printlogo


مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان:
صنایع پایین‌دستی مس در استان توسعه می‌یابد

گروه استان ها- سرگزی ، سیستان و بلوچستان - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه توسعه صنایع پایین دستی مس در استان در دستور کار این اداره است، گفت: رویکرد مدیریت علمی در سال گذشته سبب سودآوری معدن مس چهل کوره در این خطه شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، داود شهرکی از بازگشت معدن و کارخانه مس چهل کوره نصرت‌آباد به مدار سودآوری و ثبت رشد ۵۰ درصدی تولید در این مجتمع خبر داد.
داود شهرکی در بازدیدی میدانی از مجتمع معدنی و کارخانه فرآوری مس چهل‌کوره در منطقه نصرت‌آباد، وضعیت تولید و روند توسعه این واحد بزرگ صنعتی را بررسی و با اشاره به بهبود عملکرد کارخانه گفت: کارخانه مس چهل‌کوره که از قدیمی‌ترین پروژه‌های معدنی سیستان و بلوچستان است، در سال‌های گذشته با افت جدی تولید مواجه شده بود؛ به‌طوری‌که میزان تولید آن از ظرفیت اسمی هشت‌هزار تن در سال، در مقطعی به کمتر از چهار هزار تن کاهش یافت.
وی افزود: با تغییر مدیریت، انجام اصلاحات ساختاری و به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی، روند تولید این مجموعه ساماندهی شد و اکنون تولید سالانه به حدود ۶ هزار تن رسیده است. مجتمع پس از سال‌ها دوباره به مرحله سودآوری بازگشته که نشان‌دهنده اثرگذاری مدیریت علمی و بهره‌وری در فرآیندهای تولید است.
مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان نقش این مجتمع در اشتغال منطقه را قابل‌توجه دانست و بیان کرد: حدود ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که بخش عمده آنها از نیروهای بومی نصرت‌آباد و مناطق اطراف تشکیل شده، همچنین حضور مهندسان و کارشناسان متخصص نیز به ارتقای کیفی عملیات تولید کمک کرده است.
وی از پیگیری مطالعات اکتشافی جدید در محدوده معدن خبر داد و گفت: بر اساس داده‌های زمین‌شناسی، ذخیره احتمالی معدن حدود ۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود. گسترش عملیات حفاری و توسعه پهنه‌های اکتشافی می‌تواند به کشف ذخایر جدید و عمیق‌تر در آینده منجر شود.
شهرکی با تأکید بر حمایت کامل اداره‌کل از این مجتمع معدنی، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم نیازهای اساسی مجتمع از جمله سوخت، زیرساخت و سایر خدمات مورد نیاز را بدون وقفه تأمین کنیم. هدف ما رسیدن چهل‌کوره به ظرفیت کامل تولید و فراهم‌سازی زمینه توسعه صنایع پایین‌دستی مس در سیستان و بلوچستان است تا زنجیره ارزش این فلز استراتژیک به‌طور کامل در داخل استان تکمیل شود.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با بیش از سه میلیون و ۳۳۷ هزار نفر جمعیت،‌ جوانترین استان کشور محسوب می شود؛ حدود ۷۰ درصد جمعیت این خطه را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. این استان دارای ۹ بازارچه مرزی با کشور پاکستان شامل ۶ بازارچه رسمی (میرجاوه، کوهک، جالق، پیشین، ریمدان و پسابندر) و سه بازارچه غیر رسمی (میرجاوه، جالق، و میل ۱۶۰) است.