«سرآمد» از افتتاح همزمان 202پروژه وزارت راه و شهرسازی گزارش میدهد
از بهره برداری تا سرمایه گذاری در بنادر،صنعت هوایی و ریلی
گروه حملونقل- امید اسماعیلی - روز گذشته آیین افتتاح و بهرهبرداری متمرکز از پروژههای وزارت راه و شهرسازی به یاد شهدای جنگ ۱۲روزه با حضور ویدئوکنفرانسی مسعود پزشکیان، رئیسجمهور؛ فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از معاونان زیرمجموعه این وزارتخانه و سایر چهرههای دولتی برگزار شد. در این مراسم۵۷هزار و ۲۲۶واحد مسکن حمایتی و همچنین ۲۰۲پروژه حملونقل، شهرسازی و هواشناسی به ارزش ۱۶۴همت و ۱۲۵میلیون دلار است به صورت همزمان مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در سومین گام از طرح «در مسیر تحول»، دستور افتتاح و بهرهبرداری متمرکز از پروژههای وزارت راه و شهرسازی در استانهای مختلف کشور و به یاد شهدای جنگ ۱۲روزه را صادر شد. در این مراسم از ۵۷هزار و ۲۲۶واحد مسکن حمایتی شامل ۲۸هزار و ۱۹۲مسکن شهری و ۲۹هزار و ۳۴مسکن روستایی در نقاط مختلف کشور به صورت همزمان و با دستور پزشکیان به بهرهبرداری رسید. همچنین با دستور رئیسجمهور، ۱۱هزار و ۷۶۰قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و تأمین ۴.۵هزار هکتار زمین مورد نیاز بخش مسکن واگذار شد.
در بخش حملونقل۸۴پروژه به ارزش ۱۰۱هزار میلیارد تومان، در بخش بازآفرینی شهری ۱۲پروژه به ارزش ۷۹میلیارد تومان، در بخش شهرهای جدید ۱۱پروژه به ارزش ۷۵۳میلیارد تومان و در بخش هواشناسی ۹۵پروژه به ارزش ۱۸میلیارد تومان افتتاح و به بهرهبرداری رسید. مسعود پزشکیان در این مراسم با قدردانی از همت و تلاش مجموعه مدیران و متخصصان وزارت و شهرسازی و همچنین مدیران استانی در اجرای این پروژهها، بر توجه ویژه به حفظ محیطزیست در برنامههای توسعهای تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات امروز کشور تهدید منابع آبی بهویژه منابع زیرزمینی است و لذا به هیچ وجه نباید به اتکای چاههای آب در نقاط مختلف کشور توسعه ایجاد کرد.
رئیسجمهور در ادامه ضمن توصیه همه مدیران اجرایی به درنظر گرفتن ظرفیتهای محیطی در بارگذاریها بهعنوان مسئلهای حیاتی و بسیار مهم تصریح کرد: حتما باید در سیاستهای مربوط به توسعه شهری، حفظ تعادل و تناسب میان منابع و مصارف مورد توجه جدی قرار گیرد. پزشکیان تاکید کرد: اگر بخواهیم با حفر چاه به دنبال توسعه باشیم، امکان توسعه وجود نخواهد داشت چون اگر ظرفیت چاهها پایان یافت، چه کسی پاسخگوست؟ بههیچ وجه با حفر یا استفاده از چاهها به دنبال توسعه شهرها نباشیم، چاهها یک سرمایه چندمیلیون ساله هستند و به همین راحتی نمیشود از چاهها استفاده کرد. در برنامهریزیهای توسعه باید به نحوه بهرهبرداری از چاهها توجه جدی شود.
ویژگیهای گام سوم مسیر تحول
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و بهرهبرداری متمرکز از پروژههای این وزارتخانه اظهار داشت: این بار سوم است که در دولت چهاردهم در خدمت رئیسجمهور بهطور متمرکز پروژههای وزارت راه و شهرسازی افتتاح میشود. وی یادآور شد: بهمنماه پارسال و در گام نخست، ۸۲هزار پروژه مسکن حمایتی شهری و روستایی و ۲هزار و ۳۰۰پروژه حملونقل هواشناسی افتتاح شد.
