جلوی تکرار حوادث کارگری در هپکو را بگیرید
نماینده مردم تهران در نامهای به وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ابطال خصوصی سازی هپکو و واگذاری مدیریت آن به دولت، خواستار بررسی علل بروز حوادث کارگری و جلوگیری از آن شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در نامه احمد مازنی خطاب به فرهاد دژپسند آمده است: «در شهریور سال ۹۶ پس از اعتراض صنفی کارگران شرکت های آذرآب و هپکو و برخورد امنیتی و خشن با آنها، به اتفاق چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر محترم کشور تذکر دادیم که چرا «به جای رسیدگی به خواستهها و مطالبات قانونی و شرعی کارگران که چند ماه است از حقوق و مزایا محروم شدهاند، با آنها برخورد خشن می شود؟» وزارت کشور ضمن گزارش موضوع واگذاری و خصوصی سازی شرکت، تقابل مدیریت شرکت را با بدنه کارگری ریشه اعتراضات دانسته و در پایان به ساماندهی و مدیریت وضعیت اشاره کرده است.در پاسخ به این گزارش با ارسال نامهای به اهمیت قطب صنعتی کشور در استان مرکزی اشاره شده و درخواست شد که برنامه خود را برای تکرار نشدن چنین وضعیتی ارائه کنند، متاسفانه به این نامه توجه نشد تا سال جاری شاهد تکرار همان حوادث باشیم.اکنون که با ابطال خصوصی سازی هپکو، مدیریت آن به دولت (سازمان خصوصیسازی) واگذار شده است خواهشمند است دستور فرمایید بررسی شود که علت چنین وضعیتی خصوصیسازی نادرست، انتخاب خریداران غیر اهل و کمبود نظارت دولت در مراحل پس از خصوصی سازی است و یا سوء مدیریت سهامداران دلیل بروز چنین وضعیتی است و برای تکرار عدم تکرار آن چه باید کرد؟»
شرکت هپکو مجموعهای تازهتأسیس و محلی نبود که کسی نشناسدش. این مجموعه نخستین و بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه بود که در سال 1351، با سرمایهگذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشینآلات راهسازی تأسیس شد. 55درصد از سهام شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بود و 45درصدش ازآنِ برادران رضایی. از سال 1354 و با همکاری شرکتهای نویستاراینترنشنال آمریکا، پوکلِین فرانسه، صنایعسنگین ساکایی ژاپن، دایناپاک سوئد و لوکومو فنلاند، این کارخانه بهطوررسمی شروع به فعالیت کرد.
هپکو علاوهبر تجهیزات سنگین کشور و خاورمیانه، انواع ماشینآلات کشاورزی و معدنی را نیز تولید میکرد و توانسته بود نقش تأثیرگذاری در تولید انواع واگنها، کامیونها، جرثقیلها، تجهیزات صنایع فولاد و مس، تجهیزات معادن، نیروگاهها، سدها و تجهیزات صنایع نفت و گاز داشته باشد.
کارخانهای که روزی افتخار خاورمیانه بود، با بیتدبیری ورشکست میشود ومیلیاردها ریال بدهی برجای میگذاردتاصدهاکارگرهم خانهنشین شوند؛ کارگرانی که جانشان به لب رسیده، اعتراض و مسیر راهآهن را سد میکنند و عدهای زخمی و برخی چند روزی بازداشت میشوند.