با حضور وزیر نیرو؛
افتتاح ۱۸۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی
گروه استان ها – عاطفه صفدری ، اراک - آیین افتتاح ۱۸۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی که همزمان با بهرهبرداری ۴۴۵ مگاوات انرژی خورشیدی و آغاز عملیات اجرایی ۱۷۷ مگاوات در بیش از ۹۰ ساختگاه در سراسر کشور، با حضور وزیر نیرو به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، روند توسعه تجدیدپذیرها در استان تشریح شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهدی زندیه وکیلی در آیین بهرهبرداری از این مجموعه گفت: پیش از این، مجموع ظرفیت نیروگاههای خورشیدی بهرهبرداریشده استان ۲۶۵ مگاوات بود که با افتتاح امروز به ۴۵۰ مگاوات رسیده است و به این ترتیب استان مرکزی به هدف ۵۰۰ مگاوات تعیینشده برای سال جاری بسیار نزدیک شده و بر اساس برنامهریزی انجامشده، استان مرکزی در مسیر تحقق هدف ۵۰۰ مگاوات تا پایان سال ۱۴۰۴ قرار گرفته است و همچنین تعدادی نیروگاه ۳ و ۵ مگاواتی نیز توسط مجموعههای خصوصی تکمیل و وارد مدار شدهاند.مهدی زندیه وکیلی،افزود:استان مرکزی بخش عمده این پیشرفت را با سرمایهگذاری بخش خصوصی به دست آورده و عمده پروژههای افتتاحشده بدون استفاده از منابع دولتی اجرا شدهاند؛ موضوعی که نشاندهنده استقبال مطلوب بخش خصوصی از حوزه انرژی خورشیدی است.وی تصریح کرد: استان مرکزی به عنوان یکی از استانهای پیشرو در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، آمادگی اجرای پروژههای آماده و توسعه بیشتر ظرفیت خورشیدی را دارد و هدفگذاری تأمین بخش مهمی از نیاز انرژی استان از طریق انرژی پاک با سرعت در حال تحقق است.
محمود محمودی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم در حاشیه این افتتاحیه ملی،گفت: ۴۴۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی به بهرهبرداری رسید که استان مرکزی با ۱۸۵ مگاوات سهم قابلتوجهی از این ظرفیت را به خود اختصاص داده است و این میزان در ۲۱ ساختگاه اجرایی شده که شامل ۱۸ ساختگاه سهمگاواتی، یک نیروگاه بزرگ بهعنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و دو نیروگاه خصوصی ۵ و ۳ مگاواتی است.وی افزود:این ظرفیت جدید امکان تأمین سالانه برق ۱۷۰ هزار مشترک خانگی را فراهم میکند و میزان سرمایهگذاری انجامشده در پروژههای اخیر بیش از ۶.۵ همت بوده است.