گامی کلیدی در توسعه منطقه اي وجهاني
ادامه از صفحه اول
در توليد ناخالص داخلي (GDP)ودو درصد رشد بيشتر در تجارت بوده اند.مي توان اذعان داشت كه " زير ساخت هاي تجاري" و"رشد اقتصادي " درهركشوري اثرات متقابلي روي هم دارند به گونه اي كه تقويت هركدام از اين دو، بهبود ديگري را بدنبال خواهد داشت.تبديل شدن به هاب لجستيكي بين المللي ومنطقه اي، يكي از مهمترين راهبردهاي تجاري كشور هاي طي ساليان اخير در رشد وتم سعه اقتصادي بوده است.كشور ايران به مهد بازرگاني وتجارت منطقه واسيا شهره بوده است. اين شهرت نه فقط به علت كسبوكار ايران زمين به تجارتبلكه به دليل شرايط جغرافيايي وارتباطاتي اين سرزمين نيز بوده است.در كنار موضوع فوق،موهبتهاي خدادادي وموقعيت ژئوپليتيك وژئوكونوميك اين كشور نيز مزيدبرعلت بوده است تاايران را كشوري لجستيكي بنامند. متوان اذعان نمود طي يكصد سال اخيرهيچگاه توسعه لجستيك وتجارت،نه تنها در صدر اهداف وبرنامه هاي اين كشورقرار نداشته است بلكه حتي درحد مقررات خود نيز بدان توجه نشده است.برخي كشورهاي همسايه بادرك درست شرايط محيطي وآينده نگاري صحيح ،به طور شايسته اي ازموقعيت منحصربفرد منطقه خاورميانهدرجهت توسعه لجستيك وتجارت خود بهره برده اند.به گونه اي كه امروزه دنيا، كشورنفت خيزي همچون امارات را نه به خاطر چاههاي نفتش بلكه به خاطر هاب لجستيكي بودنش مي شناسند، تركيه نمونه بارزي ديگري از كشورهاي منطقه است كه توانسته طي ساليان اخير خود را به عنوان يك هاب تجاري در منطقه مطرح كند.سال 2012 هزينه هاي لجستيکي در ايالات متحده آمريکا در حدود 773 ميليارد دلار بوده است و اين رقم در سال2016 به015 ،1ميليارد دلار رسيد.بصورت ميانگين %11 درامد ناخالص ملي امريكا در سالهاي2012 تا 2016 از شركتهاي لجستيكي بوده است. در مقابل، هزينه هاي لجستيک به صورت درصدي از توليد ناخالص داخلي آمريکا از%10.4 . در سال 2012 به % 8.6در سال 2016 کاهش يافت.هزينه هاي لجستيکي در ايران در حدود %14 توليد ناخالص داخلي است.
شاخص عملكرد لجستيك (logistics performance index) :
1-محاسبه شاخص توسط بانك جهاني و انتشار دو سالانه آن
2- بررسي وضعيت لجستيک و زيرساخت هاي لجستيک کشورها
3-تشريح وضعيت 155 کشور ورتبه 103 ايران در جهان ومنطقه16
4-برترين کشورها از نظر لجستيکي: آلمان، سنگاپور و سوئد در اخرين گزارش ارائه شده
5-ارتباط مستقيم شاخص LPI با درآمد سرانه
معيارهاي محاسبه شاخص: (logistics performance index)
-1 کارايي رويه ها و فرايندهاي ترخيص کالا )سرعت، سادگي، قابل پيش بيني بودن، تشريفات گمرکي(
-2 کيفيت زيرساخت هاي تجاري و جابجايي )مانند مبادي ورودي، راه آهن، جاده ها، فناوري اطلاعات(
-3 سهولت دسترسي به کالاهاي مختلف با قيمت رقابتي
-4 شايستگي و کيفيت خدمات لجستيکي )متصديان حمل و نقل، کارگزاران يا واسط ههاي گمرکي(
5 -توانايي در تعقيب و رديابي کالاهاي ارسالي
6-مناسب بودن زمان تحويل محموله ها به مشتري در زمان برنامه ريزي شده يا زمان مورد انتظار
شاخص عملکرد لجستيک( Logistics Performance Index)ومحاسبه ميانگين ورتبه ايران در جهان103 ودر منطقه 16
همانگونه که تجربه نزدیک به چهار دهه اخیر کشورها و صنایع پیشروی دنیا نشان میدهد؛ کارآمدی حوزه لجستیک و زنجیره تأمین یکی از مهمترین راهبردهای بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه مبادله، کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهرهوری در زمان حاضر میباشد. امروزه، لزوم توجه به مقوله لجستیک بر مدیران صنایع و کسبوکارهای مختلف پوشیده نیست؛ چرا که هزینههای لجستیکی بعضا تا 30 درصد از هزینههای قیمت تمامشده محصول را
تشکیل میدهد.