رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی:
افزایش تولید گاز در پارس جنوبی از عدم النفع ۱۷۰میلیون دلار جلوگیری کرد
گروه استان ها- کرمپونیا ، بوشهر- - رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: بهرهبرداری راهبردی از خطوط انتقال بینپالایشگاهی و مدیریت هدفمند خوراک ، ضمن تقویت امنیت انرژی، از عدمالنفعی حدود ۱۷۰ میلیون دلاری معادل بیش از ۲۵ همت جلوگیری کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، عبدالرحمان صالحی اعلام کرد: در سال جاری دو اقدام راهبردی شامل بهرهبرداری از خط انتقال بین پالایشگاههای یازدهم و دوازدهم و همچنین مدیریت هدفمند خوراک در سایت یک، در مجموع بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزود که نقش بسزایی در تقویت شبکه سراسری گاز ایفا کرد.وی یادآور شد: پس از انجام تستها و امکانسنجیهای اولیه، برای نخستینبار خط انتقال مابین پالایشگاههای یازدهم و دوازدهم وارد مدار بهرهبرداری شد که نتیجه آن افزایش بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز شیرین مجتمع بود.صالحی افزود: در صورت عدم استفاده از این خط انتقال، کاهش خوراک دریافتی از سکوهای پالایشگاه یازدهم اجتنابناپذیر بود که میتوانست عدمالنفعی معادل ۳۴ میلیون دلار به همراه داشته باشد.وی ادامه داد: بهرهبرداری بهموقع از این زیرساخت، ضمن جلوگیری از افت تولید، ارزش افزوده قابل توجهی برای صنعت گاز کشور ایجاد کرد.رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید مجتمع گاز پارس جنوبی دومین اقدام کلیدی را مدیریت خوراک از طریق خطوط انتقال بینپالایشگاهی در سایت یک عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح، بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز شیرین افزوده شد.صالحی تصریح کرد: در زمان انجام تعمیرات اساسی یا بروز شرایط اضطراری، معمولاً بخشی از خوراک دریافتی از سکوها کاهش یافته و تولید افت میکند؛ اما با هماهنگیهای انجامشده، خوراک سکوها بدون کاهش حفظ شد و از طریق خطوط انتقال بینپالایشگاهی به پالایشگاههای ششم، هفتم و هشتم منتقل و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق شد.صالحی گفت:، این اقدام در سال ۱۴۰۴ منجر به تولید نزدیک به ۴۲۸ میلیون مترمکعب گاز شیرین از محل نگهداشت خوراک سکوی پالایشگاه هفتم، ۱۸ میلیون مترمکعب از پالایشگاه ششم و ۵ میلیون مترمکعب از پالایشگاه هشتم شد.