«صادق» ادامه داد: در گام دوم، خردادماه امسال ۴۳هزار واحد مسکن حمایتی شهری و روستایی و همچنین پروژه های متعدد حملونقل و هواشناسی مورد بهرهبرداری قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: امروز و در گام سوم بیش از ۵۷هزار واحد مسکن حمایتی همچنین پروژههای مختلف حملونقل، بازآفرینی شهری، شهرهای جدید و تکمیل خدمات پروژههای مسکن و هواشناسی بازار به بهرهبرداری رسید.
این عضو کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: مفتخریم در فضای همدلی موجود با همراهی نمایندگان مجلس، تلاش استانداران و پیمانکاران و همه فعالان حوزه وزارت راه و شهرسازی، به مردم نجیب کشورمان خدمترسانی کرده و در مسیر خدماترسانی و مردممحوری گام برمیداریم. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به چهارمین جلسه سرمایهگذاری با پشتیبانی بخش خصوصی در بخش حملونقل ریلی در روز شنبه خاطرنشان کرد: در این جلسه ۱۴.۵همت سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزههای تولید و بازسازی لکوموتیو و واگن به امضا رسید.
بهرهبرداری از ۶ پروژه بزرگ سرمایه گذاری در بنادر
دیروز همچنین با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس ۶ پروژه بزرگ سرمایه گذاری در بنادر کشور به بهرهبرداری رسید. این پروژه ها شامل فاز اول پایانه نفتی سپهر خلیج فارس، تجهیزات جدید ترانستینر و RTG، ماشینآلات آتشنشانی و آمبولانس، یک شناور لایروب هایپر ساکشن و فروند RIP تولید داخل است که با سرمایهگذاری بخش غیردولتی اجرا شدهاند. سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در این مراسم با اشاره به بهره برداری از ۶ پروژه سرمایه گذاری در سال «سرمایهگذاری برای تولید» گفت: فاز اول پروژه پایانه نفتی سپهر خلیج فارس با ظرفیت ۳۱۰ هزار متر مکعب در بندر شهید رجایی به بهرهبرداری رسید که با بهرهبرداری از این مخازن، حدود ۵۸ درصد به ظرفیت ذخیرهسازی بندر شهید رجایی افزوده خواهد شد. وی افزود: همچنین پنج دستگاه ترانستینر و RTG که توسط بخش غیردولتی سرمایهگذاری شدهاند، آماده خدمترسانی شده و ظرفیت تخلیه و بارگیری محصولات در این بندر افزایش خواهد یافت.
سرمایهگذاری ۹.۴ همتی بخش خصوصی
به گفته رسولی، علاوه بر این، تجهیزات و ماشینآلات آتشنشانی و آمبولانس در بندر به بهرهبرداری رسید. یک دستگاه شناور لایروب هایپر ساکشن، بزرگترین هایپر ساکشن خزر و سرمایهگذاری بخش غیردولتی، نیز آماده بهرهبرداری شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همچنین یک فروند RIP با سه امتیاز ویژه شامل سرعت بالا، توانایی فعالیت در سواحل کمعمق و جزایر و ۱۰۰ درصد تولید داخل توسط صنایع دفاعی کشور، به بهرهبرداری رسید. رسولی خاطرنشان کرد: مجموع این سرمایهگذاریها ۹.۴ همت توسط بخش غیردولتی تأمین شده و با دستور رئیس جمهور تقدیم مردم ایران شد.
