معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:
راهکار نجات آب کشور، همگرایی بخشها و تشکیل کنسرسیومهای مهندسی است
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در نشستی با جامعه مهندسان مشاور بر لزوم خروج از رویکرد بخشی در مدیریت آب تأکید کرد و گفت: مسئله آب کشور در چارچوب بخش آب به تنهایی حلشدنی نیست و برای حکمرانی مطلوب، همراهی و همگرایی سایر بخشها ضروری است.
به گزارش اقتصادسرآمد، حمیدرضا جانباز در نشست مشترک با اعضای جامعه مهندسان مشاور که با حضور مدیران ارشد و کارشناسان حوضههای آبریز برگزار شد، با قدردانی از ظرفیتهای این جامعه، به تشریح چالشهای پیشرو و راهکارهای پیشنهادی پرداخت.
جانباز با اشاره به تاریخچه توسعه در کشور، اظهار داشت: متأسفانه در گذشته مبانی توسعه عمدتاً بر محور بهرهبرداری از منابع آب فقیر کشور طراحی شد. اگرچه هشدارهایی از سوی برخی کارشناسان داده میشد، اما این نگرش در فرآیند تدوین و زایش طرحها به طور جدی مورد توجه قرار نمیگرفت.وی افزود: بخش قابلتوجهی از اشتغال کشور وابسته به کشاورزی است و نادیده گرفتن این واقعیت، تصمیمات را غیرعملیاتی میکند. شاهد آن هستیم که پیامدهای این فشار بر منابع آبی، منجر به مسائلی مانند مهاجرت زیستمحیطی از روستاها شده است.معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود بر یک تغییر پارادایم اساسی تأکید کرد: مسئله آب در داخل مرزهای بخش آب حل نمیشود. هنر ما باید این باشد که سایر بخشها را برای کمک به حل این چالش ملی همگرا کنیم.