printlogo


گزارش «اقتصادسرآمد» از امضای بزرگترین قرارداد بندری ایران؛
ورود سرمایه بخش خصوصی به حمل و نقل بندری

گروه حمل و نقل- استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی، ایجاد شهر لجستیک صنایع و صادرات ‏مستقیم مواد معدنی از بندر شهید رجایی و کاهش قیمت تمام شده کالاها و مواد معدنی و صادراتی کشور از جمله اهدافی است که با ‏با ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی خیج فارس محقق خواهد شد. همچنین امکان پهلودهی شناورهای غول پیکر مواد معدنی یکی ‏از ویژگی های این ترمینال است.این ترمینال طی سه سال در زمینی به مساحت 180 هکتار ساخته می شود و به طور مستقیم ‏برای 504 نفر اشتغال پایدار ایجاد می کند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، طی مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی بزرگ ترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر ایران امضا شد. بر این اساس ترمینال مکانیزه ۵۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندر شهید رجایی احداث خواهد شد.
الله مراد عفیفی پور در مراسم امضای قرارداد 5000 میلیارد تومانی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی با هدف ساخت بزرگ ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی خلیج فارس با بیان این که بندر شهید رجایی بندر کانونی و هاب کانتینری شناخته شده است، اظهار کرد: اما به دلیل موقعیت فوق العاده این بندر و دسترسی به اقصا نقاط کشور یکی از ظرفت های مهم  در جذب سرمایه گذار برای کارهای بزرگ است.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت ها در این بندر، ترمینال مواد معدنی بوده است. سال 85 بالغ بر 2 میلیون تن این بندر فعالیت سالانه داشت؛ بعد از 3 سال این ظرفیت به 14 میلیون تن افزایش یافت.
وی با اشاره به پیگیری ها برای مکانیزه کردن کارها در  این ترمینال افزود: سال 96 اولین مذاکرات با سرمایه گذار بخش خصوصی برای مکانیزه کردن این ترمینال آغاز شد و امروز موفق شدیم با نشست های متعدد و همراهی مدیرعامل سازمان بنادر قرارداد را امضا کنیم. ظرفیت این پروژه 50 میلیون تن است و قطعا با توجه به پیشرفت فناوری چنین پروژه ای یکی از نیازهای اصلی بندر بود.
میرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به این که عملیات اجرایی ترمینال به زودی آغاز می شود، یادآور شد: قرارداد با نرخ های سال 97 بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال است، بر اساس مفاد قرارداد ساخت این ترمینال پیش خواهد رفت.در این خصوص، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در توسعه بنادر کشور، گفت: هم اکنون صف کشتی ها و ترافیک کشتی ها مربوط به شناورهایی است که در حال بارگیری مواد معدنی برای صادرات در بندر شهید رجایی هستند.
محمد راستاد در مراسم امضای قرارداد 5000 میلیارد تومانی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی با هدف ساخت بزرگ ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی خلیج فارس، اظهار کرد: از نظر حجم سرمایه گذاری اگر قیاس کنیم با کل سرمایه گذاری در بنادر کشور یعنی 10 هزار میلیارد تومان به این معناست که گام مهم را برای توسعه بنادر برمی داریم.وی ادامه داد: این ترمینال یک پایانه تخصصی برای مواد معدنی و فولادی است که خلا آن را به شدت احساس می کردیم. هم اکنون صف کشتی ها و ترافیک کشتی ها مربوط به شناور هایی است که در حال بارگیری مواد معدنی برای صادرات در بندر شهید رجایی هستند.وی  تصریح کرد: این کار برای کشور میمون و مبارک خواهد بود؛ با افقی که پیش بینی شده برای صادرات محصولات فولادی یعنی 55 میلیون تن در سال 1404، ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک به شمار می رود.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: با احداث پایانه مواد معدنی هزینه کشتی های صادرات مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی کاهش می یابد، ضمن این که پروژه مذکور گام بلندی به سمت الگوی مدیریت صاحبخانه ای است.راستاد با اشاره به ریل پایه بودن این ترمینال گفت: انتظار می رود شاهد اجرای دقیق پروژه بر اساس زمانبندی باشیم و باید کمک کنیم در افق پیش بینی شده شاهد فاز اول ترمینال مواد معدنی باشیم. وی با بیان این که سرمایه گذاری در این پروژه BOT و مدت بهره برداری آن 33 سال است، افزود: برای مواد معنی فاصله معدن تا بندر خیلی مهم است که صادرات اقتصادی شود. 
حسن زاه معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مراسم با اشاره به این که سه هر لجستیکی خواهیم داشت که یکی از آنها در بندر شهید رجایی احداث خواهد شد، گفت: با احداث پایانه مواد معدنی شاهد توجیه پذیری کالای وارداتی و صادراتی معدنی خواهیم بود. این ترمینال بسته ای خدمات را هم برای کاای صادراتی و وارداتی فراهم خواهد کرد.