printlogo


تحلیلگران: بحران اخیر خلیج فارس، امنیت انرژی شرق آسیا را تهدید می‌کند

بلومبرگ به نقل از تحلیلگران خود می نویسد که حمله آمریکا و اسرائیل به ایران و پاسخ تهران به متجاوزین، بار دیگر آسیب‌پذیری انرژی در اقتصادهای پیشرفته شرق آسیا را آشکار کرده است؛ اقتصادهایی که به جریان پایدار واردات انرژی از آسیای غربی وابسته هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بلومبرگ افزود که ژاپن با منابع انرژی متنوع‌تر و حمایت از بازار جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) ممکن است در صورت تشدید بحران، به دیگر کشورها کمک کند، اما تحولات اخیر به‌عنوان یک زنگ بیدارباش برای کشورهای شرق آسیا تلقی می‌شود.
بنابر گزارش ایرنا ،در همین حال، کشورهای شمال شرق آسیا ــ به‌ویژه کره جنوبی و تایوان ــ با مسیر متفاوتی مواجه شده‌اند و وابستگی آنها به واردات انرژی حتی بیشتر شده است. تایوان سال گذشته آخرین نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کرد و قانونگذاری جدید نیز ساخت مزارع بزرگ انرژی خورشیدی را دشوار کرده است. کره جنوبی نیز اخیراً برخی محدودیت‌های انرژی خورشیدی خود را در حال لغو شدن دارد.
تحلیلگران بلومبرگ همچنین اشاره کرده‌اند که فرآیندهای طولانی صدور مجوز و محدودیت در استفاده از تجهیزات وارداتی، توسعه نیروگاه‌های بادی خشکی و دریایی در این کشورها را کند کرده است. در حالی که در اکثر نقاط جهان، انرژی پاک ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است، مقررات سختگیرانه موجب شده هزینه انرژی پاک در شمال شرق آسیا همچنان بالا باقی بماند.
تجربه تاریخی نشان می‌دهد کشورها معمولاً تا بروز بحران‌های ژئوپلیتیکی به ضعف‌های سیاست انرژی خود توجه نمی‌کنند و جنگ اخیر در خلیج فارس، وابستگی اقتصادهای پیشرفته آسیا و حتی اقتصاد جهانی به گذرگاه حساس انرژی در خاورمیانه، تنگه هرمز را بار دیگر نمایان ساخته است.
تحلیلگران بر این باورند که این بحران می‌تواند فشار تازه‌ای بر کره جنوبی و تایوان وارد کند تا سیاست‌های انرژی خود را بازنگری کرده و وابستگی به مسیرهای پرریسک تأمین انرژی را کاهش دهند.
به گزارش ایرنا، تجاوز نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران که در پی آن آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند از بامداد روز ۹ اسفند ۱۴۰۴ (۲۸ فوریه ۲۰۲۶) آغاز شد؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با میانجی‌گری برخی کشورهای منطقه در جریان بود.
تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان داد که آمریکا در عمل پایبندی لازم به اصول گفت‌وگو، اعتمادسازی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات ندارد و همچنان از گزینه نظامی به‌عنوان ابزار فشار سیاسی بهره می‌گیرد.
جمهوری اسلامی ایران در پی آغاز تجاوز نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی، پاسخی قاطع، هدفمند و متناسب به این اقدام ارائه داد. در چارچوب این پاسخ مشروع، مواضع نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی و همچنین پایگاه‌ها و مراکز استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه با حملات موشکی، پهپادی و هوایی دقیق هدف قرار گرفت.
مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده اند این عملیات‌ها در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و با هدف بازدارندگی، جلوگیری از تداوم تجاوز و تحمیل هزینه به متجاوزان انجام شده
 است.
جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که هرگونه تداوم یا گسترش تجاوز، با پاسخی شدیدتر و گسترده‌تر مواجه خواهد
 شد.