printlogo


ثبت رکورد جدید در صنعت انتقال گاز؛
 توربین ایستگاه تقویت فشار گاز دشت پیش از موعد به مدار بهره‌برداری بازگشت

گروه استان ها- صبوری ، مشهد- مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز، از اجرای موفق عملیات تعویض و راه‌اندازی توربین واحد A ایستگاه تقویت فشار گاز دشت در زمانی کوتاه‌تر از برنامه مصوب خبر داد و تأکید کرد: این اقدام با هدف ارتقای آمادگی شبکه انتقال گاز برای فصل سرد سال و تضمین پایداری انتقال در شرایط اوج مصرف انجام شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد،احمد امتحانی، با بیان اینکه پایش مستمر وضعیت تجهیزات یکی از اولویت‌های اصلی منطقه چهار است، گفت: «توربین واحد A ایستگاه دشت پس از رسیدن به ۲۵ هزار ساعت کارکرد، بر اساس نتایج آنالیز فنی و مشاهده علائم اولیه فرسایش ، در فهرست اقدامات پیشگیرانه قرار گرفت تا از بروز هرگونه اختلال ناخواسته در انتقال گاز جلوگیری شود.»امتحانی با اشاره به هماهنگی‌های صورت‌گرفته در سطح ملی افزود: «این عملیات با همکاری و هماهنگی مؤثر ستاد شرکت انتقال گاز ایران و شرکت گروه مپنا و با استفاده از توربین امانی مستقر در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد برنامه‌ریزی و اجرا شد که نمونه‌ای موفق از مدیریت یکپارچه و تصمیم‌گیری به‌موقع در صنعت گاز کشور است.»مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز در تشریح روند اجرایی پروژه اظهار کرد: «عملیات بازکردن توربین در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد و به‌طور همزمان بازکردن توربین ایستگاه دشت توسط نیروهای تعمیرات اساسی، تعمیرات و بهره‌برداری انجام شد. پس از انتقال توربین جایگزین به ایستگاه دشت، مراحل نصب، هم‌محوری، انجام تست‌های فنی و آماده‌سازی نهایی با مشارکت تیم‌های تخصصی و پشتیبانی واحدهای ستادی، به‌ویژه در حوزه تأمین ماشین‌آلات سنگین، با موفقیت کامل به پایان رسید.»وی با اشاره به کاهش چشمگیر زمان اجرای این عملیات گفت: «مدت‌زمان استاندارد پیش‌بینی‌شده برای جابجایی و راه‌اندازی این توربین ۲۱ روز بود، اما با تلاش مستمر، برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی مطلوب میان واحدهای مختلف، این عملیات در مدت ۱۴ روز به سرانجام رسید که نشان‌دهنده توان فنی و تعهد بالای کارکنان منطقه چهار است.»امتحانی در پایان خاطرنشان کرد: «نتیجه این اقدام، افزایش ضریب اطمینان تجهیزات، آمادگی حداکثری شبکه انتقال گاز برای فصل سرما و اطمینان از تداوم انتقال پایدار گاز به مصرف‌کنندگان در شرایط اوج مصرف است؛ موضوعی که همواره در اولویت برنامه‌های عملیاتی منطقه چهار قرار دارد.»