printlogo


جای خالی نظام جامع اطلاعات بازار کار در آموزش نیروی انسانی

یک کارشناس اقتصادی در بخش اشتغال، معتقد است آموزش عالی نتوانسته ماموریت خود در تربیت نیروی متخصص بازار کار ‏را ایفا کند و مهمترین دلیل بروز این مساله، بی‌توجهی به نظام جامع اطلاعات بازار کار است.‏
به گزارش اقتصادسرامد به نقل از ایرنا، پوراندخت نیرومند درخصوص رشد فارغ‌ التحصیلان بیکار کشور اظهارداشت: تربیت ‏نیروی متخصص بازار کار، نگهداشتن کشور در لبه مرز دانش و تکنولوژی، ارتقاء سطح فرهنگ کشور و شناسایی مستمر آسیب ‏های اجتماعی و ارائه راهکارهای سیاستگذاری(سیاستهای مبتنی بر تحقیق و توسعه) به تصمیم گیران و سیاستمداران کشور چهار ‏ماموریت اصلی نظام آموزش عالی کشور است.‏
وی افزود: در شرایط فعلی کشور که بیکاری به ویژه بیکاری فزاینده دانش آموختگان به یکی از ابرچالش‌ها تبدیل شده است، آنچه ‏بیشتر نمود پیدا کرده پایین بودن سهم دانش آموختگان در بازار کاربخش خصوصی است که برابر آمار ۱۱ درصد اعلام شده است.‏
این کارشناس معتقد است: این مساله زمانی بیشتر حائز اهمیت می‌شود که نقش نیروی متخصص به خصوص دانش آموختگان ‏علوم، مهندسی، فناوری و ریاضی را در سهم محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته از کل صادرات مورد توجه قرار دهیم.‏
وی افزود: در سال ۲۰۱۵ میانگین این سهم در جهان ۲۷ درصد بود و در برخی از کشورها همچون ایالات متحده بیش از ۴۰ ‏درصد، مالزی ۴۲.۸ درصد (معادل ۵۷.۲ میلیارد دلار)، چین ۲۵.۸ درصد (۵۵۴ میلیارد دلار) و کره جنوبی ۲۶.۸ درصد ‏‏(۱۲۶ میلیارد دلار) است در حالی که سهم ایران در این شاخص در سال ۲۰۱۳ معادل ۴.۱ درصد بود.‏نیرومند اظهار داشت: همچنین بررسی وضعیت ایران در سال ۲۰۱۳ در بین ۱۴۵ کشور جهان نشان می‌دهد که رتبه ما در جذب ‏دانش۱۲۵، اشاعه دانش ۱۳۸، خلاقیت ۱۲۷، نوآوری و بهره‌وری هر کدام ۱۳۰ است. همچنین سهم دانش آموختگان در بازار کار ‏کشور براساس اعلام مرکز آمار در همان سال (۱۳۹۰) ۱۰.۷ برآورد شد.‏
وی با اشاره به آمار سال ۲۰۱۷ گفت: جایگاه ایران در جذب استعدادها ۱۰۸،  نگهداشت استعدادها ۱۰۴، کیفیت نظام آموزشی ۹۴ ‏بود که این آمار همه بیانگر این است که آموزش عالی ایران از اثر بخشی و کارایی لازم برخوردار نیست. به عبارتی، آموزش ‏عالی نتوانسته ماموریت های خود یعنی تربیت نیروی متخصص بازار کار و نگهداشتن کشور در لبه مرز دانش و تکنولوژی، و ‏حتی ارتقاء فرهنگ شهروندی را تحقق بخشد.‏
این کارشناس حوزه کار بیان کرد: عوامل مربوط به نظام آموزش عالی و سایر نظام‌های ملی (اقتصادی، فرهنگی، نوآوری، اداری) ‏و فراملی که می‌تواند منعکس کننده پایین بودن سهم دانش آموختگان از بازار کار باشد را باید از ابعاد اقتصادی، نظام آموزشی، ‏نظام اداری، اجتماعی فرهنگی، فضای کسب و کار، قابلیتهای نوآوری و فناوری، سیاسی، دیپلماسی کشور، نظام مقررات گذاری و ‏تقنین بررسی کرد تا بتوان راهکارهای متناسب و تصمیمات اثربخش اتخاذ کنیم.  ‏