«سرآمد» از برنامههای دولت برای رونق گردشگری دریایی گزارش میدهد؛
«رویای کروز» در سواحــل ایران!
وعده وزیر راه و شهرسازی برای تسهیل صدور مجوز کشتیهای کروز در ایران
گروه گردشگری دریایی - موضوع ورود کشتیهای کروز مسافری به ایران و تسهیل فرایندهای صدور مجوز آنها با هدف توسعه و رونق گردشگری دریایی در کشور وارد فازهای جدیدی شده است و آنطور که از صحبتهای مسئولان مشخص است، برنامهریزیهای خوبی برای استفاده از این ظرفیت در دریای خزر در شمال کشور و همچنین در خلیجفارس و دریای عمان در جنوب ایران شکل گرفته است. آخرین صحبتها در این زمینه از سوی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح شده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، گردشگری دریایی در دنیای امروز از جذابترین و هیجانانگیزترین صنعتهای درآمدزا و اشتغالآفرین روبهرشد است و کشورهای بسیاری دنبال توسعه و بهبود آن هستند. در این زمینه ایران نیز با برخورداری از مرزهای آبی در دریای خزر، خلیجفارس و دریای عمان یکی از کشورهای با ظرفیت قابلتوجه در گردشگری دریایی محسوب میشود که میتواند از آن برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بهره ببرد. گردشگری دریایی تنها به تورهای آبی محدود نمیشود، بلکه ورزشها و تفریحهای آبی، غواصی و سایر سرگرمیهای مرتبط با ساحل و فراساحل همگی در این بسته اقتصادی باید با هم دیده شوند و زیرساختهای لازم برای توسعه این صنعت پردرآمد و اشتغالزا ایجاد شود تا جاذبههای لازم برای گردشگرانی که به دنبال تنوع، آرامش، سرگرمی و نشاط و شادی هستند، فراهم آید.
کشتیهای بزرگی که روی اقیانوس و دریاها مسافران را به تعطیلاتی رویایی میبرند، با نام کشتی کروز شناخته میشوند. این کشتیها مسافران را در سراسر جهان جابهجا میکنند. برخلاف کشتیهای اقیانوسپیما که مسافران را از نقطهای به نقطه دیگر در اقیانوس میبرند و هدفشان جابهجایی مسافر است، کروز لاینرها یا کشتیهای کروز مسافران را به سفری رفت و برگشتی میبرند که میتواند از یکروز تا چندهفته و بیشتر طول بکشد و در بندر مبدا به پایان میرسد. در کشتیهای کروز اولویت با اقامت و سرگرمی درون کشتی است و تمرکز را بر امکانات و راحتی درون کشتی قرار میدهند.
وعدههایی برای حضور کروز در آبهای ایران
شنبه هفته جاری(19مهرماه) بود که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی پس از نشست مشترک با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوالی درباره تسهیل فرایند صدور مجوزهای مرتبط با کشتیهای کروز مسافری گفت: در زمینه جذب سرمایهگذار برای توسعه گردشگری دریایی، وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی بهویژه آقای دکتر امیری تلاشهای فراوانی برای راهاندازی خط کروز در سواحل کشور انجام دادهاند. ما در وزارت راه و شهرسازی نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مجوزهای لازم را در کوتاهترین زمان ممکن صادر کنیم. او همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاریهای مستمر و حمایتهای همهجانبه، صنعت گردشگری کشور ایران در عرصه جهانی بدرخشد و به یک مقصد محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.
پیش از این و در اردیبهشتماه سالجاری بود که سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از توجه ویژه دولت به سرمایهگذاری در گردشگری دریایی سخن گفت و اعلام کرد: کشتیهای کروز در حال راهاندازی در شمال و جنوب کشور هستند و از سرمایهگذاران خواستهایم تا در ۲۲۴نقطه شناساییشده در سواحل کشور سرمایهگذاری کنند. همچنین امیدوار هستیم با مشوقهای دولتی و افزایش سرمایهگذاریها، شاهد رشد سریعتر و مؤثرتر صنعت گردشگری ایران باشیم و تأکید کرد که این روند بهزودی تأثیرات مثبتی در سطح بینالمللی خواهد گذاشت.
