اما و اگرهای به روزرسانی ناوگان هوایی در گزارش «اقتصادسرآمد»
«نو» یا «دست دوم»
گروه حمل و نقل- افزایش سن ناوگان هوایی یکی از چالشهای بسیار مهم این روزهای صنعت حملونقل هوایی کشور است که به گفته کارشناسان عدم امکان خرید هواپیمای نو و همچنین شرایط بسیار سخت ورود هواپیمای دستدوم این چالش را جدیتر کرده است.از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت حملونقل هوایی کشور به جای در پیش گرفتن سیاستهایی برای کاهش سن ناوگان اقدام به بالا بردن سن ورود ناوگان برای ایرلاینها از 15 سال به 21 سال کرده است، چرا که پیش از این طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهای دارای سن ساخت 15 سال به بالا امکان ورود به ناوگان هوایی را کشور را نداشتند اما به تازگی طبق مصوبه جدید این شورا، این عدد به 21 سال افزایش یافته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، حدود 2 ماه پیش بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی کشور اعلام کرد زمینه دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما فراهم شده است.
در حالی این نوید از سوی وزیر راه و شهرسازی به ایرلاینها برای خرید هواپیماها با تسهیلات صندوق توسعه ملی داده شده که در شروط آییننامه صندوق توسعه ملی برای اینکه شرکتهای هواپیمایی بتوانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند باید حتما به سراغ هواپیمای «نو» بروند و امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای دست دوم وجود نداشت.
محمد اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش سن ناوگان هوایی آیا ایرلاینها تنها میتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای نو استفاده کنند توضیح داد: برای اینکه ایرلاینها بتوانند از این تسهیلات برای خرید هواپیماهای دستدوم استفاده کنند به مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی نیاز بود که در این رابطه اقدام کردیم.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، مصوبهای دریافت کردهایم که بر اساس آن به ایرلاین ها اجازه دادیم که بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما «دستدوم » نیز استفاده کنند.بهزاد مظاهری رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری نیز چندی پیش گفته بود: اگر هواپیماهای برجامی را فاکتور بگیریم، میانگین سن ناوگان هوایی کشور حدود 35 سال است این در حالی است که متاسفانه سیاستهای حاکم در صنعت هوایی به نحوی است که برای شرکتهای هواپیمایی ورود ناوگان با سن پایین، صرفه اقتصادی ندارد و ترجیح ایرلاین ورود هواپیما با سن بالا است.
در عین حال، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:خریداری هواپیماها با عمر بالا به هیچ وجه منطقی نبوده و صرفه اقتصادی ندارد.
سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دستور العمل جدید شورای عالی هواپیمایی درباره امکان فعالیت هواپیماهای با سن ساخت 21 سال، گفت: بر اساس مصوبه پیشین این شورا، هواپیماهای تا سن 15 سال، مجاز به فعالیت و پرواز در ایرلاین ها بودند، حال طبق مصوبه جدید، هواپیماهای تا سن 21 سال مجاز به فعالیت هستند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالیت هواپیماهای با سن 21 سال بستگی به شرایط تملکی آن دارد، یعنی آنکه خریداری هواپیماهای با عمر بالا به هیچ وجه منطقی نبوده و صرفه اقتصادی ندارد، زیرا اگر هواپیمایی با سن 21 سال خریداری شود، این هواپیما در نهایت بیش از 5 سال توان فعالیت نخواهد داشت و عملا سرمایه های موجود ایرلاین اتلاف می شود.
در شرایط کنونی برای تأمین هواپیماهای مورد نیاز ایرلاین ها، بهترین راه کار اجاره هواپیما است، البته در این حوزه، می توان هواپیماها تا سن 21 سال را نیز اجاره کرد
وی گفت: به نظر من در شرایط کنونی برای تأمین هواپیماهای مورد نیاز ایرلاین ها، بهترین راه کار اجاره هواپیما است، البته در این حوزه، می توان هواپیماها تا سن 21 سال را نیز اجاره کرد.
بهادری ادامه داد: بر اساس آمارها میانگین عمر هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان حدود 24 است، حال در ایرلاین های دیگر، میانگین عمر هواپیما، 9تا حدود 20سال است، البته در شرایط کنونی وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان نسبت به گذشته بسیار قابل قبول است.
وی تصریح کرد: قطعا تأمین سلامت و جان مردم و مسافران اولویت اصلی ایرلاین ها باید باشد، حال اگر با تأمین هواپیماهایی با عمر بالا این مسئله به خطر می افتد، سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی باید به این مسئله ورود کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی وزارت راه و شهرسازی باید تمام تلاش خود را برای خرید هواپیماهای دست دوم با عمر پایین انجام دهد، در آن زمان میانگین عمر ناوگان هوایی کشور پایین خواهد آمد.