printlogo


شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب:
ساخت پمپ‌های چندفازی، گامی مهم  در کاهش فلرینگ و افزایش تولید

گروه استان ها- خوزستان - رییس مهندسی فرآورش و گسترش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت ساخت پمپ‌های چند فازی گفت: این پمپ‌ها در کاهش یا جلوگیری از گازسوزی، استمرار یا افزایش تولید از چاه‌های نفت نقش بسزایی ایفا می‌کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بابک مریدی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان ساخت و بکارگیری پمپ‌های چندفازی را از دستاوردی مهم در زمینه کاهش گازسوزی، حفظ محیط زیست و تولید پایدار عنوان کرد.وی افزود: این پمپ‌ها از گازسوزی ناشی از مرحله دومی شدن چاه‌ها جلوگیری می‌کند و با این روش به محیط زیست کمک می‌کند.رییس مهندسی فرآورش و گسترش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: یکی از فناوری‌های قابل‌کاربرد برای نگهداشت یا افزایش تولید از چاه‌های کم‌فشار با فشار مثبت سرچاهی، پمپ‌های چندفازی هستند که قابلیت پمپاژ هم‌زمان مایع و گاز را دارند.وی یادآور شد: به‌منظور استفاده از این فناوری در چاه‌های کم‌فشار محدوده واحد بهره‌برداری اهواز ۴ و با اتکا به توان شرکت‌های سازنده داخلی و بومی‌سازی این تکنولوژی، تعداد چهار دستگاه پمپ چندفازی در نیمه نخست سال جاری راه‌اندازی شد.مریدی ادامه داد: در نتیجه این راه‌اندازی، افزایش تولید حدود پنج هزار بشکه در روز، بیش از ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده و استمرار تولید حدود ۱۲ هزار بشکه در روز محقق شد.وی گفت: همچنین با استفاده از ظرفیت شرکت‌های سازنده داخلی، یک دستگاه پمپ چندفازی دیگر طی سال جاری و در قالب طرح‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید روی یکی از چاه‌های میدان اهواز نصب و راه‌اندازی شد که افزایش تولید حدود ۵۰۰ بشکه در روز را به همراه داشت.رییس مهندسی فرآورش و گسترش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌ها و کارکردهای این فناوری و روند کاهش فشار چاه‌های تولیدی به‌دلیل افت فشار مخازن و افزایش درصد آب همراه، استفاده و توسعه به‌کارگیری پمپ‌های چندفازی در سال‌های آتی و با مشارکت شرکت‌های سازنده داخلی و تامین‌کنندگان، به‌طور جدی در دستور کار مدیریت امور فنی قرار دارد.