پایش مستمر برای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان در جزیره قشم
رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: پایش کارشناسان دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همزمان با آغاز فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر در تمام نقاط بزرگترین جزیره ایران استمرار دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدصدیق ارم به ایرنا، افزود: با شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی برای زمستان گذرانی در زیستگاههای متنوع آبی بزرگترین جزیره ایران طرح پایش آنفلوانزای فوقحاد پرندگان در حال اجراست و تا ۳۰ دیماه جاری ادامه دارد.وی ادامه داد: طرح مراقبت فعال بیماری آنفلوانزای فوقحاد پرندگان از ۱۰ دیماه ۱۴۰۴ با هدف پایش مستمر، تشخیص زودهنگام و حفظ وضعیت بهداشتی این شهرستان مرزی آغاز شده است.رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوقحاد طیور و سایر بیماریهای خطرناک، ۶۹ مورد نمونهبرداری آزمایشگاهی از گونههای مختلف پرندگان از جمله مرغابی، مرغشاخدار، طاووس، بلدرچین، کبوتر، قُمری، شترمرغ، مرغابریشم و طوطی کوتوله در سطح این جزیره انجام و نتایج آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.ارم با اشاره به اینکه مرغ، خروس، بوقلمون، مرغشاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند، نحوه انتقال این بیماری را اینگونه تشریح کرد: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان، مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلین مکانیکی و تهیه دان از منابع غیر مطمئن بهویژه کانونهای آلوده از جمله شیوههای انتقال این بیماری است.