طرحی بدون توجیه اقتصادی؛
تفکیک اصفهان از لایحه کاپیتولاسیون بدتر!
استاد سابق دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی طرح تفکیک استان اصفهان از لایحه کاپیتولاسیون بدتر است، گفت: با توجه به اینکه کاشان فاصله بسیاری تا استان شدن دارد، احتمال دارد کاشان به استانی فقیر، با درآمدی کم و محدود مبدل شود و تمام بار خود را بر دوش دولت بگذارد.
عبدالحسین ساسان با بیان اینکه از زمانی که طرح تفکیک استان اصفهان در مجلس تصویب شد همواره به یاد قانون کاپیتولاسیون میافتم، اظهار کرد: اگر بخواهم مقایسهای دقیق داشته باشم قبل از انقلاب لایحهای با عنوان کاپیتولاسیون در مجلس تصویب شد و براساس آن هر آمریکایی که در ایران مرتکب قتل میشد، دادگاه ها حق محاکمه وی را نداشتند.
وی با اعتقاد بر اینکه از نظر اقتصادی طرح تفکیک استان اصفهان از لایحه کاپیتولاسیون بدتر است، تصریح کرد: در درجه نخست این طرح روحیه واگرایی، از هم دور شدن و نفی یکدیگر را تقویت و به آینده کشور لطمه خواهد زد و به طور قطع نفس روحیه جداطلبی و واگرایی، آینده کشور را به مخاطره میاندازد.
این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین با بیان اینکه سیستمهای اداری کشور پرهزینه، گسترده و بینهایت برای خزانه کشور زیان آور است، گفت: یک واحد استانداری که تاسیس شود در واقع بار سنگینی بر دوش خزانه کشور خواهد گذاشت.
وی با تاکید بر اینکه بار سنگین این هزینهها به طور قطع بر دوش صنایع خواهد افتاد، اظهار کرد: مطمئناً کمر صنایع از محل پرداخت مالیاتها خواهد شکست.
ساسان با بیان اینکه هزینههای اداری، آخرین قطرهای است که منجر به سرریز شدن ظرفیت خزانه کشور میشود، تاکید کرد: طرح تفکیک استان اصفهان بار مالی بالایی به دولت اضافه میکند.
وی در خصوص طرح تفکیک استان اصفهان و تاثیر بر بودجه دریافتی از دولت، اظهار کرد: برای اصفهان، جنبه سود و زیان کاشان مطرح نیست و شاید از لحاظ بودجهای به نفع اصفهان باشد، اما کاشان به عنوان افتخار و نگین اصفهان، نباید این جایگاه را از دست دهد.
استاد سابق دانشگاه اصفهان افزود: در حال حاضر مثلث گردشگری اصفهان، شیراز و یزد در کشور ایجاد شده که با اجرای طرح تفکیک استان اصفهان هماهنگی های لازم از بین میرود.
ساسان با اعتقاد بر اینکه حتی طرح مسئله جداسازی استان اصفهان اشتباه است، گفت: در صورت تفکیک استان اصفهان و با توجه به اینکه کاشان فاصله بسیاری تا استان شدن دارد، احتمال دارد کاشان به استانی فقیر، با درآمدی کم و محدود مبدل شود و اگر بخواهد تمام بار خود را بر دوش دولت بگذارد، باید دید دولت تا چه میزان توان تحمل این هزینه را خواهد داشت.
از سویس دیگر، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به هزینههای اداری و اجرایی طرح تفکیک استان اصفهان، گفت: به واسطه فناوری و گرایش به تشکیل دولت الکترونیک، امروز بسیاری از فواصل جغرافیایی در حال کاهش است و تفکیک استان بزرگی همچون استان اصفهان توجیه اقتصادی ندارد.
کمیل طیبی در خصوص طرح تفکیک استان اصفهان و بار هزینهای آن برای دولت، اظهار کرد: معمولاً طرحهای تفکیک استانها در تمام دنیا باید براساس یکسری ضوابط اقتصادی باشد.
مثلاً باید دید ایجاد یک استان جدید چقدر مزیت نسبی دارد و چه منافع اقتصادی حاصل میشود؟ و آیا میتوان به اقتصاد همان منطقه از جهت ایجاد اشتغال و یا تقویت تولید کمک کرد و با استانهای همجوار صادرات و واردات داشت.
وی با اشاره به مزیتهای نسبی اقتصادی، گفت: باید کالاها و خدماتی که در همان استان جدید و محل تفکیک شده به تولید و ارائه میشود قابلیت صادرات داشته باشد و از سوی دیگر این خدمات در استانهای همجوار کمتر باشد.
این تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه جداسازی و تفکیک استان اصفهان میتواند بار هزینهای بالایی برای دولت به همراه داشته باشد، تصریح کرد: به واسطه فناوری و گرایش به تشکیل دولت الکترونیک، امروز بسیاری از فواصل جغرافیایی در حال کاهش است و تفکیک استان بزرگی همچون استان اصفهان توجیه اقتصادی ندارد، چرا که شهرهایی از استان نسبت به اصفهان با فاصله زیادی از جنبه رتبه اقتصادی و تأثیرگذاری قرار دارند.
وی با اشاره به هزینههای اداری و اجرایی طرح تفکیک استان اصفهان، اظهار کرد: تغییر تابلوها، سربرگها، تفکیک و تشکیل ادارات جدید و … بار هزینهای بالایی به همراه خواهد داشت، بنابراین طرح تفکیک استان اصفهان با توجه به شرایط بودجهای کشور که باید راهبرد انضباط مالی دنبال شود، سنخیت زیادی ندارد.