printlogo


روند توسعه میدان مشترک آزادگان بی‌وقفه ادامه دارد


مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نو، جذب سرمایه و طراحی راهکار‌هایی برای عبور از تحریم‌ها در توسعه میدان مشترک آزادگان اعلام کرد: توسعه این میدان با وجود شرایط اخیر کشور بدون وقفه در حال انجام است.
به گزارش اقتصادسرآمد، نصرالله زارعی با بیان اینکه الگوی تازه قرارداد‌های نفتی (IPC) به‌صورت یکپارچه برای میدان آزادگان ابلاغ شده است، گفت: عملیات اجرایی این طرح از پارسال آغاز و در نشست‌های اخیر، پیگیری‌های لازم برای تسریع در اجرای آن انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه میدان مشترک آزادگان به‌صورت یکپارچه شامل آزادگان شمالی و جنوبی اجرا می‌شود، افزود: در حوزه فناوری، یکی از خواسته‌های مورد تأکید ما از پیمانکاران، استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این پروژه است. این موضوع به‌ویژه در زمینه افزایش ضریب بازیافت، کاهش هزینه‌های حفاری و توسعه اهمیت دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تأکید بر اینکه با توجه به فاصله ایجادشده در حوزه فناوری، به‌ویژه در بخش‌های کلیدی انتظار داریم پیمانکارطرح ، روش‌هایی را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها پیش‌بینی و زمینه ورود فناوری‌های روزآمد دنیا فراهم کند، ادامه داد: در کنار به‌کارگیری فناوری‌های نو، رعایت قانون حداکثری استفاده از توان داخلی در این پروژه، چه در حوزه دانش فنی و چه در بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی نیز در دستور کار قرار دارد.
زارعی با اشاره به اینکه در طرح توسعه میدان مشترک آزادگان ملاحظات زیست‌محیطی را نیز در نظر گرفتیم، گفت: برای مثال با استفاده از برخی فناوری‌ها می‌توان حفاری‌های افقی در اعماق را بیشتر و تعداد تأسیسات سطحی را کاهش داد.
وی با تأکید بر اینکه شرکت پیمانکار توسعه میدان مشترک آزادگان برای موفقیت در اجرای چنین پروژه بزرگی باید از همان ابتدا ساختاری چابک، جوان و مجرب ایجاد کند، افزود: این موضوع همچنان مورد تأکید وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است.