printlogo


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:
تأمین پایدار سوخت صنایع  نیازمند همراهی بخش خانگی است


معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با دعوت از هموطنان برای مدیریت مصرف گاز برای تامین گاز صنایع و واحدهای تولیدی گفت: در ماه‌های سرد سال مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و صنایع به حدود ۸۰ درصد از کل گاز مصرفی کشور می رسد و از آنجا که بخش خانگی در اولویت تامین گاز قرار دارد، از شهروندان تقاضا داریم که استانداردهای مصرف را رعایت کنند.به گزارش اقتصادسرآمد، سعید توکلی به ایرنا اظهار داشت: بر اساس آمار سال ۱۴۰۳، از مجموع ۲۴۴ میلیارد مترمکعب گاز مصرفی کشور، سهم صنایع ۳۴ درصد، نیروگاه‌ها ۳۱ درصد، خانگی ۲۸ درصد، عمومی و خدماتی ۴ درصد و حمل‌ونقل ۳ درصد بوده است.وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۴ نیز از مجموع ۱۱۳ میلیارد مترمکعب گاز مصرفی کشور، سهم بخش صنایع ۳۹ درصد، نیروگاهی ۴۳ درصد، خانگی ۱۳ درصد، عمومی و خدماتی ۲ درصد و حمل‌ونقل ۳ درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که الگوی مصرف در فصول سرد سال تغییر می‌کند و در روزهای اوج سرما، بخش خانگی، عمده گاز کشور را مصرف می‌کند، یادآور شد: به دلیل این تغییر الگو، اولویت مدیریت و توزیع گاز در زمستان با مصارف خانگی است و سایر بخش‌ها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.توکلی بر لزوم مدیریت مصرف در بخش خانگی تأکید کرد و گفت: رعایت نکات ساده مصرف بهینه گاز، تعویض بخاری‌های فرسوده، استفاده از پنجره‌های دو جداره، انجام تعمیرات و تنظیمات صحیح موتورخانه‌ها و تنظیم دمای محل کار و زندگی بر روی ۲۰ درجه سانتی‌گراد (دمای آسایش)، ازجمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش مصرف گاز در این بخش، کمک کند.