سرمایهگذاری ۱۲.۴همتی در صنعت هوایی
روز گذشته حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از سرمایهگذاری ۱۲.۴همتی در حوزههای ناوگان، بالگرد و صنعت پشتیبان هوایی در طول یکسال گذشته از عمر دولت چهاردهم خبر داد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدای فعالیت دولت چهاردهم تاکنون پنجهزار و ۱۰۰صندلی پروازی به ناوگان هوایی کشور افزوده شد و از سوم خردادماه که دومین دور افتتاح متمرکز پروژههای وزارت راه و شهرسازی بود تاکنون، با اضافهشدن ناوگان جدید ۲هزار و ۵۰۰صندلی پروازی دیگر برای رفع نیازهای صنعت هوایی افزوده شد. وی بیان داشت: برای توسعه این صنعت در اقصینقاط کشور، توسعه مویرگی در دستور کار قرار گرفت و به این منظور از جزایر سهگانه خلیج فارس آغاز کردیم؛ بهطوری که پرواز با هواپیماهای کمصندلی و ایرتاکسیها با تعداد صندلی ۱۰، ۱۹ و ۳۰نفر آبنشین و خشکینشین و همچنین ۶فروند بالگرد تاکسی در این جزایر به انجام رسید. رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین خاطرنشان کرد: صنعت پشتیبان هوایی به منظور تعمیر و نگهداری هواپیماها و بالگردها باید توسعه مییافت و در این راستا تاکنون 8مرکز تعمیراتی و طراحی توسعه یافت که ۲.۲همت سرمایهگذاری در این صنعت به انجام رسید. پورفرزانه ادامه داد: همچنین تاکنون ۹همت سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی برای توسعه انجام شده است.
ورود 283ناوگان ریلی به شبکه راهآهن
این مراسم با حضور جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن و فعالان حوزه ریلی، ۱۷پروژه ریلی همراه با ورود ۲۸۳ناوگان ریلی تولید داخل و بازسازیشده به شبکه راهآهن کشور به ارزش ۹هزار میلیارد تومان، به صورت ویدئوکنفرانس به بهرهبرداری رسید. ورود ۲۲۴دستگاه واگن باری ساخت داخل، ۱۴دستگاه لکوموتیو نو و بازسازیشده و ۴۵دستگاه سالن مسافری نو و بازسازیشده به شبکه ریلی، احداث ۵۰کیلومتر از خط دوم بافق- زرینشهر در محدوده مشک-هرند-خیرآباد، بازسازی خط اصلی ریلی و سوزنهای بلاک کارون-میاندشت در راهآهن جنوب، توسعه علائم الکتریکی ایستگاه راهگرد در راهآهن اراک، تجهیز لکوموتیو مانوری به سیستم نظارت تصویری، احداث خط فرعی شرکت «شیرین عسل» از ایستگاه دیزجخلیل در آذربایجانشرقی و افزایش ظرفیت خطوط ریلی در ایستگاه «نظامیه» خوزستان، از جمله پروژههای افتتاح و بهرهبرداری شده شرکت راهآهن در این مراسم بود.افتتاح تقاطع غیرهمسطح زیرگذر ایریکو واقع در بلاکسیاه باغ-قروه در استان قزوین، احداث خط تجاری و صنعتی مجتمع فولاد غدیر ایرانیان و فولاد اردکان در استان یزد، احداث خط تجاری و صنعتی شهرک صنعتی اشراق زنجان و شرکت سنگان مکران در استان خراسان، بهسازی علائم الکتریکی ایستگاه میاندشت در اهواز، تجهیز مراکز به سیستم کنترل ترافیک مرکزی در راهآهن اراک و قم(ایستگاههای نانگرد، مشکآباد، سواریان، راهگرد و باغیک) و تجهیز بلاک علیآباد–نمکزار در محور تهران-قم به سیستم بلاک میانی، دیگر پروژههای مورد بهرهبرداری در این مراسم بود.
