بندر خرمشهر زنده میشود
نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق برای بررسی مسائل فنی لایروبی اروندرود در خرمشهر، با امضای صورتجلسه نشست بین طرفین، به کار خود پایان داد، بدین ترتیب مشکل لایروبی اروند در حال رفع است تا بندر خرمشهر دوباره زنده شود.
ضرورت لایروبی رودخانه اروند که سالها پس از دفاع مقدس هنوز آثار جنگ تحمیلی را در خود دارد، در راستای توسعه اقتصادی منطقه، استان خوزستان و به ویژه بندر قدیمی خرمشهر موضوع پوشیدهای نیست.
آبراهه اروند و بندر خرمشهر زمانی یکی از مهمترین خطوط کشتیرانی ما و هاب بارهای دریایی بودند، اما پس از دوران دفاع مقدس و غرقشدن تعداد زیادی شناور در آن، در کنار وجود مهمات غرق شده حاصل از جنگ تحمیلی (اعم از خمپاره و توپ و مین) و عدم لایروبی آن، امروز عمق این آبراهه مهم، در برخی مقاطع به حدود ۴ متر رسیده است و امکان کشتیرانی ایمن ندارد و بدین ترتیب امکان ورود کشتیهای بزرگ به بندر خرمشهر فراهم نیست، کشتیهای کوچک هم با رعایت بسیاری از مسائل ایمنی از این آبراهه عبور میکنند.
پیش از این محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در اینباره گفته بود: با توجه به اینکه تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور، اروندرود است یکی از توافقات در ملاقات اخیر سران دو کشور ایران و عراق، لایروبی این رود بود.
به گفته وی، توافق با عراق برای لایروبی اروندرود در قالب پروتکل ۱۹۷۵ الجزایر بین دو کشور صورت خواهد گرفت که مستلزم بازگشایی دفتر همکاری مشترک است، در قالب این دفتر همه عملیات لایروبی، ایمنی، راهنمایی کشتیها و سایر موارد بهصورت مشترک انجام خواهد شد؛ با بازگشایی دفتر مشترک می توانیم شاهد شروع عملیات لایروبی اروند باشیم.
اروندرود یکی از رودهای پهناور جنوب غربی ایران در استان خوزستان است، این رودخانه از ریزش رودهای دجله و فرات و بعد از آن کارون پدید آمده است، این رودخانه حدود ۱۹۰ کیلومتر امتداد دارد و در نهایت به خلیج فارس میریزد.
پیش از این، محمدحامد بشارتی گیوی، کارشناس ارشد مهندسی سازههای دریایی درباره هزینه لایروبی اروند به خبرنگار فارس گفته بود: برآورد هزینه کامل لایروبی اروند و استخراج لایها، مهمات و شناورهای مغروقه نیازمند مطالعات دقیق است؛ اگر بخواهیم سردستی برآورد کنیم، حدود ۵۰ هزار متر (۵۰ کیلومتر) از اروند نیازمند لایروبی است، حال اگر عمق را چهار متر در نظر بگیریم و عرض اروند را بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر حدود ۸۰ میلیون متر مکعب حجم برای لایروبی پیشرو داریم و هزینه هر مترمکعب لایروبی هم امروز حدود پنج دلار است.
به گفته وی، برای لایروبی در اروند و ورود به مرحله فنی، چندین بحث مطرح است، اول آنکه غیر از مواردی نظیر نقشهها، سناریو، امکانسنجی، تأمین تجهیزات و ماشینآلات و نیروی انسانی و همچنین دانش فنی، موضوع پاکسازی اروند از مواد منفجره، خمپاره،توپ و تانک مطرح است، به هر حال وقتی تجهیزات در حال فعالیت است، اگر انفجاری رخ میدهد، هم ادوات و هم نیروی انسانی آسیب میبینند که این خطرناک است.
خرمشهر در گذشته بندر اصلی ایران بوده است و اقتصاد خرمشهر و منطقه هم به این بندر وابسته است، با لایروبی اروند و زنده شدن بندر خرمشهر، قطعاً در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه روزافزون این بندر قدیمی کشور خواهیم بود.