printlogo


«سرآمد» تحلیل می‌کند؛
دو نکته کلیدی در نهمین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک

مانور اقتصادی نمایشگاه حمل‌ونقل زیر سایه مکانیسم ماشه و حضور بریکس 
​​​​​​​گروه حمل‌ونقل- طبق تقویم زمان‌بندی اعلام‌شده پیرامون برگزاری نمایشگاه‌های کشور، قرار است آذرماه نهمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل مصلای تهران برگزار شود. بسیاری از فعالان صنعت حمل‌ونقل و لجستیک اعتقاد دارند برگزاری این نمایشگاه نشان خواهد داد که این رویداد همچنان زنده، پویا و مهم است. تیم برگزاری، همواره به دنبال ارتقای سطح کیفی و کمی نمایشگاه است و هرگز قصد توقف یا اخلال در برگزاری آن را ندارد. حضور بخش دولتی در سطوح بالا می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کمک کرده و همچنین موانع و مشکلات پیش روی فعالان بخش خصوصی را با حضور خود تسهیل کند. بااین‌حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که نمایشگاه‌ها، به‌ویژه در حوزه‌های استراتژیکی مانند حمل‌ونقل، نمی‌توانند و نباید کاملاً دولتی‌زدایی شوند، اما نباید هم کاملاً در سیطره‌ دولت باقی بمانند. بهترین مدل، یک همکاری استراتژیک و هم‌افزاست.
به گزارش اقتصاد سرآمد، نمایشگاه نهم حمل‌ونقل و توسعه در مسیر اثرگذاری بیشتر قرار گرفته است. از 2وجه، برگزاری این نمایشگاه حائز اهمیت راهبردی است:

مکانیسم ماشه 
با فعال‌شدن مکانیسم ماشه، موج روانی منفی به جامعه تحمیل شد و مسائل اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد؛ هرچند که تاثیر اقتصادی مکانیسم ماشه، بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما موج روانی آن، تا حدودی اثرگذار بود و جامعه را با التهاب روبه‌رو کرد. در چنین شرایطی، قدرت‌نمایی اقتصادی می‌تواند بخش مهمی از آثار منفی روانی جامعه را بزداید و قرار گرفتن نمایشگاه نهم حمل‌ونقل و توسعه در چنین شرایطی، می‌تواند مهم ارزیابی شود.

حمایت بریکس از نمایشگاه نهم
برخورداری نمایشگاه نهم حمل و نقل و لجستیک از حمایت بریکس با حضور مسئولان این نهاد بین‌المللی در نمایشگاه نهم، هم باعث آرامش روانی است و هم حامل پیامی مهم؛ پیام مهمی مانند ترک برداشتن دیوار تحریم‌ها. پیام مهمی مانند عقب راندن دشمن تحریم‌گر در جامعه بین‌الملل. پیام مهمی مبنی بر اینکه قدرت‌های نوظهور می‌روند که تک‌قطبی بودن قدرت را برای همیشه کنار بگذارند. 
در مجموعه بریکس، سه‌کشور ایران، روسیه و چین به‌طور آشکارا و با یک دیپلماسی روشن، قدرت مقابله با آمریکا و اروپا را ایجاد کرده‌اند. این سه‌قدرت را می‌توان نهاد قدرت جدید در توازن جهانی دانست. این سه‌کشور در بریکس توانمند و اثرگذار هستند و به‌طور طبیعی، می‌توانند تحریم‌هایی را که به نوعی هر سه‌کشور درگیر آن هستند، را تا حد معناداری خنثی کنند. 
ایران و روسیه به‌طور رسمی تحریم هستند و چین با جنگ تعرفه‌ها درگیر است. آمریکا به شدت نگران توسعه چین است و تلاش می‌کند صنایع مهم آن را مانند فولاد، تحت فشار قرار دهد. این در حالی است که هر سه‌کشور مورد هجمه آمریکا، بازارهای دیگری غیر از آمریکا و اروپا دارند. می‌توانند کنار هم قرار گرفته و موجب عقب‌نشینی دلار از اقتصاد جهانی شوند که دلارزدایی را مدت‌هاست آغاز کرده‌اند. اکنون حضور بریکس در نمایشگاه نهم، نمادی است از نگرش نوین اقتصادی و این نگرش نوین یعنی به‌هم‌خوردن معادلاتی مانند مکانیسم ماشه. 

