printlogo


روایت تازه از سانحه بوئینگ  707 در پایگاه «فتح» ‏

اخیرا گزارشی از سانحه هواپیمای بوئینگ 707 در پایگاه هوایی فتح، در فضای مجازی دست به دست می‌شود که دقیقا مشخص ‏نیست چه نهادی اقدام به تهیه آن کرده اما در این گزارش به تشریح کامل جزئیات این سانحه پرداخته شده است.‏
اخیرا گزارشی از  سانحه هواپیمای بوئینگ 707 در پایگاه هوایی فتح، در فضای مجازی دست به دست می‌شود که مشخص نیست ‏چه نهادی اقدام به تهیه آن کرده اما این گزارش به تشریح کامل برخی از زوایای پنهان این سانحه پرداخته است.‏
در ساعت 8:3.0 صبح روز دوشنبه 24 دی‌ماه سال جاری، خبری منتشر می‌شود که حاکی از سانحه یک فروند هواپیمای باری ‏حامل گوشت در منطقه زیبادشت کرج دارد؛ گفته می‌شود که این هواپیما با هدف فرود در فرودگاه پیام کرج در حوالی آن دچار ‏سانحه شده است.‏
رسانه‌های جمعی برای کسب اطلاعات موثق از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کردند که با اشتباه سخنگوی این سازمان، ‏ملیت این هواپیمای قرقیزستانی و مبدأ این پرواز بیشکک اعلام شد و پس از چندی و با ورود متخصصین امر به موضوع و ‏بررسی اسناد برنامه پروازی مشخص شد که این هواپیما بوئینگ 707 و متعلق به ارتش جمهوری اسلامی است  و این خبر ‏فرصت را بر آن داشت تا مسئولان سازمان هواپیمایی کشور به فوریت با اعلام عدم ارتباط این سانحه با سازمان اشاره شده، ‏مسئولیت بررسی را از خود سلب کردند. استدلال این سازمان، نظامی بودن این هواپیما بوده است.‏
در تشریح سانحه بوئینگ 707 آمده است؛ در روز دوشنبه 24 دی‌ماه، ساعت 5 صبح به‌وقت محلی یک فروند هواپیمای بوئینگ ‏‏707 از مبدأ بیشکک با هدف تجاری (حمل گوشت) به مقصد فرودگاه پیام تیک آف کرده و حوالی ساعت 8 صبح به وقت تهران ‏از مرکز کنترل فضای کشور تقاضای کاهش ارتفاع برای فرود در مقصد نهایی (فرودگاه پیام) می‌کند.‏ این  هواپیما پس از کنترل توسط مرکز کنترل فضای کشور به واحد تقرب فرودگاه مهرآباد متصل می‌شود. این واحد سرویس‌های ‏راداری ورودی در شعاع عملیاتی خود را به هواپیماها را ارائه می‌دهد که در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تا 70 مایل را تحت پوشش ‏خود دارد و فرودگاه‌های منطقه از جمله پیام در این شعاع راداری قرار می‌گیرند.‏ در این شعاع عملیاتی هواپیما تحت کنترل واحد تقرب بوده و مشخصاً برای ورود به محدوده تحت کنترل برج مراقبت فرودگاه پیام، ‏به‌صورت مستقیم هدایت شده که اصطلاحاً وکتور گفته می‌شود و این مرحله تا زمانی که خلبان اعلام می‌کند باند فرود را در رویت ‏خود دارد، ادامه می‌یابد.‏ پس از این مرحله، واحد عملیات تقرب، به خلبان اجازه می‌دهد با برج مراقبت فرودگاه مقصد تماس رادیویی برقرار کند. خطای ‏احتمالی صورت گرفته توسط خلبان دقیقاً در این مرحله و رؤیت باند فرود پایگاه فتح به جای فرودگاه پیام انجام می‌شود.‏ باند پایگاه پیام در مسیر 310 درجه واقع شده است که باند فرودگاه پیام در 8 ناتیکال مایل دورتر و در مسیر 300 درجه و در ‏همین امتداد است  که این مسئله اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری حوادثی این‌چنینی و زمینه‌ساز تصمیمات اشتباه عملیاتی است. نکته‌ای ‏که سازمان  هواپیمایی کشوری و مشخصاً اداره کل نظارت بر عملیات هوانوردی این سازمان ، مسئولیت آن را بر عهده دارد.‏ هواپیمای بوئینگ 707 باند فرودگاه را به‌اشتباه فرودگاه پیام می‌بیند و آماده فرودی مرگبار می‌شود و پس از برخورد چرخ‌ها با ‏سطح باند متوجه پایان یکباره باند می‌شود و با توجه به باند کوتاه و سرعت زیاد اقدام به برخاستن مجدد می‌کند که به دلیل سنگین ‏بودن هواپیما امکان رهایی از زمین را نیافته و با دیوار غربی پایگاه برخورد می‌کند و پس از طی مسافتی و برخورد بال و بدنه با ‏درختان پشت پایگاه و برخورد با ساختمانی مسکونی، متوقف می‌شود.‏
‏ پس از چندی هواپیما دچار حریق شده و کاملاً می‌سوزد و کادر پروازی و سرنشینان آن به غیر از یک نفر فوت می‌کنند.‏
پس از این اتفاق سازمان هواپیمایی کشوری با رفع مسئولیت هواپیما را نظامی اعلام می‌کند؛ این در صورتی بود که هواپیما با ‏علامت ثبت ‏ER-CPP‏ به ثبت غیرنظامی رسیده و تحت مسئولیت بهره‌برداری شرکت هواپیمایی کاسپین پرواز می‌کرد و تنها ‏مالکیت در اختیار نیروی هوایی ارتش بود.‏
این سانحه در حالی رخ داد که حدود 2 ماه پیش از این سانحه یعنی در تاریخ 25 آبان ماه 97 یک فروند هواپیمای ‏MD‏ شرکت ‏هواپیمایی تابان در مسیر مشهد به کرج دقیقاً دچار چنین خطایی شده و در مراحل پایانی و قبل از برخورد چرخ‌ها با سطح باند ‏فرودگاه فتح خلبان متوجه اشتباه خود شده و اقدام به پیشگیری می‌کند.‏
سازمان هواپیمایی کشوری پس از آن رخداد و انتشار گزارش، باید با هدف حفظ ایمنی و پیشگیری از اتفاق مجدد نسبت به این ‏خطر احتمالی اقدام می‌کرد که متاسفانه با عدم اقدام به موقع زمینه را برای رخدادی مشابه و منجر به حادثه، فراهم می‌آورد که ‏سانحه 25 دی ماه 97 هواپیمای بوئینگ 707 است.‏