. بااینحال، سهم اقتصاد دریایی ایران از تولید ناخالص ملی تنها ۸درصد است، در حالیکه در کشورهایی مانند چین و ویتنام بیش از ۵۰درصد گزارش شده؛ گپی که بوشهر میتواند با سرمایهگذاریهای هدفمند پر کند.
اقتصاد دریامحور از اولویتهای دولت
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر روز پنجشنبه هفته گذشته خود به استان بوشهر اظهار کرد: بوشهر قلب تپنده اقتصاد ایران است و توسعه آن از اولویتهای اصلی دولت و وزارت راه و شهرسازی است. وی افزود: یکی از مهمترین برنامههایی که با تأکید مقام معظم رهبری و پیگیری رئیسجمهور دنبال میکنیم، اقتصاد بر پایه دریا و اقتصاد دریامحور است. بازدیدها از پروژههای ریلی، بندری، آزادراهی، بزرگراهی و همچنین بخش مسکن، در همین راستا انجام شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روز گذشته معاونان وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و حملونقل در استان حضور داشتهاند و جمعبندی بازدیدها و تصمیمات لازم انجام خواهد شد تا اقدامات بعدی با سرعت بیشتری پیگیری شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در شورای برنامهریزی و توسعه استان بوشهر با اشاره به مطالبات انباشته مردم این استان، تأکید کرد که وعدهها باید همراه با منابع پشتیبان ارائه شود و مدیریت صحیح و اولویتبندی پروژهها در شرایط ناترازی بودجه، ضرورت اساسی دارد. وی تأکید کرد: آنچه مردم را بیش از کمبود خدمات رنج میدهد، وعدههای عملینشده است. هر تصمیم باید با پشتوانه مالی و منابع لازم همراه باشد. «صادق» با اشاره به شرایط محدودیت اعتباری کشور، اولویتبندی پروژهها را ضروری خواند و با اشاره به تجربه ماههای اخیر، گفت: استانها نشان دادند که نهتنها قادر به رفع مشکلات خود هستند، بلکه میتوانند در شرایط خاص پشتیبان پایتخت نیز باشند. وی نمونه بارز این موضوع را جابهجایی کالاهای اساسی از بنادر و ثبت رکوردهای بیسابقه در این حوزه عنوان کرد.
توسعه پروژههای بندری بوشهر در دستور کار
وزیر راه و شهرسازی در جریان این سفر استانی خود، از آغاز لایروبی بندر بوشهر برای پذیرش کشتیهای ۵۰هزار تنی و برنامهریزی برای لایروبی ۱۰بندر دیمر این استان خبر داد. «صادق» با اشاره به اینکه راهآهن بوشهر تنها مطالبه مردم مرکز استان نیست، بلکه خواستهای فراگیر برای همه شهرهاست، با اشاره به پیشرفت فیزیکی اندک پروژه، بر لزوم جذب سرمایه از بخش خصوصی و صنایع نفت و پتروشیمی برای سرعتبخشی به اجرای آن تأکید کرد. وی با اشاره به وجود ۱۱بندر تحت پوشش وزارتخانه در استان، گفت: توسعه محورهای منتهی به بنادر و راههای روستایی باید با اولویتبندی مشخص انجام شود. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بوشهر در مسیر توسعه قرار دارد و تصمیمگیری برای آینده آن باید فراتر از نگاه منطقهای باشد. «صادق» افزود: وزارت راه و شهرسازی با تمام توان پروژههای حملونقلی، مسکن و بندری استان را پیگیری خواهد کرد. وزیر راه و شهرسازی همچنین در دیدار با آیتالله صفاییبوشهری، نماینده ولیفقیه در استان بوشهر، مسکن را یکی از اولویتهای اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و تصریح کرد: هدف این است که زمینهای واگذارشده به مردم، آماده ساخت با تمامی زیرساختهای لازم باشد. در یکسال گذشته، پیشرفتهای قابلتوجهی در تکمیل واحدها و واگذاری زمین حاصل شده است، هرچند همچنان فاصلههایی با اهداف پیشبینیشده وجود دارد. «صادق» در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه راهبردی بوشهر اشاره کرد و گفت: بوشهر قلب تپنده اقتصاد کشور است و پروژههایی همچون راهآهن شیراز–بوشهر اهمیتی ملی و حتی بینالمللی دارند. این طرح بدون مشارکت جدی صنایع و بخش خصوصی محقق نخواهد شد و ما به دنبال مدلهای نوین تأمین مالی برای تسریع در تکمیل آن هستیم.
