مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خبرداد:
هندیها کار در بندر چابهار را به بنیاد مستضعفان واگذار کردند
محمدسعید اربابی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده خبر داد و اعلام کرد: در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار، هندیها به صورت کامل تعهدات مالیشان را انجام دادهاند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد. اکنون هم کارشان را به بنیاد مستضعفان واگذار کردهاند.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدسعید اربابی در نشستی خبری با بیان اینکه سه برنامه پیشران برای تحول منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده و در حال اجراست، گفت: اولویت اول در منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه است؛ چرا که فرودگاه فعلی در شأن منطقه آزاد نیست و تا زمانی که معضل فرودگاه حل نشود صحبت از توسعه سواحل مکران بیمعناست.وی اعلام کرد: موافقتهای عملیاتی برای ساخت ترمینال جدید صادر شده، اعتبارات آن در سال جاری دیده شده است و باید عملیات اجرایی را شروع کنیم.به گفته اربابی، در قسمت شمالی فرودگاه فعلی ترمینال جدید به مساحت ۳۰۰۰ هکتار احداث میشود که این ترمینال حدود ۳۰ کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و فاصله شهر تا فرودگاه کمتر میشود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان را دومین اولویت عنوان و اظهار کرد: پاکستان، کشوری ۲۵۰ میلیون نفری است که به راحتی میتوانیم کالاهای اساسیمان را از آنجا تامین کنیم و متقابل هرچه تولید کنیم در پاکستان بازار دارد؛ تجارت با پاکستان ۱۰ میلیارد دلار هدفگذاری شده است. لذا در مرز ریمدان به دنبال احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان هستیم، چرا که منطقه ریمدان به بندر گوادر پاکستان نزدیک است و به کریدور متصل میشود و فاصله چابهار تا ریمدان ۹۵ کیلومتر است و از ریمدان ۴۵ کیلومتر فاصله تا سیپک(راهروی اقتصادی چین - پاکستان) است که میتوانیم خودمان را به چین وصل کنیم.اربانی گفت: در مرز ریمدان زیرساختها در حال آمادهسازی است و شش همت باید طی سه سال در این مرز هزینه کنیم و پاکستانیها را نیز ترغیب کردیم که در مرز خودشان آمادهسازی انجام دهند.به گفته وی، منطقه آزاد ایران و پاکستان اولین منطقه آزاد مشترک ایران با کشورهای همسایه خواهد بود.اربابی با اشاره به اتصال خط دریایی مسافری چابهار - مسقط گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی چابهار ایران به مسقط عمان فعال است و مسافر جابهجا میکند و مصمم به راهاندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار - کراچی هستیم.وی همچنین درباره حضور هندیها در چابهار و اجرای تعهداتشان اظهار کرد: در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار تعهد شده بود که هندیها ۱۲۰ میلیون دلار آورده داشته باشند که کامل این مبلغ را در قالب تجهیزات و پول نقد به بندر چابهار آوردهاند. در این قرارداد چند پست اسکله به هندیها واگذار شده بود که در قبال سرمایهگذاریشان، از تخلیه و بارگیری کشتیها درآمدزایی داشته باشند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد. همچنین مارکتینگ و بازاریابی از سوی هندیها برای بندر چابهار در حال انجام است و باید ترانزیت را فعال میکردند که این امر در شرف انجام است و ماهانه سه کشتی با ظرفیت ۶۰۰۰ TEU از هند در بندر چابهار پهلو میگیرد که رقم بزرگی است.
به گفته مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، هندیها کل کار را به بنیاد مستضعفان واگذار کردهاند و سه هندی به عنوان ناظر در بندر چابهار حضور دارند.وی یادآور شد: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و ۱۱۵ کیلومتر مرز دریایی دارد.