گامی کلیدی در توسعه منطقه اي وجهاني
ادامه از صفحه اول
توسعه صنعت شرکتهای لجستیکی طرف سوم افزوده شده است.
PL شرك تهاي خدمات لجستي
ارائه دهنده خدمات چندگانه لجستيکي اعم از حمل و نقل، انبارش، مديريت موجودي، بسته بندي ساماندهي دريافت و ارسال به صورت يک مجموعه يکپارچه و ترکيب شده مي باشد
تأمين کنندگان خدمات لجستيک، مشتمل بر تأمين کنندگان خدمات لجستيک طرف اول( 1PL ) ، دوم
( 2PL )، سوم3PL )) و چهارم ( 4PL ) هستند . هر بخشی ) شرکت یا فرد ( در زنجيره تأمين که بخواهد کالایی را از نقطهای به نقطه دیگر ارسال کند، اصطلاح طرف اول ( 1PL) را می توان برای آن به کار برد ، که میتواند ارسال کننده یا دریافت کننده باشد. شرکتهای ارائه دهنده این نوع خدمات طرفهای دوم (2PL )عموماً مالک تجهيزات حمل ونقل و انبار هستند و سوم (3PL)عموماً متصدی کليه فعاليتهای انبارداری، مدیریت موجودی، حملونقل و برنامه ریزی( هستند. شرکتهای ارائه دهنده فعاليتهای انبارداری، مدیریت موجودی، حملونقل و برنامه ریزی( هستند. شرکتهای ارائه دهنده
خدمات مشاور تخصصی در زمينه لجستيک نيز به طور خاص طرف چهارم ( 4PL) محسوب می شوند.
براساس گزارشی که وضعیت شرکتهای لجستیک طرف سوم دنیا را در سال 2016 بررسی کرده است، درآمد کل بازار شرکتهای لجستیک طرف سوم به بالای 6/541 میلیارد دلار رسید؛ درحالیکه این رقم در سال 2010 برابر 4/89 میلیارد دلار بوده است که نشان میدهد بازار نامبرده در طی شش سال اخیر بطور متوسط افزایش سالانهای معادل 35% را از خود نشان میدهد. مطالعات مختلف دیگر نیز حاکی از این واقعیت است که کسبوکار خدمات لجستیک طرف سوم، در کل دنیا بهخصوص در کشورهای توسعهیافته در حال رشد چشمگیری میباشد.
هم اکنون تولیدکنندگان بر این امر واقفند که جهت کسب مزیت رقابتی در شرایط کنونی اقتصادی و ماندن در میدان مسابقه بهتر است بر فعالیتهای اساسی خود تمرکز کنند و مدیریت فعالیتهای لجستیکی و پشتیبانی خود را به شرکتهای PL3 واگذار کنند. درحالیکه پیشتر، شرکتها صرفاً به برونسپاری فعالیتهای حملونقل میپرداختند؛ اما در حال حاضر برونسپاری تمام یا بخش عمدهای از فعالیتهای لجستیکی مورد توجه قرار گرفته است. ازجمله فعالیتهایی که امروزه توسط کسبوکارهای تولیدی و خدماتی برونسپاری
براساس تعریفی دیگر، 3PLها کسبوکارهایی تجاری هستند که در زمینه اجرای عملیات لجستیکی مجزا و یا وظایف پیچیده لجستیکی (موجودی انبار شده، حملونقل، مدیریت سفارشات، توزیع فیزیکی و غیره) سرویس ارائه میدهند.
شرکتهای لجستیکی بزرگی همچون DHL, Wincanton, CEVA & NYK Logistics از نوع نسل سوم ارایهدهندگان خدمات لجستیکی محسوب میشوند
فرایندهای دریافت و جابجایی سفارشات مشتری، بستهبندی، حملونقل، انبارداری، فناوری اطلاعات و مانند اینها مي باشد.
پس از این مقدمه کوتاه درخصوص اهمیت شرکتهای لجستیکی طرف سوم، باید اذعان داشت که متاسفانه علیرغم نیاز فراوانی که در درون کشور احساس میشود و با وجود موقعیت لجستیکی فوقالعاده کشور ایران، توسعه و راهاندازی چنین شرکتهایی، به معنای واقعی، در سطح کشور ایران هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است. از دلایل اصلی عدم شکلگیری و توسعه این شرکتهای تخصصی در کشور علی رغم نیاز مبرم بدانها را میتوان رسمیت نیافتن شرکتهای لجستیکی طرف سوم در کشور و نبود متولی مشخص و مرجع قانونی تعریف شده برای راهبری و کنترل آن شرکتها که نسبت به صدور مجوزها، اعمال ملاحظات قانونی موردنیاز و نیز نظارت بر حسن فعالیتهای آنها مسئول باشد، برشمرد.
از آنجا که تنوع فعالیتهای شرکتهای PL3 گستره وسیعی از فعالیتهای حملونقلی، انبارداری و ذخیرهسازی، بستهبندی، توزیع و پخش را دربرمیگیرد؛ سازمانهای مختلفی همچون: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و گمرک با این شرکتها مرتبط میشوند. با این وجود، به لحاظ ماهیت کارکردی شرکتهای لجستیکی طرفسوم و نحوه فعالیت آنها که بیشتر به توزیع و پخش کالا میپردازد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشگام و متولی اصلی شکلگیری این شرکتها شناخته میشود.