printlogo


دانشگاه هرمزگان میزبان سومین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد دریاپایه


گروه استان ها- نجمه شمس الدینی ، هرمزگان - سومین کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد دریاپایه» با رویکرد «حقوق، حمل‌ونقل و توسعه» به همت پژوهشکده هرمزِ دانشگاه هرمزگان، ۲۷ بهمن‌ماه سال جاری در سالن اجلاس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی این دانشگاه در بندرعباس برگزار ‌شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، این رویداد علمی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محافل تخصصی کشور در حوزه اقتصاد دریامحور شناخته می‌شود، با محوریت پیوند میان حقوق، سیاست‌گذاری و توسعه دریایی برگزار شد و دانشگاه هرمزگان در این دوره تلاش کرده است نقش راهبردی خود را به‌عنوان قطب علمی اقتصاد دریاپایه در جنوب کشور تثبیت کرد.براساس گزارش دبیرخانه کنفرانس، بیش از ۱۵۰ مقاله علمی از اقصی نقاط کشور به این رویداد ارسال شد؛ آماری که نشان‌دهنده استقبال گسترده جامعه دانشگاهی و پژوهشی از موضوع اقتصاد دریاپایه و اهمیت ملی آن است.
محورهای علمی کنفرانس شامل «حقوق و حکمرانی دریایی»، «حقوق تجارت و شرکت‌ها»، «حقوق عمومی و سیاست‌گذاری»، «حقوق اقتصادی و توسعه»، «تجارت و انرژی دریامحور» و «حمل‌ونقل، حقوق و فناوری» است؛ حوزه‌هایی که به‌صورت مستقیم با سیاست‌های کلان توسعه سواحل و اقتصاد دریایی کشور در ارتباط‌اند.
در این دوره، موضوعاتی همچون اقتصاد سبز دریاپایه، تحلیل خلأهای حقوقی نواحی ساحلی، طراحی چارچوب حکمرانی مشارکتی برای توسعه اقتصاد دریاپایه، مقررات‌گذاری در این حوزه، تنظیم‌گری بیمه‌های باربری، مرور کنوانسیون‌های دریایی و حقوق بین‌الملل دریا، و همچنین نقش توسعه بنادر در رشد اقتصادی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.