سال گذشته نیز مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین وزارت گردشگری از مذاکرات گسترده با روسیه برای تسهیل ورود کشتیهای کروز بزرگ گردشگری به بندر انزلی خبر دادند و ابراز امیدواری کردند که این اقدام میتواند مسیری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و رونق گردشگری دریایی باشد. همان زمان اعلام شد که اقدامات ایمنی از جمله لایروبی کانالهای تالاب انزلی به منظور تسهیل تردد قایقهای مسافری و افزایش ایمنی گردشگران انجام شده است. مسئولان همچنین از راهاندازی خطوط جدید گردشگری و مسافری دریایی در بنادر انزلی، کاسپین و چمخاله خبر داده و تأکید کردند که این پروژهها در دو فاز اجرا خواهند شد.
حسرت گذشته غرق شده و اميد به آینده
پیش از این حسين ايزدپناه، كارشناس ارشد بازرگاني و عضو انجمن دوستي ايران و چين در مطلبی اختصاصی برای روزنامه «اقتصاد سرآمد» پیرامون استفاده از ظرفیتهای کشتیهای کروز در رونق و توسعه گردشگری دریایی نوشته بود: بنادر ايران حضور كشتيهاي لوكس و مدرن نيز با كشتي رافائل در بندر بوشهر تجربه کرده است؛ اين كشتي كه به «تايتانيك ايران» نيز معروف شد، در سال1976 در ازاي بدهي ايران از ايتاليا توسط حكومت پهلوي خريداري شد؛ این کشتی کروز، داراي 18آسانسور و 30سالن بزرگ همراه با امكانات رفاهي مجهز بود كه در نیمقرن پیش، حدود 90ميليون دلار قيمت داشت؛ اما پس از 7سال از حضور اين كشتي در آبهاي بوشهر، در ميانه جنگ ايران و عراق توسط موشكهاي دشمن، بمباران شد و به تدريج به اعماق آبها فرو رفت. بقاياي اين شناور ارزشمند براي مدتها توسط غواصان از آن جدا شده و به فروش ميرسيد. اين كشتي اگر امكان و فرصت حضور بيشتري در آبهاي ايران را داشت، ميتوانست نقش مهمي در صنعت گردشگري دريايي ايران بهخصوص در ارتباط با تبادل مسافر با كشورهاي عرب حوزه خليجفارس و انتقال توريستهاي اروپايي به ايران داشته باشد.
در چند سال گذشته يك كشتي به نام Grand Ferry با ظرفيت 1700مسافر و سقف 2000تن حمل بار و طول 145متر به عنوان بزرگترين كشتي مسافربري و حملونقل ايران در بندر بوشهر پهلو گرفته است و بنابر اظهارات مسئولان بندري اين استان، قرار بود در مسير خليجفارس تردد کند و با راهاندازي آن تحولي بزرگ در گردشگري دريايي ايجاد شود، اما ظاهرا به دلايلي از جمله تامين سوخت يا تعميرات جانبي تاكنون برنامهاي نداشته است. بهطور خاص، ايجاد يك خط كشتيراني براي حمل بار و مسافر در خط دریایی بین ايران و قطر از جمله اهداف اين كشتي بوده است. حتي انتشار اخباري مبني بر ايجاد يك تونل دريايي مابين ايران و قطر نيز از جمله موضوعاتي بود كه مطرح شد، اما هميشه فاصله ايده تا عمل، بهویژه در كشور ایران، زياد بوده است .
هرچند در حال حاضر تنها سفرهاي دريايي موجود ايران از طريق پایانه دریایی بندر لنگه و پایانه شهید باهنر بندرعباس به شارجه و دوبي در امارات متحده عربي- آن هم صرفا براي ترابری مسافران- صورت ميپذيرد، اما از امكانات رفاهي موجود در كشتيهاي شبيه كروز خبري نيست. اينكه تا چه اندازه ميتوان اميدوار بود شرايط كشور ما براي جذب سرمايهگذار بخش خصوصي جهت سرمايهگذاري در امر تفريحات دريايي فراهم شود يا ما بتوانيم از مشاركت كشورهاي ديگر در اين زمينه برخوردار شویم، به آيندهاي بستگي دارد كه ثبات اقتصادي همراه با تضمين برگشت سرمايه در كنار لغو تحريمهاي بينالمللي عليه ايران، در دسترس باشد. علاوهبر این، شاید هم بتوانيم در كنار سياست كاستن از اقتصاد تكقطبي و جذب سرمايه خارجي با توسعه زيرساختهاي بندري مورد نياز، بستر لازم را براي ورود به صنعت پولساز جهانی کروزتوریسم فراهم آوريم.