شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:
واگذاری فرآورش ۱۲ درصد نفت خام کشور به بخش خصوصی و غیردولتی
مدیر سرمایهگذاری و کسبوکار شرکت ملی نفت ایران گفت: با اجرای پروژههای تجهیزات سریع احداث کارخانهای (اسکیدمانتد) در قالب الگوی مشارکت عمومی - خصوصی، ۱۲ درصد از فرآورش نفت خام کشور از سوی بخش خصوصی و غیردولتی انجام میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، امیر مقیسه با بیان اینکه قراردادهای واحدهای فرآورش نفت خام در گذشته بهصورت سنتی و در قالب قراردادهای EPC امضا میشد، اظهار کرد: مدت زمان این قراردادها سه سال بود اما انجام آن بیش از پنج سال طول میکشید که اهواز متمرکز و واحد فرآورش مرکزی میدان مشترک آزادگان جنوبی (سیتپ) از جمله این پروژهها هستند.
وی با اشاره به اینکه دوره احداث تجهیزات سریع احداث کارخانهای (اسکیدمانتد) در قالب قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی کمتر از دو سال است، افزود: مدت زمان این قراردادها ۱۰ ساله است و سازمانهای دولتی طبق ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه و ماده ۴۰ قانون تأمین مالی تولید زیرساخت مؤظف به واگذاری پروژههای مشارکتپذیر خود به سرمایهگذاران در قالب مشارکت عمومی - خصوصی هستند.مدیر سرمایهگذاری و کسبوکار شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در مرحله نخست قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی فرآورش روزانه ۱۱۵ هزار بشکه نفت خام برای میدانهای منصوری (آسماری)، قلعهنار، کبود و بالارود به سرمایهگذاران سپرده شد، گفت: در مرحله دوم نیز ۶ قرارداد برای فرآورش روزانه ۳۱۵ هزار بشکه شامل میدانهای منصوری (بنگستان) ۶۵ هزار بشکه، آبتیمور ۳۰ هزار بشکه، رامشیر ۵۵ هزار بشکه، کرنج ۵۵ هزار بشکه، گلخاری ۶۰ هزار بشکه و منصورآباد ۵۰ هزار بشکه به ارزش یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار امضا شده است.
مقیسه افزود: درمجموع روزانه ۴۳۰ هزار بشکه نفت خام به صورت اسکیدمانتد در قالب قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی واگذار شده که ۱۹۰ هزار بشکه از آن مربوط به افزایش تولید و ۲۴۰ هزار بشکه به نگهداشت تولید و کیفیسازی نفت است.