تعریف جایگاه ویژه بندر نگین بوشهر
از منظر سعید رسولی
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در این سفر، خانم صادق را همراهی میکرد؛ با اشاره به جایگاه مجتمع بندری نگین در آینده اقتصاد دریامحور کشور گفت: این مجتمع به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و ظرفیتهای فراوان، از مهمترین قطبهای توسعه دریامحور در استان بوشهر بهشمار میرود و تأمین برق پایدار میتواند بستر لازم برای جهش فعالیتهای بندری و اقتصادی در آن را فراهم کند. به گفته رسولی، پیشبینی و پاسخگویی به نیازهای آتی ناشی از افزایش فعالیتهای بندری، افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق و ارتقای پدافند غیرعامل از دیگر اهداف اجرای این پروژه است که در کنار آن، امکان پشتیبانی از فعالیتهای صادراتی و وارداتی نیز بیش از گذشته فراهم خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجتمع بندری نگین در آینده نزدیک به یکی از مراکز اصلی تخلیه و بارگیری کالا در کشور تبدیل خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای اخیر طرحهای متعددی را برای تجهیز و توسعه بنادر جنوبی کشور بهویژه بنادر بوشهر و مجتمع بندری نگین در دستور کار قرار داده است.
آغاز اجرای پروژه برقرسانی به مجتمع بندری نگین
در جریان سفر استانی وزیر راه و شهرسازی به استان بوشهر همچنین اجرای پروژه برقرسانی به مجتمع بندری نگین آغاز شد. این پروژه بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی بندری در جنوب کشور با اعتبار ۱۵هزار میلیارد ریال و در مدت زمان ۲۴ماه اجرا خواهد شد. ایجاد زیرساخت برای تأمین برق پایدار، یکی از مهمترین مؤلفههای جلب سرمایهگذاری در بخشهای مختلف از جمله صنایع پشتیبان، انبارداری، لجستیک و حملونقل برای مجتمع بندری نگین است و اجرای این پروژه میتواند چشمانداز روشنی برای توسعه فعالیتهای بندری و سرمایهگذاری در این مجتمع باشد و اجرای این طرح در واقع تضمینی برای افزایش اعتماد سرمایهگذاران داخلی و خارجی محسوب میشود.مجتمع بندری نگین به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و ظرفیتهای فراوان، از مهمترین قطبهای توسعه دریامحور در استان بوشهر بهشمار میرود و تأمین برق پایدار میتواند بستر لازم برای جهش فعالیتهای بندری و اقتصادی در آن را فراهم کند. پیشبینی و پاسخگویی به نیازهای آتی ناشی از افزایش فعالیتهای بندری، افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق و ارتقای پدافند غیرعامل از دیگر اهداف اجرای این پروژه است که در کنار آن، امکان پشتیبانی از فعالیتهای صادراتی و وارداتی نیز بیش از گذشته فراهم خواهد شد. مجتمع بندری نگین در آینده نزدیک به یکی از مراکز اصلی تخلیه و بارگیری کالا در کشور تبدیل خواهد شد.
بنادر بوشهر فرصتهای عظیمی برای جهش اقتصادی دارند. موقعیت راهبردی آن، امکان بهرهبرداری از منابع دریایی مانند شیلات و زیستفناوری را فراهم میکند و با توسعه بنادر کوچک، میتواند به تقویت اقتصاد محلی و ایجاد هزاران شغل منجر شود. کارشناسان نیز باور دارند که تمرکز بر اقتصاد دریامحور بوشهر نهتنها وابستگی به نفت را کاهش میدهد، بلکه ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل میکند. سرمایهگذاری در گردشگری ساحلی و انرژیهای تجدیدپذیر، میتواند سهم اقتصاد دریایی کشور را دوبرابر کند و به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل همسو شود.