printlogo


انسداد تنگه هرمز تا پایان آوریل کسری 700میلیون بشکه‌ نفت ایجاد می‌کند

سی‌ان‌ان نوشت: جنگ با ایران منجر به کسری 700میلیون بشکه‌ای نفت تا پایان آوریل و نابودی تقاضا می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، جدیدترین تحلیل مؤسسه «کپلر» (Kpler) حاکی از آن است که ادامه انسداد تنگه هرمز به بحرانی بی‌سابقه در بازار جهانی انرژی منجر خواهد شد. بر اساس این پیش‌بینی، تا پایان ماه آوریل 2026، مجموع کسری عرضه نفت ناشی از این انسداد به 700 میلیون بشکه خواهد رسید.
شبکه خبری سی‌ان‌ان (CNN) با استناد به گزارش کپلر اعلام کرده است که این میزان کسری، جهان را با یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های عرضه در تاریخ مدرن مواجه می‌کند. تا تاریخ 12 آوریل، حدود 300 میلیون بشکه از نفت موردنیاز بازار جهانی به‌دلیل توقف تردد در این آبراه استراتژیک، از چرخه عرضه خارج شده است. تنگه هرمز روزانه مسیر عبور حدود 20 درصد از نفت مصرفی جهان است.
تحلیلگران ارشد کپلر خاطرنشان می‌کنند که در واکنش به این شوک، قیمت نفت خام برنت از مرز 100 دلار عبور کرده و قیمت فرآورده‌هایی نظیر سوخت جت به بیش از 200 دلار در هر بشکه رسیده است، این افزایش بی‌سابقه قیمت، پدیده «نابودی تقاضا» (Demand Destruction) را فعال کرده است؛ به‌طوری که:
1. خطوط هوایی بین‌المللی بسیاری از مسیرهای خود را لغو کرده‌اند.
2. دولت‌های مصرف‌کننده طرح‌های جیره‌بندی سوخت و دورکاری اجباری را کلید زده‌اند.
3. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سال 2026 را به کاهش 80 هزار بشکه‌ای در روز تغییر داده است.