مکانیسم بدون ضمانت اجرایی
می‌دانیم که مکانیسم ماشه، بیشتر یک دیپلماسی است تا اقتصاد. می‌دانیم که مکانیسم ماشه ضمانت اجرایی خاصی ندارد و اغلب در سطح سازمان ملل و شورای امنیت جدی است و بعد از آن، شروع به رنگ‌باختن می‌کند. البته نباید منکر هرگونه اثر آن بود، بلکه باید تاکید کرد که مکانیسم ماشه چیزی فراتر از تحریم‌های آمریکا نداشته و نخواهد داشت. با این وصف که تحریم‌های آمریکا ضمانت اجرایی دارد و منجر به برخورد آمریکا با کشورهای دیگر می‌شود، اما مکانیسم ماشه سازمان ملل، بیشتر شبیه یک توصیه است؛ کمااینکه ده‌ها قطعنامه صادر کرده، اما کشورها به آن دخلی نگذاشته‌اند. در مورد اسرائیل ببینید که برای شخص نتانیاهو حکم بازداشت صادر شده، اما کسی نیست که آن را اجرا کند و دور زدن این حکم برای اسرائیل کار آسانی است. تحریم‌هایی که قابل دور زدن باشند هم مانند همان حکم است. کلانتری نیست که دقیقا آن را اجرا کند. 
بااین‌حال، مکانیسم ماشه یا هر قطعنامه دیگر، آثار تخریبی خود را دارد و فضا را از حالت عادی خارج می‌کند. این قابل‌انکار نیست. 2وجه بررسی یکی نگاه اینترنشنالی است که می‌گوید فردا نظام ایران سقوط می‌کند و دیگر نگاهی است که تمام اثرات مکانیسم ماشه را بی‌اعتبار می‌شمارد. اما نگاه سوم همین است که اثر دارد، ولی قابل دفاع است. قابل دور زدن و قابل کم‌اثرکردن است. 

آثار نمایشگاه نهم
حمل‌ونقل و لجستیک از ارکان توسعه یک کشور هستند. در چنین شرایطی، نیاز است که صنایع ایران در همه حوزه‌ها قدرت‌نمایی کنند و نمایشگاه محلی است برای «مانور اقتصادی». این است که در شرایط کنونی مانور اقتصادی صنایع و فعالان حمل‌ونقل و لجستیک بیش از گذشته معنا پیدا می‌کند.

افزایش متراژ فضای نمایشگاهی نهمین نمایشگاه
نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با افزایش فضای نمایشگاهی در حال آماده‌سازی این مهم است. این دونکته را نشان می‌دهد: یکی حساسیت به مکانیسم ماشه و حضور بریکس در نمایشگاه و دیگری اثبات این نکته که مهم‌ترین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک ایران در آینده نزدیک برگزار می‌شود. حضور در مهم‌ترین پدیده نمایشگاهی حمل‌ونقل و لجستیک به جای موارد ضعیف‌تر و بی‌بضاعت، انگیزه قوی‌تری برای تجار و فعالان ایجاد می‌کند که در یک برنامه مهم و موثرتر فعالیت کنند تا بیشتر دیده شوند. 
برگزاری در مصلای تهران
معضل ترافیک و پارکینگ باعث شده جانمایی نمایشگاه‌های بین‌المللی در تهران همواره مورد بحث باشد که کدام مکان مناسب‌تر است؟ اکنون اغلب فعالان و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که جانمایی نمایشگاه حداقل باید دو برجستگی داشته باشد: یکی مشکل ترافیک را با دسترسی آسان حل کند و دیگری، معضل پارکینگ را برطرف نماید. 
هر دومسئله در مکانی که به نام مصلی معروف است، به‌خوبی حل شده است. این مکان که محل برگزاری ترکیبی مذهبی، فرهنگی و اقتصادی شده است، از مترو برای دسترسی آسان و از پارکینگ بزرگ برای پارک امن و بدون دردسر برخوردار است و همین دونکته باعث اقبال فعالان و مردم از نمایشگاه‌های مصلی شده است. برخی تلاش کردند که با مذهبی خواندن مصلی، آن را مناسب برگزاری نمایشگاه‌های دیگر ندانند اما در عمل ثابت شد که نمایشگاه‌های بزرگ را باید حتما در مصلی برگزار کرد، زیرا این محیط چندمنظوره برای نمایشگاه‌های بزرگی که اقبال گسترده مردمی دارند، بسیاربسیار با ارزش است. بنابراین،برگزاری در مصلی یک مزیت بزرگ و قابل‌توجه است. یکی از آثار این مزیت آن است که ارتباط مردم با نمایشگاه بیشتر از سایر مکان‌هاست. وجود مردم- به‌خصوص علاقه‌مندان جوان به صنایع – به معنای ورود انرژی فکری و مادی و سرازیرشدن سرمایه اجتماعی و ریالی به یک صنعت است. این زمانی ممکن می‌شود که ارتباط نمایشگاه‌ها با مردم قطع نشود. برگزاری نمایشگاه در مکان‌های دوردست یا پرترافیک و بدون پارکینگ، مردم را از حضور در نمایشگاه بازمی‌دارد و وقتی که مردم نباشند، نشاط و طراوت هم در نمایشگاه نخواهد بود.