printlogo


گزارش «اقتصادسرآمد» از آغاز یک رفرم صنعتی در کشور؛
انقلاب معدنی 

گروه صنعت و تجارت- طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سال رونق تولید در شرایطی که استفاده همچنان از نفت در بودجه جاری آفت است؛ معادن و صنایع معدنی ایران می‌توانند بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی ما باشند. امروزه ارزش تولیدات صنایع معدنی ما حداقل 20 میلیارد دلار است، بنابراین اولویت دولت در بخش معدن کشور، اکتشاف است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی، پهنه‌های اکتشافی ایران؛  گفت: تقارن برنامه امروز با هفته دفاع مقدس را به فال نیک گرفته‌ایم. تشابه این اقدام با هفته دفاع مقدس در این است که هر دو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «تولید کار مقدس و حفظ تولید موجود کار جهادی است» پیش می‌رود. در سال رونق تولید، وزارتخانه هفت محور تدوین کرده که یکی از مهمترین آن‌ها معادن و صنایع معدنی است. معادن به عنوان بهترین جایگزین نفت مطرح است. امروزه ارزش تولیدات صنایع معدنی ما حداقل 20 میلیارد دلار است و سالیانه 500 میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که معادن ما با هزار سال شعار هم، فعال نمی‌شوند، امروز و این همایش را سرآغاز انقلاب معدنی اعلام کرد و گفت:  ما در بخش اکتشاف ضعیف هستیم و تا امروز اکتشافات ما سطحی بوده است. خوشبختانه امروزه شرکتهای بزرگ ما همت کرده‌ که باید به آنها خداقوت گفت. در بخش صنعت نیز چند کار بزرگ از جمله صادرات، بازار، نظام نوین بازار، فناوری و غیره به جد در حال پیگیری است. سال جاری نقشه راه معدن را ذیل برنامه انقلاب معدنی و فعالسازی معادن کوچک مقیاس را در کنار اکتشاف قرار داده‌ایم. لذا باید با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشیم.
رضا رحمانی همچنین، در حاشیه همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران؛ پهنه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها، در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر  اهمیت همراهی دستگاه‌های مختلف برای گسترش بازده صنعت معدن در کشور، اظهار کرد: حفظ فضای سبز و منابع طبیعی از جمله دغدغه‌های امروز ماست. برای اکتشاف معادن و معدن‌کاری باید با دستگاه‌های مختلف در زمینه اکتشاف، تجهیز، بهره‌برداری همکاری‌هایی صورت گیرد و معادن نیز مکلف به توجه به این مهم هستند.
به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، دروازه ورود به فعالیت‌های معدنی، اکتشاف است. بنابراین باید با توجه به منابع غنی معدنی کشور، به حوزه اکتشاف توجه ویژه‌ای داشته باشیم و برای آن با دستگاه‌های مختلف در زمینه اکتشاف، تجهیز، بهره‌برداری همکاری‌هایی صورت گیرد.
رحمانی ضمن بیان این‌که اکتشاف  "دروازه ورود به فعالیت در حوزه معدن" است، اظهار کرد: با عدم توجه به این موضوع، مابقی فعالیت‌ها صرفا شعار است؛ بنابراین باید با توجه به منابع غنی معدنی کشورمان به حوزه اکتشاف توجه ویژه‌ای داشته باشیم. با امضای تفاهم‌نامه صورت گرفته بین سازمان فضایی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران و با توجه به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برخوردار از پتانسیل بالای معدنی محسوب می‌شود، باید به  موضوع اکتشاف توجه ویژه‌ای شود.
آمادگی شرکتهای ایرانی برای مشارکت در توسعه صنعتی و معدنی سوریه
همچنین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با علی سلیمان غانم - وزیر نفت و منابع معدنی سوریه - بر آمادگی کامل ایران برای گسترش همکاری‌های تجاری، صنعتی و معدنی با کشور سوریه تاکید کرد.
رضا رحمانی در این جلسه با اشاره به رابطه تاریخی و دوستانه دو کشور ایران و سوریه، اظهار کرد: همکاری و همراهی ملت‌های این دو سرزمین در مبارزه با تروریسم، روابط طرفین را در سطحی ویژه و کاملا استراتژیک ارتقاء بخشیده است که این مهم در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت نیز باید تقویت شده و به سطح قابل قبولی برسد.
وی افزود: انتظار داریم در دوره جدید و همزمان با آغاز بازسازی کشور سوریه، روابط اقتصادی فی‌مابین وارد مختصات جدیدی شده و همکاری های صنعتی و معدنی را بیش از پیش ارتقاء ببخشیم.
رحمانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز همکاری های گسترده ای با هم داشته باشیم.
وی با اشاره به برخی پتانسیل های معدنی و صنایع معدنی ایران گفت: ایران از جمله کشورهای مهم معدنی دنیاست و هم اکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد تن ذخایر معدنی با قابلیت استخراج بیش از ۶۴ نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که پیرو مطالعات و طرح های اکتشافی اخیر این حجم به بیش از ۲ برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: خوشبختانه کشور سوریه نیز در حوزه معادن ظرفیت های مناسبی دارد که البته از گذشته همکاری هایی با هم داشته و ضرورت دارد این همکاری ها را افزایش داده و به عبارتی دیدار امروز باید نقطه عطفی در ارتقای چشمگیر همکاری های طرفین باشد.
وی در پایان تصریح کرد: طی یکسال گذشته سطح مراودات تجاری میان ایران و سوریه افزایش ۳۵ درصدی داشته که با توجه به ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری ها باید تراز تجاری موجود را تا پایان امسال به نحو چشمگیری ارتقاء دهیم.