printlogo


تحلیل «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای رصد هزینه های انتخاباتی؛
آژیر خطرورود «پول کثیف»

گروه سیاسی-دبیر شورای نگهبان دیروز با اشاره به خط قرمزهای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، تصریح کرد: یک عده با پول های کثیف می خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است. ما تحت تاثیر افکار جریان های سیاسی قرار نمی گیریم. پس کسی انتظار نداشته باشد ما کسانی را به دلیل اینکه عده‌ای با آنها دشمن هستند ردشان کنیم یا کسانی را که عده‌ای با آنان دوست هستند، تایید کنیم ما برای رضایت خداوند کار می کنیم نه خوشامد افراد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی در پایان اظهار کرد: راه برای کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند برای حضور در انتخابات باز است ولی ما حتما جلوی کسانی را که می خواهند با پول‌های کثیف وارد انتخابات شوند را می گیریم.
ماجرای ورود پول های کثیف از زمانی وارد ادبیات سیاسی شد که اندکی قبل از انتخابات دهم مجلس رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم در سخنرانی خود در همایشی در خصوص مبارزه با مواد مخدر از ورود پول های کثیف حاصل فروش مواد مخدر حرف زد. این اظهارات وی البته روز بعد با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و حتی وی را به استیضاح تهدید کردند! رحمانی فضلی به مجلسی رفت و در نهایت ماجرا به این که رسانه ها مساله را درست انعکاس نداده اند و عذرخواهی وی از بهارستانی ها ختم به خیر شد!
ماجرای محاکمه و به زندان رفتن محمدرضا رحیمی و اطلاعیه دفتر محمود احمدی نژاد بعد از ورود وی به زندان و تبری از او و البته پاسخ تند وی به رییس جمهوری که او در دوره ای معاون اول دولت بود هرگز از اذهان عموممی پاک نمی شود اما قرض از پرداختن به این حاشیه رسیدن به این متن بود که محمدرضا رحیمی در نامه افشاگرانه خود خطا به رییس جمهور وقت از پولی سخن گفته بود که توسط فرد بی نام و نشانی به نام «ج. ب» در اختیار وی قرار گرفته بوده و او مسئول توزیع آن بین نامزدهای انتخابات مجلس بوده، سخن گفته است. اظهارات رحیمی خود اعتراف نامه ای بود که نشان می داد وی پولی به نام نشان را از فرد بی نام و نشان تر دریافت کرده و بدون هیچ توجیهی بین نامزدها توزیع نموده است. 
معاون اول دولت دهم در نامه‌ای افشاگرانه و گلایه‌آمیز خطاب به محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین، به تشکیل کمیته‌ای با حضور برخی چهره‌های اصولگرا پیش از انتخابات مجلس هشتم اشاره کرده و نوشته بود که واسطه‌ای بوده برای کمک به 170 کاندیدای اصولگرا . نامه رحیمی با واکنش نماینده‌های مجلس نهم همراه شد. روز بعد کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در جمع خبرنگاران حاضر در صحن علنی مجلس حاضر شد و از نامه‌هایی ازسوی برخی نمایندگان خطاب به روسای دو قوه قضاییه و مقننه خبر داد که خواستار انتشار نام‌های 170 کاندیدای مورداشاره شده بودند. همچنین چند روز بعد مسعود پزشکیان و سید موید حسینی صدر نمایندگان تبریز و خوی در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواهان اعلام اسامی دریافت کنندگان پول از محمد رضا رحیمی شدند.
اگرچه چند روز پس از انتشار این نامه، حکم دادگاه محمدرضا رحیمی صادر شد اما عبارت «پول کثیف» به یک میلیارد و دویست میلیون تومان مورد اشاره در نامه او اطلاق نشد، این عبارت را وزیر کشور برای استفاده از پول حاصل از قاچاق در انتخابات به کار برد. رحمانی فضلی در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه پول های کثیف در مسیر انتقال قدرت و سیاست قرار می گیرد، گفت: بخشی از این پول در حوزه سیاست وارد می شود و افراد در قالب انتخابات و غیره به آن ورود می کنند، از این رو حوزه قدرت آلوده می شود.
رحمانی فضلی وزیر کشور وقت در یازدهمین جشنواره سراسری معرفی و انتخاب آثار مکتوب در حوزه موادمخدر و روانگردان‌ها و پیش‌سازها گفته بود:بخشی ‏از این پول کثیف به حوزه امنیتی می‌رود. آنهایی که در حوزه موادمخدر هستند، عمدتا شرارت دارند و سلاح هم حمل می‌کنند و از ‏این طریق بخشی از این پول کثیف وارد شبکه تروریست می‌شود. اینها ابعاد و آثار قاچاق را سنگین می‌کند. با باندهای شرور و ‏مسلح که با شبکه تروریست‌ ارتباط دارند، روبه‌رو هستیم و باید کاری کنیم که این اتفاقات نیفتد.‏ با حضور و ورود این پول‌ها به حوزه سیاست نیز روبه‌رو هستیم. اگر این پول‌ها کنترل نشود به همه ‏حوزه‌ها وارد خواهد شد. قاچاق و تروریست به دنبال کسب قدرت برای ایجاد حاشیه امن است و حتما برای این موضوع پول خرج ‏می‌کند. اگر هوشیار نباشیم و مواظبت نکنیم حتما بخشی از این پول کثیف عزم ورود به حوزه قدرت و سیاست را خواهد کرد.‏