printlogo


شتاب توسعه برق ایران ۶.۷ برابر  میانگین جهانی


سخنگوی صنعت برق با اشاره به عملکرد صنعت برق کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: صنعت برق ایران در بیش از چهار دهه گذشته، نه‌تنها پاسخگوی رشد شتابان تقاضا بوده، بلکه در شاخص‌های توسعه، پایداری و فناوری، رشدی به‌مراتب فراتر از متوسط جهانی را به ثبت رسانده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مصطفی رجبی مشهدی- مدیرعامل شرکت توانیر- با تشریح روند توسعه صنعت برق کشور اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون، ظرفیت نیروگاهی ایران حدود ۱۴ برابر افزایش یافته، در حالی که این شاخص در سطح جهان به‌طور متوسط ۴.۵ برابر رشد داشته است.
به گفته وی، تولید برق کشور نیز بیش از ۲۳ برابر شده، در حالی که رشد تولید برق در دنیا حدود ۳.۴ برابر بوده که نشان می‌دهد شتاب توسعه صنعت برق ایران حدود ۶.۷ برابر میانگین جهانی است.
مدیرعامل توانیر با اشاره به عملکرد سال ۱۴۰۴ گفت: در ابتدای این سال پیش‌بینی می‌شد حداکثر تقاضای برق کشور حدود ۶ درصد افزایش یابد، اما با اجرای برنامه‌های گسترده مدیریت مصرف، نه‌تنها این افزایش محقق نشد، بلکه کاهش واقعی حدود ۳ درصدی در اوج بار رقم خورد.
رجبی مشهدی تأکید کرد: در مجموع، تقاضای برق کشور ۹ درصد کمتر از روند طبیعی پیش‌بینی‌شده بود که این موضوع برای نخستین بار در صنعت برق کشور اتفاق افتاد.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو افزود: هدف‌گذاری صنعت برق در سال ۱۴۰۵، تثبیت حداکثر تقاضای برق در سطح ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات است.
به گفته رجبی مشهدی، این هدف از طریق توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نصب کنتورهای هوشمند، بهینه‌سازی کولرهای آبی و گازی، ارتقای بهره‌وری انرژی و تداوم برنامه‌های مدیریت مصرف دنبال می‌شود.