شتاببخشی به روند انتقال کارخانه سیمان فارس:
مهلت نهایی انتقال کارخانه سیمان تا پایان آذر ۱۴۰۵
گروه استان ها- توانایی ،شیراز- رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شیراز از پیشرفت ۵۱ درصدی پروژه انتقال کارخانه سیمان فارس به محور شیراز–خرامه خبر داد و تأکید کرد: این اقدام، مطالبه جدی شهروندان و نشانه عزم مدیریت شهری برای خروج صنایع آلاینده از محدوده شهر است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود زارعی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی و بازدیدهای میدانی شورا گفت: هدفگذاری انتقال تا پایان سال جاری انجام شده و ادامه فعالیت کارخانه در محدوده شهری تنها با رعایت کامل استانداردهای زیستمحیطی مجاز خواهد بود. ضربالاجل قانونی برای تکمیل انتقال نیز پایان آذرماه سال آینده تعیین شده است.
فرماندار شیراز نیز این پروژه را اقدامی راهبردی در راستای ارتقای کیفیت زیستمحیطی و جایگاه شیراز بهعنوان پایتخت زیستمحیطی آسیا دانست و بر ضرورت همکاری دستگاههای خدماترسان برای تأمین زیرساختها، بهویژه آب و برق، تأکید کرد. او افزود: رفاه و سلامت مردم اولویت اصلی است و هیچ مانعی نباید اجرای این طرح را به تأخیر اندازد.سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز از پیشرفت روند انتقال کارخانه سیمان از محدوده شهری خبر داد و اعلام کرد: این اقدام با هدف کاهش مخاطرات زیستمحیطی و ارتقای رفاه شهروندان انجام میشود. سجاد خلیلی افزود: بخشی از تملکات کارخانه آزادسازی شده تا درآمد حاصل از فروش زمینها بتواند بخشی از هزینههای آزادسازی و جابجایی کارخانه را پوشش دهد. این موضوع زمینه تسریع در فرآیند انتقال را فراهم کرده است. او تأکید کرد: شهرداری شیراز بر اجرای کامل قانون هوای پاک و سرعتبخشیدن به انتقال کارخانه اصرار دارد و کمیسیون بند ۲۰ نیز برای تسهیل این روند، موضوع تمدید مهلت را بررسی کرده است. با این حال، جابجایی سریعتر کارخانه باید در اولویت باشد تا آثار آلایندگی و مخاطرات صنعتی برای شهروندان کاهش یابد.مدیرعامل کارخانه سیمان فارس نیز با اشاره به سابقه احداث این کارخانه در دهه ۱۳۲۰ گفت: در زمان ساخت، مطالعات فنی شامل فاصله از شهر، جریان هوا و شرایط زمین رعایت شده بود، اما طی حدود ۷۵ سال گذشته و با گسترش شهر، امروز کارخانه در مجاورت مستقیم مناطق مسکونی قرار گرفته است. بنابراین اجرای تصمیم انتقال، ذیل قانون هوای پاک، اجتنابناپذیر است.