هدایت ترانزیت از مرکز به جنوب کشور
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در آیین افتتاح قطعه7 آزادراه شیراز-اصفهان که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیسجمهور برگزار شد، افزود: این پروژه به طول ۱۲.۵کیلومتر با ۶خط عبوری آماده بهرهبرداری است؛ تاکنون بیش از ۹هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز پروژه ۲۲هزار میلیارد ریال برآورد میشود. وی اظهار کرد: ریلگذاری کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و تکمیل پروژههای آزادراهی، ضرورتی اجتنابناپذیر برای ارتقای جایگاه ایران در ترانزیت بینالمللی است؛ این موضوع همواره در اولویت و تاکید رئیسجمهور قرار داشته است.معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه آزادراهی شمال-جنوب و مرکز کشور به منظور اتصال دریای خزر به خلیج فارس در دست اجراست؛ این کریدور از بندر انزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و بندر بوشهر منتهی میشود؛ آزادراه شیراز-اصفهان بخش مهمی از این کریدور است که نقش هدایت ترانزیت از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس را برعهده دارد. «بازوند» خاطرنشان کرد: این آزادراه ۲مرکز مهم استانهای فارس و اصفهان را به هم متصل میکند و با کوتاهسازی مسیر، موجب کاهش ۱۳۴کیلومتر مسافت و ۱۲۰دقیقه زمان سفر خواهد شد؛ بهرهبرداری از آن سالانه بیش از ۱۳۶میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت به همراه دارد و با ارتقای ایمنی، از وقوع ۵۵۰کشته و مجروح در حوادث رانندگی جلوگیری میکند. وی تاکید کرد: پروژه آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی ۳۷۰کیلومتر، امروز در قالب قطعه7 به طول ۱۲.۵کیلومتر با ۶خط عبوری آماده بهرهبرداری است؛ تاکنون بیش از ۹هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ارزش روز پروژه ۲۲هزار میلیارد ریال است.
امضای قرارداد تامین ناوگان ریلی
روز شنبه نیز در مراسمی با حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی قراردادهای تامین ناوگان ریلی به ارزش ۱۴.۵همت با بخش خصوصی به امضا رسید. در این مراسم قرارداد با شرکت مپنا برای ساخت ۴۰دستگاه لکوموتیو سنگین و بازسازی ۳۷دستگاه لکوموتیو زیمنس در بخش مسافری به ارزش ۱۲همت و همچنین تفاهمنامه با شرکت مپنا برای حمایت از ساخت داخل و کاهش واردات و ارزش یکهزار و ۵۰۰میلیارد تومان امضا شد.
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل ایدرو در این مراسم گفت: یکی از حلقههای گمشده صنعت ریلی، تامین ناوگان است که در حوزه تامین بیش از ۲۰۰همت سرمایهگذاری در این صنعت انجام شده است و ایدرو در حوزههای ریلی، جادهای و دریایی همکاری مناسب وزارت راه و شهرسازی دارد. وی بیان داشت: فقط در بخش جادهای یکهزار و ۲۲۴دستگاه اتوبوس تامین شده است که از ماه آینده تحویل اتوبوسها آغاز خواهد شد. رئیس هیاتعامل ایدرو، ظرفیت احداث زیرساختهای مورد نیاز صنعت ریلی را بیش از ۶هزار دستگاه انواع ناوگان ریلی در سال عنوان کرد، اما گفت: سال گذشته فقط ۷۷۳دستگاه ناوگان در کشور ساخته شد. سید عبدالله ارجائیشیرازی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم اظهار داشت: حوزه ریلی در برنامه هفتم سه وظیفه عمده برعهده شرکتهای زیرمجموعه ریلی قرار داده است که شامل رساندن سهم ریل به ۳۰درصد ترانزیت کشور، سهم ۲۵درصدی آن در حملونقل کالاهای بندری و سهم ۱۰میلیون تنی در ترانزیت است. در این مراسم همچنین گفته شد که برای رسیدن به هدف جابهجایی ۳۰درصدی بار از طریق ریل که باید در انتهای برنامه به ۱۸۰میلیون تن برسیم، نیازمند سرمایهگذاری ۱۷میلیارد دلاری توسط بخش خصوصی هستیم. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر اینکه دولت حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار دارد، گفت: توسعه صنعت و ترانزیت ریلی، کاهش وابستگی به نفت را به دنبال خواهد داشت.