دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران:
مکاتبات بینالمللی فدراسیون صنعت آب ایران برای جلوگیری از حمله به زیرساختهای آب
فدراسیون صنعت آب ایران طی مکاتبه با نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل خواستار جلوگیری از حمله به زیرساختهای آب در زمان جنگ شد.
به گزارش اقصاد سرآمد، سید علیرضا شریعت، گفت: این فدراسیون به نمایندگی از کلیه تشکلها و انجمنهای بخش خصوصی صنعت آب کشور تاکنون با ۱۶ نهاد بینالمللی شامل نهادهای سازمان ملل، نهادهای حقوقی بشردوستانه، سازمانهای جهانی تخصصی و نهادهای سیاستگذاری و توسعه در خصوص پرهیز از حمله به زیرساختهای آب در زمان جنگ مکاتبه کرده است.
وی افزود: در این مکاتبات به کنوانسیونهای چهارگانه ژنو ۱۹۴۹(حمایت کلی از غیرنظامیان و اموال غیرنظامی در مخاصمات مسلحانه)، پروتکل الحاقی اول به کنوانسیونهای ژنو ۱۹۷۷ ذیل ماده ۵۴ (ممنوعیت حمله، تخریب، یا غیرقابل استفاده کردن اشیای ضروری برای بقای غیرنظامیان از جمله تاسیسات آبی) و ماده ۵۶ (حمایت ویژه از سدها و تاسیسات آبی بزرگ به دلیل خطرات گسترده انسانی) اشاره شده است.
شریعت در ادامه به پروتکل الحاقی دوم ۱۹۷۷ ذیل ماده ۱۴ که به ممنوعیت گرسنگی دادن به غیرنظامیان و حمله به منابع آب در مخاصمات مسلحانه غیر بینالمللی و حقوق عرفی بینالملل بشردوستانه (مطالعه ICRC) که به کرات به ممنوعیت حمله به اشیای ضروری برای بقا و الزام ب۶ حفظ دسترسی به آب و اساسنامه دیوان کیفری بینالمللی (زم۱۹۹۸) ذیل ماده ۸ (۲) که به محرومسازی عمدی غیرنظامیان از اشیای ضروری به عنوان جنایت جنگی اشاره نمود که در مکاتبات به آنها تاکید شده است.