رئیس سازمان آتشنشانی شیراز خبرداد؛
آغاز به کار چهارمین پویش بزرگ نجات طبیعت شیراز
گروه استان ها- توانایی، فارس- رئیس سازمان آتشنشانی شیراز همچنین به عملکرد این سازمان در شرایط بحرانی اشاره کرد و گفت: در دوره جنگ اخیر حدود ۱۹ هزار و ۸۶۹ تماس با سامانه ۱۲۵ ثبت شد که منجر به انجام یکهزار و ۵۲۸ عملیات شد و از این تعداد، ۴۱ عملیات بهطور مستقیم مرتبط با شرایط جنگی بود.هادی عیدیپوردر نشست خبری چهارمین پویش بزرگ نجات طبیعت شیراز ادامه داد: در این عملیاتها، نیروهای آتشنشانی در شرایط دشوار و با وجود احتمال خطر، موفق شدند ۵۰ نفر را از زیر آوار نجات دهند و خدمات گستردهای به شهروندان ارائه کنند.عیدی پور با تشریح مأموریتها، برنامهها و اقدامات این سازمان، بر ضرورت برنامهریزی، آموزش و مشارکت مردمی در مدیریت حوادث تأکید کرد و گفت: رسالت سازمان آتشنشانی حفظ جان و مال مردم در برابر حوادث، چه طبیعی و چه انسانساخت است و برای تحقق این رسالت بزرگ، برنامهریزی دقیق، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات بهروز و متناسب با نوع بحران ضروری است.
رئیس سازمان آتشنشانی شهرداری شیراز با اشاره به گستردگی این کلانشهر افزود: وقتی از مدیریت حوادث در شهری با جمعیتی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سخن میگوییم، قطعاً نیازمند برنامهریزی دقیق، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته هستیم و در صورت نادیده گرفتن هر یک از این مؤلفهها، در پاسخگویی به حوادث دچار مشکل خواهیم شد.عیدیپور ادامه داد: برای موفقیت در این مأموریت، باید حوادث را متناسب با شرایط زمانی و فصلی تحلیل و مدیریت کنیم. بررسیها نشان میدهد که در فصلهای مختلف سال، نوع و الگوی حوادث تغییر میکند؛ بهعنوان مثال، در فصل بهار با افزایش پوشش گیاهی و ایجاد چشماندازهای طبیعی، خطر آتشسوزی در ماههای آینده افزایش مییابد و در ادامه با ورود به تابستان، پاییز و زمستان، هر فصل مخاطرات خاص خود را به همراه دارد.وی افزود: از خطرات ناشی از گرمای تابستان گرفته تا حوادث مربوط به وسایل گرمایشی در زمستان و همچنین موضوعاتی مانند سیلاب، چهارشنبهسوری و ایام نوروز، همگی نشان میدهد که آتشنشانی همواره با طیف گستردهای از مأموریتها مواجه است.رئیس سازمان آتشنشانی شهرداری شیراز با اشاره به اجرای پویشهای ایمنی بیان کرد: برای موفقیت در این مسیر، سیاستگذاریهای لازم در شورای سازمان انجام شده و طرح جامع حریم شهر شیراز نیز مسیر حرکت را مشخص کرده است. برنامهها پس از تدوین در سطح کلان، در سازمان به مرحله اجرا میرسد.وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از آتشسوزی در طبیعت گفت: در حوزه آتشسوزی مراتع و ارتفاعات، نخستین گام، آگاهیبخشی است. مردم باید ضمن بهرهمندی از طبیعت، در حفظ و نگهداری آن نیز مسئولیتپذیر باشند، چرا که آتشسوزی در مراتع، باغات و فضای سبز، یکی از بزرگترین تهدیدات محیط زیست است که میتواند خسارات جبرانناپذیری به همراه داشته باشد.عیدیپور با بیان اینکه محیط زیست و جان انسانها بهطور مستقیم به یکدیگر وابستهاند، افزود: بدون هوای پاک و محیط زیست سالم، امکان ادامه حیات وجود ندارد و به همین دلیل، حفاظت از طبیعت در اولویت برنامههای سازمان قرار دارد.وی آموزش و فرهنگسازی را دومین رکن اساسی در پیشگیری از حوادث دانست و اظهار کرد: حضور آتشنشانان داوطلب که از بدنه مردم هستند، نقش مهمی در این زمینه دارد. آموزش صحیح رفتار در طبیعت، کوهنوردی و گردشگری باید بهصورت جدی دنبال شود و رسانهها، دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی در این مسیر همکاری کنند.رئیس سازمان آتشنشانی شیراز ادامه داد: این سازمان آمادگی دارد آموزشهای لازم را بهصورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد و از ظرفیت فضای مجازی، رسانهها و صداوسیما برای توسعه فرهنگ ایمنی استفاده کند.وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه افزود: برگزاری جلسات مستمر، تدوین طرحهای عملیاتی و افزایش هماهنگی بین دستگاههای مختلف از جمله شورا، فرمانداری و مدیریت بحران استانداری، از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.عیدیپور همچنین به نقش شهروندان و باغداران اشاره کرد و گفت: پاکسازی باغات، جمعآوری علفهای خشک و بقایای گیاهی از جمله اقداماتی است که میتواند از بروز آتشسوزی جلوگیری کند، چرا که عامل اصلی گسترش حریق، پوشش گیاهی خشک است.