کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در حوزه پرورشی آموزش و پرورش
رامسر-
خبرنگاراقتصادسرآمد : معاون وزیر آموزش و پرورش از کمبود شدید نیروی انسانی سخن گفت و این نیاز را در حوزه پرورشی ۱۰۰ هزار نیرو عنوان کرد.
علیرضا کاظمی در سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور که در سالن همایشهای تله کابین رامسر برگزار شد، چالشهای نظام تعلیم و تربیت را اینگونه برشمرد: فقدان فعالیتهای مهارت محور، کمبود شدید نیروی انسانی، آموزشزدگی، کلاس محوری، فضای آموزش زده و کنکور گرای نظام تعلیم و تربیت از چالشهای حوزه آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه خداوند تمام مصالح لازم برای رسیدن به سعادت انسان را در دو عنصر قرآن و عترت فراهم کرده است گفت: به هر میزان که جامعه و خانواده ها را به این حوزه پیوند زده شوند به همان اندازه به سعادت نزدیک تر شده و راه درست را انتخاب خواهند کرد. معاون وزیر آموزش و پرورش طرح سند تحول بنیادین را نیز بر پایه مفاهیم دینی و قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: مطابق این سند بالادستی مهمترین راهکار دستیابی به حیات طیبه، توسعه فرهنگ نماز و اهتمام بر اقامه نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری، تولا و تبرا و نیز امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش است.
کاظمی در ادامه به بخشی از اقدامات این حوزه اشاره و اظهار کرد: حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساعتی، کیفیت بخشی به برنامهها، نقشپذیری و مشارکت دانشآموزان، استفاده از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی و نهادهای فرهنگی و روحانیت استفاده از فضای مجازی، برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف در جهت تکمیل برنامههای درسی اقدامات شایان توجهی انجام داده است.
وی درباره رویکرد سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: این دوره با هدف تبیین برنامههای تحولی بر اساس زیرنظامهای سند تحول بنیادین با رویکرد گفتمان سازی و ارائه برنامهها و ایجاد درک مشترک و تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی با تبیین فعالیتهای دوسالانه حوزه قرآن و عترت، استفاده از صاحبنظران و چهرههای علمی اجرایی قرآن برای توسعه توانمندیهای مهارتی و دانشی نیروی انسانی حوزه قرآن و عترت، تبادل تجربیات موفق در حوزه قرآن و عترت و نماز و تضارب آرا افکار و اندیشهها برپا شده است. معاون وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه در زیرنظام های سند تحول بنیادی بیش از ۱۹ درصد برنامه های حوزه پرورشی یعنی ۵۱ برنامه از ۲۵۱ برنامه به آموزش و پرورش اختصاص یافت تاکید کرد: در این راستا ۱۸ برنامه و فعالیت در حوزه نماز، ۸ برنامه در حوزه قرآن، ۱۰ برنامه در حوزه عترت، ۲ برنامه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و یک برنامه خلاقانه برای ایجاد منابع مالی پایدار تنظیم شد.